Public health nurses' work with school children and students (2cr)
Code: KOU0102A15S-3003
General information
- Timing
- 18.03.2019 - 24.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Inga Klen
- Course
- KOU0102A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Public health nurses' work with school children and students KOU0102A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Students
• can explain the principles and practices of monitoring the growth and development of school-age children and adolescents
• know how to assess the need for special support, child welfare and continued care of school-age children, adolescents and their families in collaboration with families and other actors
• know how to find health information related to students
• know how to use key legislation governing public health nurse work and national and international social services and healthcare policies as a basis for their work
• know how to apply the ethical principles of public health nurse work
• know how to document public health nurse work carried out with individuals and communities
Content
• school healthcare services and the legislation and instructions governing them
• health checks, methods of monitoring health, assessment and health records
• correctly-timed support and bringing up concerning issues
• need for special support and examinations, referring to follow-up treatments, child welfare
• individual and community student healthcare
Materials
Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
•Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2011). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla https://www.thl.fi/documents/10531/1449887/Terveystarkastukset.pdf/e7ed0266-8f1b-43fe-82d7-8659fe8a8cf9
•Kouluterveydenhuolto 2002: opas kouluterveydenhuollolle, peruskouluille ja kunnille. (2002). Helsinki: Stakes
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:951-33-1059-0
•Opiskeluterveydenhuollon opas. (2006). Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504225553
•Terho, P. & Akselin, T. (2000 tai 2002). Kouluterveydenhuolto. Helsinki: Duodecim.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija ymmärtää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelurakenteen perusterveydenhuollossa sekä roolin jatkotutkimuksiin ja jatkohoitoon ohjaamisessa yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavan keskeisen lainsäädännön, kansalliset ohjelmat sekä lastenoikeuksien sopimuksen. Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja soveltaa tutkimustietoa yksilö- sekä ryhmämuotoisessa työskentelyssä.
Opiskelija ymmärtää mitä yksilö ja yhteisötasolla oppilas- ja opiskelijahuollolla tarkoitetaan ja mikä rooli terveydenhoitajalla on yhteisön terveyden edistäjänä.
Opiskelija ymmärtää kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan periaatteet koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa ja osaa käyttää terveyden seuranta- ja seulontamenetelmiä.
Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren keskeisimpiä kasvun ja kehityksen haasteita ja oppii ottamaan puheeksi näitä.
Opiskelija tunnistaa koululaisen ja nuoren sekä heidän perheidensä voimavarat sekä erityisen tuen tarpeet ja osaa ohjata nämä tarvittavien tukitoimien pariin.
Opiskelija osaa kirjata tiedot terveyskertomusjärjestelmään ja ymmärtää mitä hyvinvointi- ja terveyssuunnitelma tarkoittaa sekä toimii kaikissa tilanteissa terveydenhoitajatyön eettisten periaatteiden mukaan.
Opintosuorituksen kuvaus
•Orientaatio opintokokonaisuuteen
•Luennot
•Itsenäinen opiskelu taitopajoja varten
•Taitopajat: (Näön, kuulon ja ryhdin seulonta, päihdesula, mielialaseula, syömishäiriöseula, terveystarkastuslomakkeet)
•Tentti
Employer connections
Osa sisältöjen opiskelusta vaihtelevissa työelämän oppimisympäristöissä.
International connections
Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu
Completion alternatives
Tentti opintojakson aihealueista
Qualifications
1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.
Further information
AHOT: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.