Siirry suoraan sisältöön

PROPS21TKU Projektiopinnot 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: PRO0005A11H-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

13.09.2021 - 10.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Turku

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus

Opettaja

  • Hely Korte
  • Mari Virtanen
  • Karoliina Kivimies
  • Ulla Niittyinperä
  • Riia Lamminmäki
  • Satu Holm
  • Veera Kuusela

Ryhmät

  • G45vtk
    G45vtk

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa toteuttaa työelämälähtöisen projektin
- osaa toimia projektiryhmän jäsenenä
- osaa arvioida projektiryhmän työskentelyä ja lopputuotteen laatua
- osaa luoda hyvää projektikulttuuria

Sisältö

Ydinsisällöt - tulkkaus-, käännös- tai opetusprojekti
- projektin edistymisen seuraaminen, onnistumisen mittarit
- projektikulttuuri, ongelmien ratkaisu

Opetusmenetelmät

Tarkennetut ydinsisällöt
- tulkkaus-, käännös- tai opetusprojekti
- projektin edistymisen seuraaminen, onnistumisen mittarit
- projektikulttuuri, ongelmien ratkaisu
Pedagoginen toteutus
Opiskelijat kokoontuvat projektiryhmissä ja toteuttavat aiemmin laatimaansa projektisuunnitelmaa. Opiskelijoilla on käytettävissää sekä Diakin nimeämä sisällöllinen ohjaaja, opintojaksosta ja projektiopintojen prosessista vastaava opettaja, että työelämän tilaaja. Opettajat ohjaavat opiskelijoiden töitä erikseen sovittavin tavoin sekä erikseen sovittavan aikataulun mukaisesti. Opiskelijat voivat saada ohjausta esimerkiski etänä adobe connect-ohjelmaa käyttäen, sisällöllinen ohjaus sovitaan tilanteen mukaan joko kasvokkain, ryhmäohjauksina tai fronteria käyttäen.
Opintojakso päättyy seminaariin, jolloin jokainen projektiryhmä esittelee työnsä.
Oppimistehtävät
Opintojakson oppimistehtävä on projektiraportti, joka palautetaan lukukauden lopussa vähän ennen loppuseminaaria.

Oppimateriaalit

Opintojakson toiminta pohjautuu fronter-verkkoalustaan, jota käytetään opintojakson keskeisenä oppimisympäristönä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektityöt tehdään yheistyössä työelämän kanssa ja mahdollisuuksien mukaan työelämätahojen tilauksiin pohjautuen. Osa projekteista voidaan tehdä myös yhteistyössä työelämän oppimisympäristöjen kanssa.

Sisällön jaksotus

Tämä opintojakso muodostaa itsenäisen oman opintokokonaisuutensa ja jatkaa luontevasti sen osaamisen syventämistä, jonka opiskelija sai Projektiopinnot 1 -opintojaksolla edellisenä lukukautena. Projektiopinnot 1 -opintojakso keskittyi yleisiin projektityöskentelytaitoihin, joita opiskelija tarvitsee nykypäivän työelämässä. Tämän Projektiopinnot 2 -opintojakson aikana opiskelija pääsee soveltamaan oppimiaan taitoja käytäntöön toteuttaessa työelämälähtöistä projektia.
Opintojakso jatkaa työskentelyä siitä, mihin 5. lukukauden Projektiopinnot 1 -opintojakso jäi. Opiskelijat toimivat aiemmin muodostamissaan projektiryhmissä. Tällä opintojaksolla on keskeistä projektisuunnitelman toteuttaminen sekä tulosten arviointi. Opettajan rooli opintojaksolla on hyvin ohjaava ja toimintaa tukeva, varsinaista lähiopetusta jaksolla ei ole. Opiskelijoilla on käytettävissään nimetty sisällön ohjaaja sekä toisaalta myös projektiopintojen prosessia ohjaava opettaja. Opettaja ohjaa opiskelijoita käyttäen hyväksi verkkoalustaa sekä tarvittaessa pienryhmätilanteita. Tämä työskentelytapa mahdollistaa myös sen, että osa opiskelijoista voi suorittaa opintojaksoa samalla kun on kansainvälisessä vaihdossa. Opintojakso päättyy yhteiseen seminaariin, jossa ryhmät esittelevät projektinsa. Tarvittaessa esittelyseminaarin voi suorittaa myös projektiraportteihin tutustumalla.
Projektityöskentelyn vaiheista tällä opintojaksolla katetaan vaiheet 3. ja 4.
1. Valmistelu
•Työryhmän järjestäytyminen ja rooleista sopiminen
•yleisen projektisanaston opettelu
•oman projektityön valitseminen/saaminen
2. Suunnittelu
•tarjouksen tekeminen, sopimukset
•tavoitteen ja työtehtävien kiteyttäminen
•aikataulutus ja työnjako
•käytettävissä olevat resurssit ja mahdolliset riskit
•viestintä
3. Ohjaus
•projektin seuranta, ohjaustapaamiset
•edistymisen kirjaaminen ja korjausehdotukset
•laadun varmistus
•raaka työ
4. Päättäminen
•valmiin työn luovuttaminen
•tulosten raportointi ja hyväksyntä
•arviointi ja kirjaaminen
Näihin vaiheisiin liittyvät toiminnot opitaan oman projektiryhmän ja tilaustyön kautta mahdollisimman käytännönläheisesti. Verkkoalusta tarjoaa opiskelijoille materiaalia oman työn tueksi.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Mikäli opiskelija on aiemmin suoritttanut projektiopintoja, voidaan opintojakso ahotoida.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Loppuvaiheen opintojen osaamiskriteereistä painottuvat seuraavat: oman alan ja lähialojen käsitteiden ja ilmiöiden osaaminen, alan asiantuntijatehtävissä toiminen ja ongelmanratkaisu sekä ammatillinen vuorovaikutus.
Työelämän ohjaajan arvio projektiryhmän toiminnasta: 1-5
Oppilaitoksen ohjaajan arvio: 1-5

Arviointiasteikko

0-5