Siirry suoraan sisältöön

TUK04MS21DIAK Tutkimus ja kehittäminen 4 *** (TUK41 Opinnäytetyön palauttaminen ja julkistamisseminaari) (4 op)

Toteutuksen tunnus: TUK0414A11H-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2021 - 17.03.2021

Ajoitus

09.08.2021 - 03.12.2021

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus

Opettaja

  • Annukka Saarenmaa
  • Mari Vainikka
  • Juhani Toivanen
  • Sampo Sivula
  • Satu Holm
  • Hanna Hovila

Ryhmät

  • A45astu
    A45astu

Opetusmenetelmät

Tarkennetut ydinsisällöt
- opinnäytetyön julkistaminen ja opinnäytetyöstä tiedottaminen: esitarkastus, valmiin opinnäytetyön luovuttaminen, julkistamisseminaari, opponointi, sähköinen julkaiseminen Diakissa
- arviointi
- tiivistelmät: suomenkielinen tiivistelmä, englanninkielinen abstrakti
- kypsyysnäyte
- yhteistyö, vuorovaikutus työelämän kanssa: yhteistyökumppanit, työelämän ohjaajat
Pedagoginen toteutus
Opintojakso sisältää lähiopetusta vain abstraktin eli työn tiivistelmän teosta, muuten opiskelija keskittyytekemään opinnäyteyön valmiiksi. Opinnäytetyön valmiiksi saattamisessa on monia vaiheita. Opinnäytetyön kirjoittaminen ja yksilö- ja ryhmäohjaukseen osallistuminen sisältyvät tämän jakson alkuvaiheisiin. Ennen valmiin työn palauttamista työ pitää palauttaa esitarkastukseen sekä esitellä julkistamisseminaarissa. Valmis työ palautetaan Diakin ohjeiden mukaan sekä tulostettuna versiona opintotoimistoon että sähköisenä versiona Theseus-tietokantaan ja Fronterin opinnäytetyöhuoneeseen.
Asioimistulkin koulutusohjelmassa opinnäytetyön tiivistelmä tehdään suomen ja englannin lisäksi myös opiskelijan toisella työkielellä.Julkistamis- ja tiedottamistehtävä toteutuu molemmilla työkielillä ja mahdollisimman saavutettavasti.
Opinnäytetyön luovutusprosessi etenee seuraavien vaiheiden kautta:
1. Opinnäytetyön esitarkastukseen jättäminen (sis. tiivistelmän suomen ja englannin kielellä sekä toisella työkielellä)
Opiskelijan tulee ilmoittautua opinnäytetyön arviointiprosessiin Fronterilla ennen työn jättämistä esitarkastukseen (ks. erillinen aikataulu opinnäytetyöhuoneessa). Esitarkastukseen jätettävän työn tulee olla ohjaajan arvioimana läpimenokelpoinen (vähintään arvosanan T1 arvoinen) ja työssä tulee olla kaikki osiot kirjoitettuna valmiiksi.
Esitarkastukseen jätettyä/aikataulutettua työtä ei voi jättää esittämättä seminaarissa.
Opinnäytetyö palautetaan esitarkastukseen Fronterin opinnäytetyöhuoneeseen. Esitarkastukseen luovuttamisen jälkeen työn tekjä/tekijät saavat ohjaavan lehtorin lisäksi palautetta myös suomen kielen lehtorilta. Suomen kielen lehtori antaa palautetta, parannus- ja korjausehdotuksia työn kieliasun keskeisimmistä osista.
Opiskelija voi viimeistellä opinnäytetyötään vielä esitarkastukseen luovutuksen, suomen kielen ohjauksen ja julkistamisseminaarissa saadun palautteen jälkeen valmiin työn palauttamiseen asti.
Englanninkielinen abstrakti ja tiivistelmä toisella työkielellä palautetaan osana opinnäytetyön esitarkastusversiota ja erillisinä tiedostoina Fronterin opinnäytetyöhuoneeseen, samassa aikataulussa kuin koko työkin. Jos muunkielinen ei ole vielä lopullisessa muodossaan, kannattaa englanninkielinen toimittaa vasta myöhemmin, jotta sisällöt vastaavat toisiaan. Voi palauttaa myös sähköpostilla ari.hyvarinen@diak.fi Ohjausta p. 040 509 1788
2. Opinnäytetyön julkistamisseminaari
* Opinnäytetyön julkistamisseminaarien esittäjä, esitysaika, -tila ja oppontentit julkaistaan esitarkastukseen luovutuksen jälkeen Fronterissa
* Jokainen opiskelija/opinnäytetyötyöryhmä osallistuu sekä oman työn esittelyyn että yhden työn opponointiin.
* Opinnäytetyö käsitellään julkistamisseminaarissa. Esitysaikatauluista ja opiskelijaoppontentin valinnasta huolehtivat lehtorit. Julkistamisseminaari on julkinen tilaisuus, johon osallistuvat opiskelijat ja työelämän yhteistyökumppanit ja mahdollisen työn toinen ohjaaja/tarkastaja työelämän edustajana. Tarkoituksena on esitellä työelämälle opinnäytetyön tuloksia ja kehittämisajatuksia ja/tai kehittää työelämäyhteistyötä ja oppimisympäristöjä.
3. Kypsyysnäyte
Opiskelija ilmoittautuu kypsyysnäytteeseen vähintään viikkoa ennen kypsyysnäytettä. Jokainen ryhmätyönä tehdyn opinnäytetyön tekijä tekee oman kypsyysnäytteen.
- Kypsyysnäyte arvioidaan hyväksytty / hylätty (opinnäytetyön I ohjaaja tarkistaa sisällön ja suomen kielen lehtori kieliasun).
- Kypsyysnäyte kirjoitetaan pääsääntöisesti suomen kielellä.On mahdollista kirjoittaa kypsyysnäyte ruotsin kielellä, mikäli koulusivistyskieli on ollut ruotsi. Opinnäytetyön I ohjaaja tekee opinnäytetyön pohjalta yhden tai kaksi kysymystä. Kypsyysnäytteessä noudatetaan tenttitilaisuuden järjestelyjä atk-luokassa ja suorittamiseen on varattu aikaa kaksi tuntia.
Kypsyysnäytteeseen tulevalla on oltava henkilöllisyystodistus mukanaan. Kypsyysnäytteen tarkoituksena on, että opinnäytetyön laatija osoittaa hallitsevansa sisällöllisesti, tutkimuksellisesti ja kielellisesti opinnäytetyönsä asiakokonaisuuden. Vastauksen tulee olla johdonmukainen ja rakentua siten, että se sisältää johdannon, käsittelyosan ja loppukappaleen, jossa langat punotaan yhteen. Opiskelijan tulee huolehtia sisällön selkeydestä ja oikeakielisyydestä (esim. yhdyssanat, isot ja pienet alkukirjaimet). Oikolukuohjelmaa ei saa käyttää.
4. Valmiin opinnäytetyönluovuttaminen paperitulosteena ja sähköisenä
Opinnäytetyön tulostaminen
Työn nimen tiivistelmissä, kannessa ja kansilehdessä on oltava yhdenmukainen. Opinnäytetyö tulostetaan yksipuolisena ja palautetaan määräaikaan mennessä (=luovutuspäivänä klo 16:00 mennessä) kirjekuoressa opintotoimistoon. Kirjekuoren päälle kirjoitetaan Opinnäytetyö, työn nimi ja tekijän/tekijöiden nimet.
Sähköisen opinnäytetyön palauttaminen:
Opinnäytetyö palautetaansähköisenä pdf-tiedostona sekä Fronterin opinnäytetyöhuoneeseen että Theseukseen luovutuspäivänä viimeistään klo 16:00. Ohje pdf-tallenteen tekemiseenlöytyy osoitteesta: http://www.diak.fi/opiskelu/opinnaytetyo/Sivut/default.aspx.
7. Arviointi ja tutkintotodistushakemus
Opinnäytetyön arvioinnin tekevät opinnäytetyön I ohjaaja ja toinen ohjaaja/tarkastaja. Ohjaajat voivat kirjoittaa yhteisen kirjallisen lausunnon tai tehdä erilliset lausunnot. Arvioinnissa käytetään 1-5 arviointiasteikkoa ja arvioinnin kriteerit löytyvät Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä oppaasta. Arvioinnin valmistuttua opinnäytetyön I ohjaaja toimittaa kirjallisen lausunnon opintotoimistoon. Valmistuvat opiskelijat saavat arvioinnin todistuksen mukana, jatkaville opiskelijolle arviointiin jaetaan arvioinnin valmistuttua. Valmistuva opiskelija täyttää sähköisen tutkintotodistushakemuksen Wilmassa.
Oppimistehtävät
1) Valmiin opinnäytetyön palautus, 4 op, 104 h
- esitarkastus
- valmiin opinnäytetyön luovuttaminen
- osallistuminen opinnäytetyön suomen kielen ohjaukseen
- julkistamisseminaari
- kypsyysnäyte
- opponointi
- opinnäytetyön tulostaminen, pdf-tallenne ja julkaisulupa
2) Tiivistelmät 1 op, 26h
- englanninkielinen tiivistelmä
- tiivistelmä toisella työkielellä

Oppimateriaalit

Virtuaaliopetus ja taltioinnit:
Tutkimus ja kehittäminen I -opintokokonaisuuden materiaali on käytettävissä Fronter-alustalla. Lisäksi Fronterin opinnäytetyöhuoneessa on käytettävissä muitakin opinnäytetyöprosessia tukevia videotallenteita sekä hyviä menetelmälinkkejä. Työn valmistuessa tehdään valmiin opinnäytetyön tallentaminen sähköiseen Theseus tietokantaan. Abstraktien videotiedostot tallennetaan Diakin sisäiseen käyttöön.
Suoritettava oppimateriaali
Ei varsinaisesti yhteistä suoritettavaa kirjallisuutta. Opinnäytetyön ohjauksessa/seminaareissa ja arvioinnissaon kuitenkin tarkistettava, että opiskelijat ovat valinneet keskeistä opinnäytetyön aiheen ja oman alan kirjallisuutta opinnäytetyöhönsä. Tärkeää on myös, että opiskelija on osannut hyödyntää opintojen aikana saamaansa tietoa ja lähdeaineistoa sekä soveltanut sitä omaan tutkimus- ja kehittämistehtäväänsä.
Opinnäytetyössä käytetyssä kirjallisuudessa tulee olla lähteitä seuraavilta osa-alueilta:
- tutkimuskirjallisuus
- ammattikirjallisuus
- tutkimus- ja kehittämistyön kirjallisuus
- projektityön kirjallisuus
- tuotekehittelyn kirjallisuus
- tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät
- tutkimuksen luotettavuuteen liittyvä kirjallisuus
- tutkimusetiikka
Oheismateriaali
mm.
1) tutkimus- ja kehittämisprosessista, tieteellisestä kirjoittamisesta sekä eettisistä kysymyksistä:
- Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_17_ISBN_9789524930994.pdf
- Hirsjärvi, Sirkka; Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
- Hurtig, Johanna; Laitinen, Merja & Uljas-Rautio, Katriina (toim.) 2010. Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Metsämuuronen, Jari 2006. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: opiskelijalaitos. Helsinki: International Methelp.
- Pietilä, Anna-Maija & Länsimies-Antikainen, Helena (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti: pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopin yliopisto.
- Vanhanen-Nuutinen, Liisa & Lambert, Pirjo 2005. Hankkeesta julkaisuksi: kirjoittaminen ammattikorkeakoulun ja työelämän kehityshankkeissa. Helsinki: Edita.
2) tutkimusmenetelmistä
- Alasuutari, Pertti2007. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
- Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle Jyväskylä: PS-kustannus.
- Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Eskola, Jari & Suoranta, Juha 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
- Heikkilä, Tarja 2008. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
- Holopainen, Martti & Pulkkinen, Pekka 2008. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY
- Kananen, Jorma 2008. Kvantti : kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
- Metsämuuronen, Jari 2001. Metodologian perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp.
- Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
- Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
3) kehittämistyöstä
- Anttila, Pirkko 2007. Realistinen evaluaatio ja tuloksellinen kehittämistyö. Hamina: Akatiimi.
- Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
- Vilkka, Hanna & Airaksinen, Tiina 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
- Vilkka, Hanna 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.
- Vilkka, Hanna 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyöt ovat voineet toteutua Diakin työelämän oppimisympäristöissä. Myös eri oppimisympäristöissä tapahtuvaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa on voitu yhdistää ja luoda vertailuasetelmia sekä tuottaa toisiaan täydentäviä tutkimusaineistoja.
Opinnäytetyön aiheet liittyvät kuitenkin useimmiten suoraan työelämään ja DIAKin oppimisympäristöihin tai hankkeisiin/tutkimusohjelmiin. Opinnäytetyöllä on yleensä ollut työelämän edustaja antamassa tukea ja ohjausta opinnäytetyöhön.Opiskelija on tehnyt työelämän yhteistyökumppanin kanssa opinnäytetyön työelämäsopimuksen, jonka pohja löytyy Fronterilta.
Opinnäytetöiden seminaareissa voivat työelämän edustajat olla mukana mahdollisuuksien mukaan.

Sisällön jaksotus

Tutkimus ja kehittäminen 4 5 op (7. lukukausi)
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen
Opiskelijan työ opinnäytetyön viimeisessä vaiheessa on ensisijaisesti itsenäistä työskentelyä ja opinäytetyön esittelyä ja julkistamista. Jakso sisältää itsenäistä työskentelyä, työpari- tai ryhmätyöskentelyä ja ohjaukseen osallistumista ja seminaarityöskentelyä.
Jakso kokoaa aiempien Tutkimus- ja kehittämisjaksojen sisällöt. Kurssin aikana opiskelijat tekevät opinnäytetyönsä valmiiksi ja valmis työ arvioidaan.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot muodostuvat Diakissa neljästä opintokokonaisuudesta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaen toisesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittämistyön opintojen yhteydessä opinnäytetyönsä.
Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisältyvän opinnäytetyön vaiheet opintojaksoina:
Tutkimus ja kehittäminen 1, 5 op (2. lukukausi)
- Oppimisvaihe: tutkivan ammatillisuuden lähtökohdat
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä tieteellisen tutkimuksen perusteet
- Aiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja
Tutkimus ja kehittäminen II, 5 op (5. lukukausi)
- Oppimisvaihe: tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät.
- Opinnäytetyön suunnitelman vahvistaminen.
Tutkimus ja kehittäminen III, 5 op (6. lukukausi)
- Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistyön toteutus
- Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe
Tutkimus ja kehittäminen IV, 5 op (7. lukukausi)
- Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen
- Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT
Ei varsinaisesti aiemmin opitun tunnistamista, ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnäytetyötä, josta voidaan hyväksilukea esim. jotain osia. Näin opinnäytetyön työmäärää voidaan vähentää ja opiskelija voi tehdä opinnäytetyön pienemmällä (tai jo valmiilla aineistolla).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Opinnäytetyön palauttaminen ja julkistamisseminaari: hylätty /1-5, 4 op
Valmiin opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä -oppaasta (2010) s. 81-85. Opiskelijan tulee huomioida, että valmiin työn arvioinnissa otetaan huomioon opinnäytetyön eteneminen prosessina ja yhteistyö ohjaajien ja työelämän kanssa myös aikaisempien kurssien aikana.
Opinnäytetyön I ohjaaja toimittaa opinnäytetyön kirjallisen lausunnon opintotoimistoon.
2) Abstrakti englanniksi ja toisella työkielellä, 1 op
Arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5