Inga Klen
50% Lähiopetus, 50% Etäopetus
• Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2008. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997 • Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 14/2017, 4. uudistettu painos. Saatavilla http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y •Tuovila, T., Seilo, N. & Kunttu, K. (2020). Opiskeluterveydenhuollon opas 2020. Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162195 • Opiskeluhuolto. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiskeluhuolto • Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit). Saatavilla: https://www.oppiportti.fi/op/koti#verkkokurssit • Lisäkirjallisuus Diaklessa
Tavoitteet: Opiskelija • osaa selittää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet ja toimintakäytännöt • osaa arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen, lastensuojelun ja jatkohoidon tarpeita yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa • osaa löytää koululaisiin ja opiskelijoihin liittyvää hyvinvointitietoa • osaa käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia asiakirjoja • osaa soveltaa terveydenhoitajatyön eettisiä periaatteita • osaa dokumentoida yksilöiden ja yhteisöjen kanssa tehtävää terveydenhoitajatyötä Ydinsisällöt: • koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut, niitä ohjaavat lait ja ohjeet • terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät, arviointi ja terveyskertomusjärjestelmä • oikea-aikainen tuki ja huolen puheeksi ottaminen • erityisen tuen ja tutkimusten tarpeet ja jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu • yksilöllinen ja yhteisöllinen oppilas- ja opiskelijahuolto • murrosiän kehitys • seksuaaliterveys
Arviointi numeerinen HYL/ 5-1. Arviointi tentin perusteella. Osaamista arvioidaan suhteessa opintojen keskivaiheen osaamistavoitteisiin. Arvionnista löytyy tietoa https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/.
Suomi
24.10.2022 - 18.11.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 333
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Inga Klen, Anu Piispanen
(Assistentti kirjaa ahot-tekstin tähän)
Terveydenhoitaja (AMK)
Helsinki
0.00 op
1.00 op
0-5
Lukujärjestyksen mukaisesti. Tentin uusinta yleisuusintatenttipäivinä.
Opintosuorituksen kuvaus: • Orientaatio opintokokonaisuuteen • Luennot • Mielenterveyden edistäminen kouluterveydenhuollossa -koulutuskokonaisuus (verkkokurssit) • Itsenäinen opiskelu taitopajaa varten • Taitopaja (näön, kuulon ja ryhdin seulonta, päihdeseula, mielialaseula, syömishäiriöseula, terveystarkastuslomakkeet) ja simulaatio (terveystarkastus). • Tentti Luennoilla läsnäolovelvoite. Taitopaja- ja simulaatio-opetuksessa 100% läsnäolovelvoite.