Siirry suoraan sisältöön

VAP03VK23DIAK Asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: VAP0305Y22S-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

27.03.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Helsinki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla

Opettaja

  • Susanna Kallakorpi
  • Päivi Vuokila-Oikkonen
  • Jari Helminen

Ryhmät

  • Y53sosva
    Y53sosva
  • 26.04.2023 16:00 - 17:00, VAP03 / Kyselytunti
  • 16.05.2023 15:00 - 18:00, VAP03 / Oppimistehtävien purku

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
- kehittää hyvinvoinnin, terveyden, ja työ- ja toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
- soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
- kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla

Opetusmenetelmät

- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä

Aika ja paikka

Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- 29.3.2023 klo 16.15–18 (opetus)
- 12.4.2023 klo 15–18 (opetus)
- 19.4.2023 klo 15–18 (opetus)
- 26.4.2023 klo 16–17 (kyselytunti: oppimistehtävän tekemisen ohjaus)
- 16.5.2023 klo 15–18 (opetus)

Oppimateriaalit

Opintojakson keskeinen kirjallisuus

Heikkilä, R., Lammintakanen, J., Laulainen, S., & Noro, A. (2022). Asiakaslähtöisyyden toteutuminen asiakas- ja palveluohjauksen eri vaiheissa. Focus Localis 50 (2022): 1, 5–23. https://journal.fi/focuslocalis/article/view/115341

Muurinen, H. (2019). Pragmatismi ja kokeileva lähestymistapa sosiaalityön tiedon-muodostuksessa [Helsingin yliopisto, väitöskirja]. (Heikki Waris -instituutin tutkimuksia 2/2019). Helsingin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5616-82-8

Ylitalo-Katajisto, K. (2019). Paljon palveluja tarvitsevien asiakkaiden yksilöity sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteen kokoaminen [Oulun yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatit Ouluensis D Medica 1540). Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopisto, Lääketie-teellinen tiedekunta; Oulun kaupunki. http://urn.fi/urn:isbn:9789526224084

Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön

- Ennakko-oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja ammatillinen osaamisen kehittäminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä: Asiakaslähtöisen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytännöt ja niiden kehittäminen (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 26,7 tuntia) = 133,5 tuntia.

- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

Sisällön jaksotus

- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida asiakas- ja käyttäjälähtöisten työkäytäntöjen ja – menetelmien teoreettisia lähtökohtia ja toteutustapoja asiakas- ja palveluohjauksessa
- kehittää hyvinvoinnin, terveyden ja työ- sekä toimintakyvyn arvioinnin menetelmiä asiakas- ja palveluohjauksessa
- soveltaa digitaalisia asiakas- ja palveluohjauksen menetelmiä
- kehittää voimavaraistavia asiakas- ja palveluohjauksen työmenetelmiä sosiaali- ja terveysalalla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin.

Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1–5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin.

Arviointiasteikko

0-5