• LST02VS22DIAK Systeeminen ja suhdeperustainen työskentely lastensuojelutyössä LST0205A21S-3001 10.10.2022-11.11.2022  5 op  (A50sos, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    • ymmärtää systeemisen, suunnitelmallisen ja suhdeperustaisen työskentelyn lähtökodat ja
    merkityksen lastensuojelun arjessa
    • osaa tukea suhteissa rakentuvaa lapsen hyvinvointia, turvallisuuden tunnetta, toimijuutta
    ja myönteistä minäkuvaa
    • osaa luoda luottamuksellisia ja dialogisia suhteita, joiden varassa työskentely tapahtuu ja
    ymmärtää perheterapeuttisen ajattelutavan merkityksen lastensuojelutyössä
    • osaa toimia lapsikeskeisesti ja monitoimijaisesti tehostetussa perhetyössä ja
    perhekuntoutuksessa
    Edeltävä osaaminen
    Diakin tutkinto-opiskelijoille: Ammatillisen kohtaamisen lähtökohdat ja palvelujärjestelmä (1 lk) sekä Osallisuus ja ohjaus (2 lk) temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on muutoin hankittu, tunnistettu ja tunnustettu vastaava osaaminen (Ahot). Opintojakso Perhetyö ja lastensuojelu 5 op opinnot tulee olla suoritettuna tai ahotoituna.
    Avoimen AMK:n opiskelijoille: Opintojakso voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Opiskelijan tulee tuntea sosiaalialan sekä perhetyön ja lastensuojelun palvelujärjestelmät ja asiakastyön perusteet. Opintojaksolla vaaditaan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.
    Opintojakson sisältö
    • systeeminen ajattelu ja suhdeperustaisuus lastensuojelutyössä
    • dialoginen, voimavarakeskeinen ja narratiivinen työskentely
    • lapsen hyvinvointia tukeva, lapsikeskeinen työskentely
    • perhetyön porrasteinen malli
    • monitoimijaisen perhetyön sisältöelementit lastensuojelun perhetyössä ja
    perhekuntoutuksessa
    • työmenetelmiä ja keinoja suhdeperustaiseen työskentelyyn

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Tarja Isomäki

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Oppimateriaalit löytyvät Diaklesta sen avauduttua.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Verkkoluennot, reflektoivaa työskentelyä sekä mahdollinen seminaari lopuksi. Jakson lopussa palautettava yksilötyönä tehtävä oppimistehtävä.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Arvioinnissa noudatetaan osaamisen yleisiä AMK arviointikriteerejä, vaatimustasoa II, keskivaiheen opinnot (NQF6). Tarkemmat oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    10.10.2022 - 11.11.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • A50sos
    • F50sos
    • Diak
    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot

    Opettaja(t)

    Tarja Isomäki, Pirkko Kärkkäinen, Satu Keisala, Mari Kirkanen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutustu lastensuojelutyön suuntaaviin opintoihin myös tämän videon kautta: https://www.youtube.com/watch?v=8xtjngcEIb4

    Koulutus

    Sosionomi (AMK)

    Toimipiste

    Diakin yhteinen toteutus

    T&K osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Opiskelija tekee lastensuojelussa työskentelevän perhetyön työntekijän haastattelun ja kirjatentin. Tenttiin tulee valikoidusti lähdemateriaalia opintojaksolta. Tentti on yksilötentti ja se tehdään Diakin yleisenä tenttipäivänä. Valinnaisesta suoritustavasta keskustellaan hyvissä ajoin opiskelijan opinto-ohjaajan ja opintojaksosta vastaavan lehtorin kanssa.

    Tenttien ajankohdat

    Opintojakson lopussa jokainen opiskelija valmistelee ja palauttaa yksilötehtävänä tehtävän oppimistehtävän, jonka tarkempi ohjeistus löytyy Diaklesta sen avauduttua.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste on 26,7 h opiskelijan työmääränä.

    Sisällön jaksotus

    Opintojakso sisältää aikaan sidottuja luentoja ja jakson lopuksi palautetaan oppimistehtävä.