Siirry suoraan sisältöön

OVA02MS21DIAK Puhe- ja kirjoitusviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: OVA0205A19H-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

16.08.2021 - 01.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus

Opettaja

  • Katri Huovinen

Ryhmät

  • A51astu
    A51astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa opiskelussa tarvittavat tekstilajit ja viestintätilanteet ja osaa käyttää lähteitä kirjallisissa töissään Diakin ohjeiden mukaisesti
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä kehittää viestintäänsä palautteen perusteella
- tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan viestijänä
- tunnistaa vuorovaikutustilanteeseen vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja ryhmäviestintätilanteissa

Sisältö

- opiskelun tekstilajit ja viestintätilanteet
- lähteistäminen ja referointi
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- viestijäkuva
- yksilö- ja ryhmäviestintätilanteet

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 % läsnäolovaatimus
Opintojaksolla tehdään kirjallisia ja suullisia tehtäviä yksin ja pienryhmässä.

Oppimateriaalit

Gothóni, R., Hyväri, S., Karjalainen, A. L., Kivirinta, M., Kolkka, M. & Vuokila-Oikkonen, P. (toim.) (2016). Osallistavan ja tutkivan kehittämisen opas. (Diak opetus, 2 ). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://libguides.diak.fi/tutkehopas
Sala, E., Sihvo, M. & Laine, A. (2011). Ääniergonomia. Toimiva ääni työvälineenä. Helsinki: Työterveyslaitos, Työturvallisuuskeskus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä. Tästä noin puolet on kirjallisen viestinnän opiskelua ja puolet puheviestinnän opiskelua.
Lähiopetuksen määrä kuormituksesta on noin 10 %. Muu osa on itsenäistä opiskelua, verkossa tapahtuvaa pienryhmätyöskentelyä ja oppimistehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa lähiopetusviikolla luentomuotoisella opetuksella. Ensimmäisellä kontaktiopetuskerralla ohjeistetaan itsenäinen työskentely ja jakaudutaan pienryhmiin palautteenantoa varten

Esitietovaatimukset

Opintojakson suorittaminen ei edellytä aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty / täydennettävä
Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat osallistuminen opetukseen sekä oppimistehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty