Siirry suoraan sisältöön

TUT4PK22TKU Tutkimus ja kehittäminen 4 *** (TYÖ41 Valmiin opinnäytetyön palautus) (4 op)

Toteutuksen tunnus: TUT4104A11H-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Turku

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus

Opettaja

  • Katri Huovinen
  • Juhani Toivanen
  • Satu Holm

Ryhmät

  • G45vtk
    G45vtk

Opetusmenetelmät

Tarkennetut ydinsisällöt
•opinnäytetyön julkistaminen ja opinnäytetöistä tiedottaminen
?esitarkastus
?valmiin opinnäytetyön luovuttaminen
?julkistamisseminaari
?opponointi
?sähköinen julkaiseminen Diakissa
?julkaisulupa ja tekijänoikeudet
?arviointi

•tiivistelmä
?englanninkielinen abstrakti
?abstrakti toisella työkielellä/kommunikaatiomenetelmällä

•kypsyysnäyte
•yhteistyö, prosessikirjoittaminen
?yhteistyökumppanit
?työelämän ohjaajat

Pedagoginen toteutus
Opintojakso sisältää lähiopetusta vain toisen työkielen/kommunikaatiomenetelmän abstraktin teosta, muuten opintojakso keskittyy opinnäytetyön valmiiksi tekoon. Opinnäytetyön valmiiksi saattamisessa on monia vaiheita. Opinnäytetyön kirjoittaminen ja yksilö- ja ryhmäohjaukseen osallistuminen sisältyvät tämän jakson alkuvaiheisiin. Ennen valmiin työn palauttamista työ pitää palauttaa esitarkastukseen sekä esitellä julkistamisseminaarissa. Valmis työ palautetaan Diakin ohjeiden mukaan sekä tulostettuna versiona opintotoimistoon että sähköisenä versiona Theseus tietokantaan.

Viittomakielen ja tulkkauksenkoulutusohjelmassa opinnäytetyön tiivistelmästä tehdään versio myös toisella työkielellä (viittomakielellä) tai puhetta tukevalla tai korvaavallakommunikaatiomenetelmällä. Näin opinnäytetyön julkistamis- ja tiedottamistehtävä toteutuu myös monikielisesti ja mahdollisimman saavutettavasti.

Opinnäytetyön luovutusprosessi etenee seuraavien vaiheiden kautta:

1. Opinnäytetyön esitarkastukseen jättäminen (sis. englanninkielisen ja toisen työkielen/kommunikaatiomenetelmän abstraktin)
•Opiskelijan tulee ilmoittautua julkistamisseminaariin Fronterilla ennen työn jättämistä esitarkastukseen.
•Esitarkastukseen jätettävän työn tulee olla ohjaajan arvioimana läpimenokelpoinen (vähintään arvosanan T1 arvoinen) ja työssä tulee olla kaikki osiot kirjoitettuna valmiiksi
•Esitarkastukseen luovutettava työ palautetaan sähköisenä Fronterin opinnäytetyöhuoneen Tehtäviin.Sähköinen versio lähetetään myös opiskelijaopponent(e)ille. Mikäli opinnäytetyön toinen ohjaaja/tarkastaja on Diakin ulkopuolinen, opiskelija palauttaa työn joko sähköisenä tai paperiversiona suoraan hänelle arvioitavaksi. Työ tarkistetaan antiplagiointiohjelmalla.
•Esitarkastukseen luovuttamisen jälkeen työn tekijä/tekijät varaavat suomen kielen lehtorilta ajan opinnäytetyön suomen kielen ohjaukseen (noin 30min / työ). Suomen kielen lehtorit antavat palautetta, parannus- ja korjausehdotuksiasekä tarkastavat työn kieliasun keskeisimmistä osista opinnäytetyötä. Opiskelija voi viimeistellä opinnäytetyötään vielä esitarkastukseen luovutuksen, suomen kielen ohjauksenja julkistamisseminaarissa saadun palautteen jälkeen.

Toisen työkielen/kommunikaatiomenetelmän abstraktin ohjauksesta, palautuksesta videotiedoston ja tarkistamisesta saa tarkemmat ohjeet lähitunneilta.Aikataulu on sama kuin opinnäytetyön arviointiprosessissa: ensimmäinen versio esitarkastukseen jätön yhteydessä, lopullinen versio valmiin opinnäytetyön palautuksen yhteydessä. Englanninkielinen abstrakti palautetaan myös Fronterin opinnäytetyöhuoneen tehtäviin samaan aikaan, kun työ jätetään esitarkastukseen, englannin kielen lehtorille kommentoitavaksi. Lehtorin antaman palautteen pohjalta opiskelija työstää abstraktin toisen version.

2. Opinnäytetyön julkistamisseminaari (sis. opponoinnin)
•Opinnäytetyön julkistamisseminaarien esittäjä, esitysaika, -tilaja opponentit julkaistaan esitarkastukseen luovutuksen jälkeen Fronterissa
•Jokainen opiskelija/opinnäytetyöryhmä osallistuu sekä oman työn esittelyyn että yhden työn opponointiin.
•Julkistamisseminaari on julkinen tilaisuus, johon osallistuvat opiskelijat ja työelämän yhteistyötahot.Tarkoituksena on esitellä työelämälle opinnäytetyön tuloksia ja kehittämisajatuksia ja/tai kehittää työelämäyhteistyötä ja oppimisympäristöjä.

3. Kypsyysnäyte
•Opiskelija ilmoittautuu kypsyysnäytteeseen vähintään viikkoa ennen kypsyysnäytettä. Jokainen ryhmätyönä tehdyn opinnäytetyön tekijä tekee oman kypsyysnäytteen.
•Kypsyysnäyte arvioidaan hyv/hyl (opinnäytetyön I ohjaaja tarkistaa sisällön ja suomen kielen lehtori kieliasun).
•Kypsyysnäyte kirjoitetaan pääsääntöisesti suomen kielellä.On mahdollista kirjoittaa kypsyysnäyte ruotsin kielellä, mikäli koulusivistyskieli on ollut ruotsi. Opinnäytetyön I ohjaaja tekee opinnäytetyön pohjalta yhden tai kaksi kysymystä, joista vastataan yhteen. Kypsyysnäytteessä noudatetaan tenttitilaisuuden järjestelyjä atk-luokassaja suorittamiseen on varattu aikaa kaksi tuntia.

Kypsyysnäytteen tarkoituksena on, että opinnäytetyön laatija osoittaa hallitsevansa sisällöllisesti, tutkimuksellisesti ja kielellisesti opinnäytetyönsä asiakokonaisuuden. Vastauksen tulee olla johdonmukainen ja rakentua siten, että se sisältää johdannon, käsittelyosan ja loppukappaleen, jossa langat punotaan yhteen. Opiskelijan tulee huolehtia sisällön selkeydestä ja oikeakielisyydestä (esim. yhdyssanat, isot ja pienet alkukirjaimet).

4. Valmiin opinnäytetyön sitominen jaluovuttaminen

Työn nimi tiivistelmissä, kannessa ja kansilehdessä on oltavayhdenmukainen. ).

Opiskelija luovuttaa valmiin tulosteen opinnäytetyöstä opintotoimistoon ja sähköisen version pdf-tiedostona Fronterin opinnäytetyöhuoneeseen, palautuskansioonluovutuspäivänä viimeistään klo 16:00.

5. Opinnäytetyön tallentaminen (pdf-tallenne ja julkaisulupa)

Opinnäytetyö tallennetaan pdf-muodossa opinnäytetyön tallennuslomakkeella viimeistään valmiin opinnäytetyön luovutuspäivänä, lisäksi opinnäytetyöt tallennetaan ammattikorkekaoulujen yhteiseen Theseus-tietokantaan.

6. Arviointi ja tutkintotodistushakemus

Opinnäytetyön arvioinnin tekevät opinnäytetyön I ohjaaja ja toinen ohjaaja/tarkastaja. Ohjaajat voivat kirjoittaa yhteisen kirjallisen lausunnon tai tehdä erilliset lausunnot. Arvioinnissa käytetään 1-5 arviointiasteikkoa ja arvioinnin kriteerit löytyvät Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä -oppaasta. Arvioinnin valmistuttua opinnäytetyön I ohjaaja toimittaa kirjallisen lausunnon opintotoimistoon. Valmistuvat opiskelijat saavat arvioinnin todistuksen mukana, jatkaville opiskelijolle arviointiin jaetaan arvioinnin valmistuttua.

Oppimistehtävät
1) Valmiin opinnäytetyön palautus, 4 op, 104 h
•esitarkastus
•englanninkielinen abstrakti
•valmiin opinnäytetyön luovuttaminen
•osallistuminen opinnäytetyön suomen kielen ohjaukseen
•julkistamisseminaari
•kypsyysnäyte
•opponointi
•opinnäytetyön tuloste, pdf-tallenne ja julkaisulupa (Theseus)

2) Abstrakti toisella työkielellä/kommunikaatiomenetelmällä, 1 op, 26h

Opiskelija työstää ohjattuna opinnäytetyön tiivistelmästä vaihtoehtoisten ammattiopintojen mukaan joko viittomakielisen tiivistelmän tai puhetta tukevaa tai korvaavaa kommunikointimenetelmää käyttäen tehdyn tiivistelmän.


Abstraktit tallennetaan videotiedostona tai muussa soveltuvassa muodossaja palautetaan ohjaaville lehtoreille tarkastettavaksi. Arviointi hyv/hyl.

Oppimateriaalit

Ei varsinaisesti yhteistä suoritettavaa kirjallisuutta. Opinnäytetyön ohjauksessa/seminaareissa ja arvioinnissaon kuitenkin tarkistettava, että opiskelijat ovat valinneet keskeistä opinnäytetyön aiheen ja oman alan kirjallisuutta opinnäytetyöhönsä. Tärkeää on myös, että opiskelija on osannut hyödyntää opintojen aikana saamaansa tietoa ja lähdeaineistoa sekä soveltanut sitä omaan tutkimus- ja kehittämistehtäväänsä.


Opinnäytetyössä käytetyssä kirjallisuudessa tulee olla lähteitä seuraavilta osa-alueilta:
•tutkimuskirjallisuus
•ammattikirjallisuus
•tutkimus- ja kehittämistyön kirjallisuus
•projektityön kirjallisuus
•tuotekehittelyn kirjallisuus
•tutkimus- ja kehittämistyön menetelmät
•tutkimuksen luotettavuuteen liittyvä kirjallisuus

tutkimusetiikka

Oheismateriaali
1) tutkimus- ja kehittämisprosessista, tieteellisestä kirjoittamisesta sekä eettisistä kysymyksistä:
•Diakonia-ammattikorkeakoulu 2010. Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä. Opas Diakonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetöitä varten. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.diak.fi/files/diak/Julkaisutoiminta/C_17_ISBN_9789524930994.pdf
•Hirsjärvi, Sirkka; Remes, Pirkko & Sajavaara, Paula 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
•Hurtig, Johanna; Laitinen, Merja & Uljas-Rautio, Katriina (toim.) 2010. Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet. Jyväskylä: PS-kustannus.
•Metsämuuronen, Jari 2006. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: opiskelijalaitos. Helsinki: International Methelp.
•Pietilä, Anna-Maija & Länsimies-Antikainen, Helena (toim.) 2008. Etiikkaa monitieteisesti: pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopin yliopisto.
•Vanhanen-Nuutinen, Liisa & Lambert, Pirjo 2005. Hankkeesta julkaisuksi: kirjoittaminen ammattikorkeakoulun ja työelämän kehityshankkeissa. Helsinki: Edita.


2) tutkimusmenetelmistä
•Alasuutari, Pertti2007. Laadullinen tutkimus. Tampere: Vastapaino.
•Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1. Metodin valinta ja aineistonkeruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle Jyväskylä: PS-kustannus.
•Aaltola, Juhani & Valli, Raine (toim.) 2007-2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Jyväskylä: PS-kustannus.
•Eskola, Jari & Suoranta, Juha 1998. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
•Heikkilä, Tarja 2008. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
•Holopainen, Martti & Pulkkinen, Pekka 2008. Tilastolliset menetelmät. Helsinki: WSOY
•Kananen, Jorma 2008. Kvantti : kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
•Metsämuuronen, Jari 2001. Metodologian perusteet ihmistieteissä. Helsinki: International Methelp.
•Metsämuuronen, Jari 2008. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
•Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.


3) kehittämistyöstä
•Anttila, Pirkko 2007. Realistinen evaluaatio ja tuloksellinen kehittämistyö. Hamina: Akatiimi.
•Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press.
•Vilkka, Hanna & Airaksinen, Tiina 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
•Vilkka, Hanna 2005. Tutki ja kehitä. Helsinki: Tammi.

Vilkka, Hanna 2006. Tutki ja havainnoi. Helsinki: Tammi.

Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Tutkimus ja kehittäminen I -opintokokonaisuuden materiaali on käytettävissä Fronter-alustalla. Työn valmistuessa tehdään valmiin opinnäytetyön tallentaminen sähköiseen Theseus tietokantaan. Abstraktien videotiedostot tallennetaan Diakin sisäiseen käyttöön.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyöt ovat voineet toteutua Diakin työelämän oppimisympäristöissä. Myös eri oppimisympäristöissä tapahtuvaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa on voitu yhdistää ja luoda vertailuasetelmia sekä tuottaa toisiaan täydentäviä tutkimusaineistoja.Opinnäytetyön aiheet liittyvät kuitenkin useimmiten suoraan työelämään ja DIAKin oppimisympäristöihin tai hankkeisiin/tutkimusohjelmiin. Opinnäytetyöllä on yleensä ollut työelämän edustaja antamassa tukea ja ohjausta opinnäytetyöhön.Opiskelija on tehnyt työelämän yhteistyökumppanin kanssa opinnäytetyön työelämäsopimuksen, jonka pohja löytyy Fronterilta.Opinnäytetöiden seminaareissavoivat työelämän edustajat olla mukana mahdollisuuksien mukaan.

Sisällön jaksotus

Tutkimus ja kehittäminen IV 5 op (8. lukukausi):

Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.
Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.

Opiskelijan työ opinnäytetyön viimeisessä vaiheessa on ensisijaisesti itsenäistä työskentelyä ja opinnäytetyön esittelyä ja julkistamista. Jakso sisältää itsenäistä työskentelyä, ohjaukseen osallistumista ja seminaarityöskentelyä.

Tämä jakso kokoaa aiempien Tutkimus ja kehittäminen jaksojen sisällöt. Kurssin aikana opiskelijat tekevät opinnäytetyönsä valmiiksi ja valmis työ arvioidaan.

Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot muodostuvat Diakissa neljästä opintokokonaisuudesta, jotka toteutuvat vaiheittain alkaen toisesta lukukaudesta ja jatkuen opintojen loppuun. Opiskelija tekee tutkimus- ja kehittämistyön opintojen yhteydessä opinnäytetyönsä.

Tutkimus- ja kehittämistyön opinnot, oppimisvaiheet ja siihen sisältyvän opinnäytetyön vaiheet opintojaksoina:

Tutkimus ja kehittäminen I 5 op (2. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkivan ammatillisuuden lähtökohdat
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä tieteellisen tutkimuksen perusteet
Aiheen valinnan pohdinta alkaa osana muita opintoja.

Tutkimus ja kehittäminen II 5 op (5. lukukausi)
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu ja menetelmät.
Opinnäytetyön suunnitelman vahvistaminen.

Tutkimus ja kehittäminen III 5 op (7. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan toteutus.
Opinnäytetyön valmistelu- ja tekovaihe.

Tutkimus ja kehittäminen IV 5 op (8. lukukausi):
Oppimisvaihe: Tutkimus- ja kehittämistoiminnan raportointi, esittäminen ja julkistaminen.
Opinnäytetyön raportin kirjoittaminen, esittäminen ja julkistaminen.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT
Ei varsinaisesti aiemmin opitun tunnistamista, ellei opiskelijalla ole entuudestaan opinnäytetyötä, josta voidaan hyväksilukea esim. jotain osia. Näin opinnäytetyön työmäärää voidaan vähentää ja opiskelija voi tehdä opinnäytetyön pienemmällä (tai jo valmiilla aineistolla).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Opinnäytetyön palauttaminen ja julkistamisseminaari: hylätty /1-5, 4 op
Valmiin opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä -oppaasta (2010) s. 81-85. Opiskelijan tulee huomioida, että valmiin työn arvioinnissa otetaan huomioon opinnäytetyön eteneminen prosessina ja yhteistyö ohjaajien ja työelämän kanssa myös aikaisempien kurssien aikana.
Opinnäytetyön I ohjaaja toimittaa opinnäytetyön kirjallisen lausunnon opintotoimistoon.
2) Abstrakti toisella työkielellä/kommunikaatiomenetelmällä, 1 op
Arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5