• KOH01MK23HKI-SHD/TH Hoitosuhde, moninaiset ja monikulttuuriset asiakkaat KOH0103A20S-3029 09.01.2023-14.04.2023  3 op  (A54shd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa selittää hoitotyön näkökulmasta hyvän hoitosuhteen lähtökohdat ja ominaispiirteet potilas-hoitaja suhteessa
    - ymmärtää hoitotyön periaatteiden ja lähimmäisenrakkauden merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä
    - ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran- ja kokemukset
    - osaa tunnistaa omia asenteita ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
    - osaa työskennellä monialaisesti ja hyödyntää eri asiantuntijoiden osaamista asiakassuhteissa
    Edeltävä osaaminen
    Ei edellytä aiempia opintoja.
    Opintojakson sisältö
    - hoitotieteellinen tieto hoitosuhteessa
    - hoitotyön arvot, periaatteet, välittäminen ja huolenpito
    - asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus, elämänkerrat ja kokemukset hoitosuhteessa
    - henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys
    - monialainen työskentely
    Lisätiedot
    Vaihtoehtoinen suoritustapa: verkkotesti kaikille lh-taustaisille (korvaa ahot-hakemuksen). Mikäli opiskelija ei läpäise verkkotestiä, hän osallistuu opintojaksolle.

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Piia Kekäläinen

    Toteutustapa

    67% Lähiopetus, 33% Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Rautava-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S., Rusanen, S., & Müller, E. (2019 tai uudemmat). Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro oy. Soveltuvin osin (alaluku 1.4 Hoitotyön keskeiset käsitteet, luku 2 Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö, luku 3 Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö, alaluku 5.5 Terveyden edistämisen ammattilaiset ja alaluku 5.6 Sairaaloiden toimintayksiköt) Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L., Partti, K., Sinivuori, E., & Sinivuori, E. (2010). Monikulttuurinen hoitotyö. WSOYpro. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. Monikulttuurisuus asiakastyössä -verkkokoulu. [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLV8_D7-jawHS8alFA-9gSxNjsFbC9_QyD L 1325/2014. Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014 30.12.2014/1325. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141325 Lisäksi ryhmätehtävässä hyödynnettävää kirjallisuutta: Gothóni, R. (2012). Kosketuksia: arjessa, hoidossa ja pyhässä. Kirjapaja. s. 50-65 (Kosketus vuorovaikutuksessa) tai Styrman, T., Torniainen, M., & Rautasalo, K. (2018). Kunnioittavan kosketuksen käsikirja: ammatillinen hoitokohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus. Kankare, H., Hautala-Jylhä, P., & Munnukka, T. (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Tammi. s. 9-30.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    YDINSISÄLLÖT: •ammatillinen hoitosuhde •hoitotyön periaatteet, välittäminen ja huolenpito •asiakkaiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja elämänhistoria hoitosuhteessa •henkilökohtainen itsetuntemus ja kulttuurisensitiivisyys •monialaisuus TAVOITTEET: •Opiskelija ymmärtää ammatillisen hoitosuhteen muodostumisen periaatteet ja tietää ammatillisen hoitosuhteen erityispiirteet. •Opiskelija ymmärtää hoitotyön keskeiset periaatteet ja osaa toimia hoitotyön arvojen (ihmisarvo, huolenpito, lähimmäisenrakkaus) mukaisesti hoitosuhteessa. •Ymmärtää kohtaamisen ja hoitosuhteen lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänhistorian. •Opiskelija tunnistaa omia asenteitaan ja ennakkoluuloja asiakassuhteissa sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta. OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS: Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä sekä kirjallisesta tehtävästä, joka tehdään ryhmässä ja esitetään seminaarissa. Ryhmätehtävään kuuluu toiminnallinen osuus. Opintojen etenemisestä säädetään tarkemmin Diakin tutkintosäännössä: https://www.diak.fi/opiskelu/yleista-tietoa-opiskelusta/opiskelu-saannot/tutkintosaanto/ Orientaatio-opintoihin (läsnäolovelvollisuus 100%), ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittäminen ja arviointi pienryhmissä. Seminaari (läsnäolovelvoite 100%). Kirjallinen tehtävä hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Opintojakson tentti arvioidaan 1-5/hyl.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    1-5/hyl. Osallistuminen opetukseen ja seminaariin sekä ryhmätyön tekeminen hyväksytysti. Opintojakson tentti 1-5/hyl. Opiskelijan osaamisen arviointi https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    09.01.2023 - 14.04.2023

    Ilmoittautumisaika

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Ryhmä(t)
    • A54shd
    • A54th
    Paikkoja

    0 - 333

    Vastuuyksikkö

    Terveysalan tutkinnot

    Opettaja(t)

    Piia Kekäläinen, Anu Piispanen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Ryhmätehtävä ja kirjallinen tehtävä toteutetaan pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan orientaatiotunnilla (100% läsnäolovelvoite). Opintojakson kirjallisuuden suorittaminen yksilötenttinä, arvioidaan numeerisesti.

    Koulutus

    Terveydenhoitaja (AMK), Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö

    Toimipiste

    Helsinki

    T&K osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    1.00 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopetuksessa perehdytään teoriaa hyödyntäen muun muassa hoitotyön periaatteisiin, ammatilliseen hoitosuhteeseen ja moninaisuuden ja monikulttuurisuuden huomioimiseen kohtaamisessa. Etäopiskelujaksolla syvennetään kohtaamisen ja hoitosuhteen ymmärtämistä oppimistehtävän avulla. Tehtävän kautta opiskelija pohtii myös omaa asennettaan, ennakkoluulojaan ja harjoittelee kulttuurisensitiivisyyttä. Seminaarissa käsitellään tehtävien kautta nousseita havaintoja ja kokemuksia erilaisista kohtaamisista ja hoitosuhteista. Opintojakson tentti kokoaa opintojakson keskeiset sisällöt. 1 opintopiste = 26h 40min opiskelijan työtä

    Sisällön jaksotus

    Opintoihin orientointi opintojen alussa, luennot, suunnitelman työstäminen, haastattelun/kohtaamisen toteuttaminen, seminaariesityksen tekeminen ja seminaareihin osallistuminen, kirjallisen tehtävän valmiiksi työstäminen. Kirjallinen tentti.