Tiina Häkkinen
Lähiopetus
Luentotallenteet: • Kirkon ja seurakunnan olemus ( Mikko Malkavaara) • Seurakunta osallisuuden yhteisönä ( Päivi Thitz) • Mitä tiedämme rippikoululaisista ja isosista - tutkimustietoa, osa 1 ( Jouko Porkka ja Päivi Sutinen) • Mitä tiedämme rippikoululaisista ja isosista - tutkimustietoa, osa 2 ( Jouko Porkka ja Päivi Sutinen) Kirjallisuus: Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (Tämä kirja on saatavilla Diakin kirjastosta verkkolainana). Sivut 125-231. Uusi diakonivirka 2015 - materiaali. Kirkkohallituksen esitys 1/2015 kirkolliskokoukselle. Uutta diakonivirkaa koskevien säännösten lisääminen kirkkolakiin ja kirkkojärjestykseen. Sivut 6-19. Eri alojen ydinosaamiskuvaukset. Tiimitehtävässä käytettävä kirjallisuus valitaan teeman mukaan.
Opintojakson tavoitteet Opiskelija: - tuntee seurakunnan toimintaympäristönä ja osaa jäsentää sen hengellisiä ja yhteiskunnallisia ulottuvuuksia - osaa jäsentää seurakunnan työssä tarvittavaa osaamista - tuntee seurakunnan tehtävät ja niiden välisen yhteistyön merkityksen - osaa jäsentää yhteisöllisyyden rakentumisen sekä osallisuuden mahdollistamisen ja vahvistamisen perusteita seurakunnassa - tuntee sielunhoidon, rippikoulun ja perhelähtöisen työn perusteet - osaa analysoida seurakunnan perustehtävän toteutumista saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmasta Opetusmenetelmät: luento-opetus, verkkokeskustelu, toiminnallinen työskentely ja oman oppimisen reflektio
Osaamisen arvioinnissa käytetään opintojen alkuvaiheen arviointikriteereitä. https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
01.03.2022 - 18.03.2022
0 - 333
Koulutus
Tiina Häkkinen, Päivi Thitz
Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus, Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö, Sosionomi (AMK), diakoniatyö, Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Pieksämäki
0.00 op
0.00 op
0-5
Kirjallinen tehtävä, jossa a) käsitellään seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön liittyvät (verkkokeskustelun) teemat b) käsitellään seurakunnan työn yhteisiä sisältöjä (sielunhoito, rippikoulu, perhelähtöinen työ) sekä yhteisöllisyyden, vapaaehtoisuuden, saavutettavuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen toteutumista seurakuntaelämässä Aineistoina tallenteet ja suoritettava kirjallisuus sekä seurakunnan työntekijöiden ja seurakuntalaisten haastattelut tai työn kuvauksiin perehtyminen. Tehtävään liittyy oman ajattelun koonti ja oppimisen reflektointi
Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja esim. työalapaneelin tai yhteisöpajaan osallistumisen kautta.
1 op on 27 tuntia opiskelijan työtä
Jakson työskentely käynnistyy seurakunnan tehtävään ja toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä kirjallisuuden ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta.