• VAP03VK23DIAK Asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjen kehittäminen VAP0305Y22S-3001 27.03.2023-19.05.2023  5 op  (Y53sosva) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
    - kehittää hyvinvoinnin, terveyden, ja työ- ja toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
    - soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
    - kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla

    Opettajan/vastuuopettajan nimi

    Jari Helminen

    Toteutustapa

    Etäopetus

    Suositeltu ja vaadittava kirjallisuus

    Opintojakson keskeinen kirjallisuus Heikkilä, R., Lammintakanen, J., Laulainen, S., & Noro, A. (2022). Asiakaslähtöisyyden toteutuminen asiakas- ja palveluohjauksen eri vaiheissa. Focus Localis 50 (2022): 1, 5–23. https://journal.fi/focuslocalis/article/view/115341 Muurinen, H. (2019). Pragmatismi ja kokeileva lähestymistapa sosiaalityön tiedon-muodostuksessa [Helsingin yliopisto, väitöskirja]. (Heikki Waris -instituutin tutkimuksia 2/2019). Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5616-82-8 Ylitalo-Katajisto, K. (2019). Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden yksilöity sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteen kokoaminen [Oulun yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatit Ouluensis D Medica 1540). Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopisto, Lääketie-teellinen tiedekunta; Oulun kaupunki. http://urn.fi/urn:isbn:9789526224084 Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.

    Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

    - Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom) - Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä) - Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä) - Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä

    Arviointimenetelmät (toteutus) ja -kriteerit (opintojakso)

    Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin. Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1–5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    27.03.2023 - 19.05.2023

    Ilmoittautumisaika

    19.09.2022 - 09.10.2022

    Ryhmä(t)
    • Y53sosva
    Paikkoja

    0 - 50

    Vastuuyksikkö

    Koulutus

    Opettaja(t)

    Jari Helminen, Päivi Vuokila-Oikkonen, Susanna Kallakorpi

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
    - kehittää hyvinvoinnin, terveyden ja työ- sekä toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
    - soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
    - kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla

    Koulutus

    Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla

    Toimipiste

    Helsinki

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    0-5

    Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

    Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.

    Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

    Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön - Ennakko-oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja ammatillinen osaamisen kehittäminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä) - Oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja niiden kehittäminen (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia. - Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op - Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op - Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op - Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

    Sisällön jaksotus

    - Opetus ja ohjaus - Ennakko-oppimistehtävän palautus - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti) - Opetus ja ohjaus - Oppimistehtävän palautus