Siirry suoraan sisältöön

DKT22MK19OUL Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi (2op)

Toteutuksen tunnus: DKT2202A15S-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2018 - 21.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 08.02.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
KOULUTUS
Kampus
Oulu
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettajat
Tiina Ikonen
Ryhmät
I44shd
I44shd
I44sosd
I44sosd
Opintojakso
DKT2202A15S

Toteutukselle DKT22MK19OUL Reformaation sisältö ja luterilaisen kirkon oppi DKT2202A15S-3008 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa
- tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakonia- ja kasvatustyötä niiden avulla

Sisältö

- myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
- luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan

Oppimateriaalit

Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
JOKO Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita.s. 190-254.
TAI McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 65-90, 502-516, 531-544, 566-596.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä Katekismus
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat. Saatavuus Diakin kirjastossa.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/

Opetusmenetelmät

Tarkennetut tavoite- ja sisältökuvaus
•Opiskelija hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- Opiskelija saa yleiskuvan Lutherin ja merkittävimpien muiden reformaattoreiden ajattelusta, keskeisten luterilaisten tunnustuskirjojen sisällöstä ja luterilaisen opin myöhemmästä kehityksestä.
•Opiskelija tunnistaa luterilaisen uskon ja tunnustuksen ominaispiirteet kirkon kasvatus- ja diakoniatyössä ja saa välineitä luterilaisen uskon ajankohtaiseen soveltamiseen.
Oppimismenetelmät:
Luento-opetus
Luento-opetuksen sisällä voidaan toteuttaa pienimuotoisia ryhmätehtäviä, joihin ei kuitenkaan sisälly arvioitavaa kirjallista tuotosta.
Kirjatentti
Tentittävät teokset ks. Oppimateriaali alla.
Tentti voidaan toteuttaa pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmä/akvaariotenttinä. Kotitentissä tenttikirjoja ja muuta aineistoa voi vapaasti käyttää.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Vaihtoehtoinen suoritustapa on kirjatentti. Tentti voidaan toteuttaa myös pitkäkestoisena kotitenttinä, jossa materiaalia saa vapaasti käyttää.
Tentittävät teokset
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171.
McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 502-516, 531-544, 566-596.
Gassmann, G. & Hendrix, S. (2005). Johdatus luterilaiseen tunnustukseen. Helsinki: Kirjapaja. S. 11-47, 67-213.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä katekismus
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointi numeerinen 1-5

Lisätiedot

AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (kirkkohistoria ja dogmatiikka)

Siirry alkuun