• MUU01PS22HKI (SOSKIR) Suomalainen yhteiskunta, sosiaaliturva ja palvelujärjestelmä MUU0105A20S-3022 31.10.2022-16.12.2022  5 op  (A53sosd, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija
    - osaa jäsentää hyvinvoinnin osa-alueet
    - osaa jäsentää suomalaisten hyvinvoinnin tilaa ja hyvinvointieroja
    - tuntee suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion sekä elämäntapojen muutokset
    - osaa jäsentää sosiaalipolitiikan lähtökohtia ja tietää missä kentässä sosiaalialan työtä tehdään
    - tuntee sosiaalilainsäädännön perusteet
    - tuntee toimeentuloturvan ja sosiaalivakuutuksen osa-alueet
    - osaa jäsentää hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta edistävän palvelujärjestelmän
    - tietää keskeiset sosiaali- ja terveyspalvelujen muutokset ja palvelujen kehittämisohjelmat ja -projektit
    - osaa jäsentää asiakkaan/ potilaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä
    Opintojakson sisältö
    - hyvinvoinnin osa-alueet
    - hyvinvointierot
    - suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvointivaltion kehitys sekä elämäntapojen muutokset
    - sosiaalipolitiikan lähtökohdat
    - sosiaalilainsäädännön perusteet
    - toimeentuloturva ja sosiaalivakuutus
    - hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta edistävä palvelujärjestelmä
    - sosiaali- ja terveyspalvelujen muutokset, kehittämisohjelmat ja -projektit sekä uudistamishaasteet
    - asiakkaan/ potilaan asema ja oikeudet sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Sanna-Maija Kohonen

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Tentitään: Kestilä, L., Karvonen, S., & Aalto, A. (2019). Suomalaisten hyvinvointi 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sivut 3-186. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-256-7 Tiimitehtävässä käytetään seuraavia pakollisia lähteitä: 1. Sosiaali- ja terveysministeriö. (i.a.). Sosiaali- ja terveyspalvelut. https://stm.fi/sotepalvelut 2. Kuntien ja Kelan verkkosivut. Oheiskirjallisuuslista Diaklessa. Lisäksi tehtävässä hyödynnetään kirjallisuutta valitun asiakasryhmän mukaisesti.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    Opiskelija ymmärtää suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityksen ja historian sekä sosiaaliturvan kokonaisrakenteen ja palvelujärjestelmän merkityksen hyvinvoinnille. Keskeisimpiä sisältöjä ovat yhteiskunnan muutos, elämäntavan muutokset, hyvinvointierojen ilmenemismuodot, sosiaalipalvelujen tuottajasektorit, lainsäädäntö. Opiskelija harjaantuu haastattelemaan asiakasta eettisesti kestävällä tavalla ja luomaan hänen tarvettaan vastaavan palvelukartoituksen. Opiskelija kykenee arvioimaan palvelujen ja etuuksien toteutumista sekä niiden merkitystä hyvinvoinnin tukemisessa. Arvioinnissa huomioidaan sekä asiakkaan että ammattilaisen näkökulmat. Opintosuorituksen kuvaus: Opiskelijat perehtyvät luentojen, ennakkomateriaalin, artikkeleiden, verkkokeskustelujen ja vuorovaikutuksellisen kontaktiopetuksen avulla: - hyvinvointivaltion historiaan, sosiaalipolitiikan lähtökohtiin sekä hyvinvoinnin osa-alueisiin - yhteiskunnan ja elämäntavan muutoskausiin - sosiaalilainsäädäntöön, sosiaalipalvelujen tuottajasektoreihin ja sosiaaliturvan kokonaisrakenteeseen Keskustelutehtävässä opiskelijat osallistuvat MoodleRooms-alustalla elämäntapojen muutoksiin ja sukupolviin liittyvään keskutelutehtävään. Verkkotentissä painopisteinä ovat: - suomalaisen hyvinvoinnin tila - hyvinvointierot - hyvinvointiyhteiskunnan muutoshaasteet Tiimitehtävässä tarkastellaan valitun asiakasryhmän edustajan palvelukokemuksia, laaditaan asiakkaalle palvelukartoitus sekä arvioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten haastattelujen ja kirjallisuuden avulla, miten palvelutarpeeseen on vastattu valitun asiakasryhmän kohdalla. Tehtävät puretaan seminaareissa, joissa hyödynnetään vuorovaikutuksellisia esitysmuotoja.

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Tentistä ja tiimitehtävästä tulee numeraalinen arviointi ja keskustelutehtävästä arvosana hyväksytty/täydennettävä. Tarkemmat arviointiperusteet esitellään tehtävänannon yhteydessä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    31.10.2022 - 16.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.03.2022 - 18.03.2022

    Ryhmä(t)
    • A53sosd
    • A53sosn
    Paikkoja

    0 - 333

    Vastuuyksikkö

    Sosionomitutkinnot

    Pienryhmät
    • pienryhmä A (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
    • pienryhmä B (Koko: 0. Avoin amk: 0.)
    Opettaja(t)

    Sanna-Maija Kohonen, Tiina Lintunen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
    AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

    Koulutus

    Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö

    Toimipiste

    Helsinki

    T&K osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Tiimitehtävässä haastatellaan sosiaali- ja terveyspalvelujen ammattilaisia.