Siirry suoraan sisältöön

VAR01MS22HKI/POR (Hybridi) Varhaiskasvatuksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: VAR0105A20S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 07.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot

Kampus

  • Helsinki
  • Pori

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 333

Koulutus

  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus

Opettaja

  • Sari Jylli
  • Marjaana Marttila-Ojala
  • Mari Nieminen

Ryhmät

  • F50sos
    F50sos
  • A50sos
    A50sos

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä

Sisältö

- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä

Opetusmenetelmät

- luento-opetus
- lakitesti arviointi hyv - hyl
- oppituntiaktiviteetit Diaklessa suoritettava
- verkkotentti arviointi 1-5
- kasvatuksen osa-aluetehtävä hyv - hyl

Oppimateriaalit

Heikka, J., Fonsen, E., Elo, J. & Leinonen, J. (toim.) (2014). Osallisuuden pedagogiikka varhaiskasvatuksessa

TAI

Hujala, E. & Turja, L. (toim.) (2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Löytyy myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/fi/book/978-952-451-763-8

Verkkotentti arvioidaan asteikolla 1-5/hylätty.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

VAIHTOEHTOINEN SUORITUSTAPA:
*) opiskelija sopii vaihtoehtoisesta suoritustavasta opinto-ohjaajan kanssa ja se kirjataan HOPSiin
*) opiskelija ilmoittaa vähintään 2 viikkoa ennen opintojakson alkua lehtorille vaihtoehtoisesta suoritustavasta
*) vaihtoehtoinen suoritus käynnsityy opintojakson aloitusajankohtana ja päättyy lehtorin kanssa sovitun mukaisesti
*) tarkemmat suoritustiedot opintojakson Diakle-alustalla

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

- Haastattelu suoritetaan varhaiskasvatusympäristössä esim. päiväkodissa osana kasvatuksen osa-aluetehtävää

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Diakin yleiset uusintatenttipäivät ovat opintojaksossa käytössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on 5 op ja sen eteneminen ja kuormitus on kuvattu opintojakson Diaklessa viikkotasoisen etenemisen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa
lapselle ja lapsiryhmälle varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet
huomioiden
• osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
• tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön
ja osaa soveltaa niitä
• osaa tehdä sitoutuneesti kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
• osaa toimia kulttuuri- ja katsomussensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja
moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
• tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä.

YDINSISÄLLÖT
lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
• yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
• varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
• kulttuuri- ja katsomussensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden
tukeminen
• varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelu- ja perhetyönä

Arviointiasteikko

0-5