Siirry suoraan sisältöön

TUMVS21HKI Tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TUM0005Y21S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

18.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen

Opettaja

  • Satu Kajander-Unkuri
  • Arja Suikkala

Ryhmät

  • Y51termo
    Y51termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kuvata kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen luonteen sekä metodologiset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat.
• osaa etsiä, arvioida kriittisesti ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä määrällistä ja laadullista tutkimustietoa määriteltyyn tutkimusongelmaan tai tutkimuskysymykseen.
• osaa perustella sopivat tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät tutkimusongelmaan /-kysymykseen vastaamiseksi.
• osaa laatia tutkimussuunnitelman huomioiden tutkimuseettiset näkökohdat.
• osaa analysoida ja arvioida tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia.

Opetusmenetelmät

Sisältö:
1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen
2) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, PICO-menetelmä, hakustrategia, kirjallisuushaku)
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
5) Tutkimusetiikka
6) Tutkimuksen luotettavuus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (ohjaus joko 5.10. klo 15-17 tai 26.10. klo 15-17 opiskelijan valinnan mukaan)
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Verkko-opetus (Diakle)

Oppimateriaalit

Ahola, Godenhjelm, & Lehtinen (2002). Kysymisen taito: surveylaboratorio lomaketutkimusten kehittämisessa. Helsinki: Tilastokeskus.
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Vehkalahti (2008). Kyselytutkimuksen mittarit ja menetelmät. Helsinki: Tammi.
Vilkka (2007). Tutki ja mittaa. Helsinki: Tammi.

Diaklessa oleva materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkossa olevat tietotestit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (ohjaus joko 5.10. klo 15-17 tai 26.10. klo 15-17 opiskelijan valinnan mukaan)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely 133 tuntia:

1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen 10 tuntia
2) Kirjallisuuskatsaus 25 tuntia
3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
5) Tutkimusetiikka 22 tuntia
6) Tutkimuksen luotettavuus 22 tuntia

Ryhmäohjaus kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävästä: 2 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 17.8. Diaklessa olevalla orientaatiolla (tallenne)

Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:

1) Tutkimukselliset lähestymistavat - lähtökohtia kehittämiseen. Opiskelijan tulee läpäistä tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuteen

2) Kirjallisuuskatsaus. Opiskelijan pitää suorittaa oppimistehtävä hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin

3) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus ja
4) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
Opiskelijan tulee suorittaa kummankin osuuden tietotesti hyväksytysti, jotta hän pystyy jatkamaan osuuksiin

5) Tutkimusetiikka ja
6) Tutkimuksen luotettavuus
Kun opiskelija on suorittanut kummankin osuuden tietotestin hyväksytysti, opintojakso päättyy.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietotestit (5) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Hylätty (0)

Tietotestien keskiarvo alle 50% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1: tietotestien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: tietotestien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3: tietotestien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: tietotestien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5: tietotestien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty