Siirry suoraan sisältöön

MOY1VS21HKI Monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden palvelujen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MOY105Y21S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

06.10.2021 - 10.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen

Opettaja

  • Anne Määttä
  • Reija Paananen
  • Arja Koski
  • Keijo Piirainen

Ryhmät

  • Y51termo
    Y51termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa analysoida, arvioida ja perustella eri asiakkaiden ja asiakasryhmien palvelutarpeita.
• osaa analysoida indikaattoreiden ja mittareiden tuottamaa tietoa palvelutarpeen tunnistamisessa.
• osaa johtaa ja kehittää asiakasryhmäkohtaista palveluohjausta ja palveluiden integraatiota.
• osaa johtaa ja kehittää asiakaslähtöisiä palveluiden integraatio- ja muutosprosesseja.

Opetusmenetelmät

- Orientaatioluento ja työskentely verkkovälitteisesti
- Käsitekirjallisuus
- Verkkokeskustelut materiaalien pohjalta (opiskelijaryhmät ja vertaispalaute)
- Verkko-ohjaus
- Ryhmäkeskustelu verkossa
- Yhteiskehittämisen paja verkossa
- Oman oppimisen arviointi ja reflektointi

Aika ja paikka

Opinnot toteutuvat Diaklen Collaborate-alustalla ajalla 6.10. - 10.12.2021.

Opintojaksossa on aikaan sidottua opetusta seuraavasti:

- Opintojakson aloitus Diaklen Collaborate-alustalla 6.10.2021 klo 12.00-15.00

- Tehtäväohjaus 3.11.2021 klo 12.00-14.00

- Yhteiskehittämisen paja 1.12.2021 klo 12.00-15.00

Oppimateriaalit

Hujala A, Mustonen E, Klinga C, Lammintakanen J, Laulainen S & Taskinen, H. (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9.

Koivisto, J. & Tiirinki, H. (toim.) (2020) Monialaisen palvelutarpeen tunnistaminen sosiaali-, terveys- ja työvoimapalveluissa. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:38). Valtioneuvoston kanslia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-908-0

Niemelä, J. (2020). Palveluohjaava sote-järjestelmä vai palveluohjaus vai molemmat? Diak. Puheenvuoro 32. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-371-1

Perälä, M-L., Halme, N. & Nykänen, S. (2012).?Lasten, nuorten ja perheiden palveluja yhteensovittava johtaminen. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät linkittyvät työelämäkumppaneiden asiakkuuksiin ja toimintaympäristöihin.
- monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden tunnistamine, palvelukartta ja asiakkuussegmentit
- yhteiskehittämisen paja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op (5x26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.

Käsitekirjallisuus, itsenäinen työskentely ja ryhmäkeskustelu1 op
Yksilötehtävät ja vertaiskeskustelut verkossa sekä niihin liittyvä kirjallisuus 3 op
Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely 0,5 op
Ryhmätyöskentely, yhteiskehittämisen paja ja oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

Sisällön jaksotus

Opintojakson toteutus

Opintojakso toteutuu verkkokurssina ajalla 6.10. - 10.12.2021 seuraavasti.

Lokakuu

6.10.2021 klo 12.00 - 15.00 Ryhmän yhteinen opetus: orientaatio opintojaksoon ja teoreettiset lähtökohdat

7.10. - 15.10.2021 Yksilötyöskentely ja ryhmäkeskustelu: orientoituminen ja keskeiset käsitteet - materiaalien opiskelu ja käsitemäärittely

16.10. - 2.11.2021 Yksilötehtävä: monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen, canvaksen ja tiivistyksen palautus 2.11.2021.

Marraskuu

3.11.2021 klo 12.00 - 14.00 Ryhmäohjaus seuraavaan työskentelyvaiheeseen

4.11. - 25.11.2021 Palvelukartta, yksilötehtävä: monitoimijainen palvelujärjestelmä. Palvelukartan palautus 25.11.2021

25.11.- 30.11.2021 Ryhmätyöskentely. Tiivistyksen palautus 30.11.2021.

Joulukuu

1.12.2021 klo 12.00 - 15.00. Yhteiskehittämisen paja: asiakaslähtöisten palveluiden integraatio- ja muutosprosessien johtaminen ja kehittäminen - tulevaisuuden palvelupolut.

7. Oman oppimisen arviointi ja reflektointi - tiivistelmä, palautus 10.12.2021.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty - hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on suorittanut opintojakson hyväksytysti kun hän on:
- osallistunut orientaatioon ja ohjaukseen
- suorittanut kirjalliset yksilötehtävät hyväksytysti
- työskennellyt ryhmässä opintojakson suunnitelman mukaisesti
- osallistunut yhteiskehittämisen pajaan
- arvioinut ja refelektoinut omaa oppimistaan opintojaksossa kirjallisesti