Skip to main content

ASI2PK20TKU Text analysis (2cr)

Code: ASI2102A11H-3004

General information


Enrollment
09.09.2019 - 30.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.02.2020 - 17.04.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Turku
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
Teachers
Katri Huovinen
Scheduling groups
A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
A
B
Course
ASI2102A11H

Unfortunately, no reservations were found for the realization ASI2PK20TKU Text analysis ASI2102A11H-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Kielten välinen asioimistulkkaus 10 op on osa Asioimistulkkina toimiminen (15 op) -opintokokonaisuutta, jonka tavoitteena on perehtyä tekstianalyysiin, kulttuuritulkkaukseen, hengellisen taiteen tulkkaukseen, viestintätekniikkaan tulkkauksessa ja dialogitulkkaukseen
Opintojakso koostuu viidestä osasuorituksesta: tekstianalyysi 2 op, hengellinen tulkkaus 2 op,esittävän taiteen tulkkaus 3 op, viestintätekniikka tulkkauksessa 2 op ja dialogitulkkaus 1 op. Tekstianalyysi-osasuoritus on yhteinen kielten välisen sekä kielensisäisen tulkkauksen opiskelijoille.
Kolmannen vuoden kevät.

Materials

Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Verkkotehtävät Fronterilla.
Etätulkattu harjoitus AC:n tms. etätulkkausohjelmiston kautta.

Suoritettava oppimateriaali
Hengellinen tulkkaus

evl.fi

Viestintätekniikka
•Marjanen, K. & Tainio, M. 2004. Esteetön etätulkkaus. ETU 2002-2004. Loppuraportti. Helsinki: Kuurojen Liitto ry. Saatavana Diakin kirjastosta (myös sähköisenä http://kl-deaf.fi/File/affa3720-1a00-46c3-86c0-da5bbe5b98c1/ETU_end.pdf
•Koski, M. 2002. Tulkkaus televisiossa viittomakielentulkin näkökulmasta. Opinnäytetyö. Diakin Turun toimipaikka. Saatavana Diakin kirjastosta (myös sähköisenä opinnäytetyöpankissa).
•Pyörre, S. & Koskinen, E. 2009. Mobiilitulkkaus - Eilen, tänään ja nyt.

Oheismateriaali
ks. Fronterilta

Teaching methods

Tarkennetut tavoitteet
•tuntee asioimistulkin työnkuvan ja tyypilliset tulkkaustilanteet
•osaa tulkata konsekutiivisesti ja simultaanisti erilaisia asioimistilanteita
•osaa käyttää etä- ja tulkkauslaitteita ja -ohjelmistoja?tuntee käytössä olevien ohjelmien mahdollisuudet: AC, Skype, MMX (Kela)

•osaa toimia etätulkkina ja ottaa huomioon kaksiulotteisen kuvan vaikutukset viittomiseen?tuotettavan viittomisen nopeus, käsimuodot, viittomistila
?viittomakielen ymmärtäminen etätulkkausohjelman kautta

•osaa tulkata puhelimessa?esittäytyminen, vuorottelu, puheenvuorot, äänenkäyttö

•osaa tulkata esittävää taidetta
•osaa tulkata hengellisissä tilaisuuksissa
•osaa analysoida tekstien syvämerkityksiä
•osaa käyttää äänellisiä tehokeinoja suomen kielelle tulkkauksessa
•tuntee keskustelun rakenne- ja tyylipiirteet
•osaa käyttää asioimistulkkaustilanteiden keskeistä termistöä molemmilla työkielillä
•osaa tulkita ja tulkata erilaisia viittomakäsialoja?eri-ikäiset viittojat

Tarkennetut ydinsiällöt
•asiointi, harrastukset, juhlat, perhetapahtumat
•sosiaali- ja terveysala, poliisi, kasvatus ja koulutus
•etä- ja tulkkausohjelmistot ja laitteistot
•kameralle viittominen
•puhelintulkkauksen käytännöt
•kulttuuritulkkaus, teatteri
•kielikuvat
•hengellinen tulkkaus
•äänelliset ja visuaaliset tehokeinot
•viittomakäsialat
•erilaiset vuorovaikutustilanteet
•yksilöllinen kielenkäyttö

Pedagoginen toteutus
Opintojaksolla opiskellaan lähitunneilla sekä erilaisten harjoitusten kautta.

Tekstianalyysi 2 op

Tekstianalyysin teemana on tekstien (puhe, kirjoitettu tms.) syvämerkitysten löytäminen ja hahmottaminen. Samalla perehdytään tekstien analysointitaidon merkitykseen tulkin työssä. Oppimistehtävänä opiskelijat lukevat Kiltin yön lahjat -romaanin ja osallistuvat sen analysoimiseen. Lähiopetuksen teemoja ovat:
•Lukutaidon määritelmä ja nyky-yhteiskunnan tekstikeskeisyys
•Tekstien, kaunokirjallisuuden ja asiatekstien analysointi
•Novellit ja runot
•Kielen vaikuttamiskeinot ja mainokset


Hengellinen tulkkaus 2 op

Hengellisessä tulkkauksessa on tavoitteena ymmärtää hengellisen tulkkauksen erityispiirteitä, vahvistaa hengellisen viittomiston/sanaston osaamistaan ja tutustua yleisempiin kirkollisiin teksteihin, kaavoihin ja virsiin sekä lauluihin. Osasuorituksen osana opiskelijat tutustuvat niin suomenkielisiin kuin viittomakielisiin kirkollisiin kaavoisin, sekä yleisesti Jumalanpalveluksen kulkuun. Lisäksi opiskelijat osallistuvat johonkin hengelliseen tilaisuuteen. Kokemukset näistä tilaisuuksista puretaan lähitunneilla. Lähiopetuksen teemoja ovat:
•Hengellisen tulkkauksen perusteet ja erityispiirteet, hengelliseen sanastoon tutustuminen
•Hengellisessä tilaisuudessa käyttäytyminen ja tulkkaaminen, tulkin rooli ja moniammatillinen yhteistyö
•Virsien ja hengellisen musiikin tulkkaaminen
•Kirkolliset kaavat ja Raamatun tekstit: suomi-viittomakieli ja viittomakieli-suomi
•Viittomakielisen käännöstyön periaatteet

Osasuorituksen päättää kokoava tentti.

Esittävän taiteen tulkkaus 3 op

Esittävän taiteen tulkkauksen osasuoritus koostuu lähiopetuksesta sekä itsenäisistä tehtävistä. Lähiopetuksessa keskitytään laajasti erilaisten esittävän taiteen tulkkaukseen. Käsiteltäviä teemoja ovat muun muassa musiikin tulkkaus, kuvataide ja taidenäyttelyt, esittävä taide kuten runous ja juhlapuheet. Lähitunneilla käydään myös läpi äänellisiä ja viittomakielen tehokeinoja.

Pyritään saamaan aitoja tilanteita tulkkausharjoituksiin: Turun kaupunginkirjasto, Turun taidemuseo yms. Esittävän taiteen osasuoritukseen kuuluu myös kevätjuhlan tulkkaus (kevätkirkko ja juhla), joka arvioidaan numeerisesti.

Viestintätekniikka tulkkauksessa 2 op

Viestintätekniikka tulkkauksessa osasuorituksen tavoitteena on rohkaista opiskelijoita kokeilemaan erilaisia tulkkausmuotoja, joissa tekniikka on apuna. Tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää erilaisia laitteita eikä pelkää niitä, myöskään tekniikan syvällisempää ymmärtämistä ei vaadita. Jakso alkaa puhelintulkkaukseen tutustumisella luennon kautta ja puhelintulkkaustilanteiden harjoittelemisella. Opiskelijoilla on aktiivinen rooli puhelintulkkaustilanteiden suunnittelussa ja niiden toteutuksessa. Oppimisprosessin aikana opitaan projektimaista työtapaa, sillä opiskelijat suunnittelevat toisilleen sekä puhelin- että etätulkkaustilanteet, jotka käydään rooleja esittämällä läpi. Puhelintulkkauksessa kiinnitetään huomiota äänenkäyttöön sekä puhelimessa asioimisen hyviin käytänteisiin.

Etätulkkaukseen tutustutaan luentojen avulla, joiden aikana pohditaan etätulkkauksen vaikutusta viittomakieleen sekä asioimistapoihin. Opiskelijat tutustuvat myös ajanmukaisiin etätulkkausohjelmistoihin harjoitusten kautta. Teema jatkuu perehtymällä etätulkkauksen tulkkaustapoihin, erilaisiin laitteisiin (kiinteät ja mobiilit) sekä kaksiulotteisen kuvan vaikutuksiin viittomisessa. Lisäksi etätulkkausta harjoitellaan etätulkkaustilanteissa, opiskelijoiden toisilleen suunnittelemien tulkkaustehtävien ja roolien esittämisen avulla. Mahdollisuuksien mukaan vierailemme myös Kelan Turun välityskeskuksessa ja tutustumme etätulkkaukseen siellä.

Televisiotulkkaukseen tutustutaan teoriatasolla ja lisäksi tehdään mahdollisimman aidon tilanteen mukainen televisiotulkkausharjoitus. Tavoitteena on antaa opiskelijoille kokemus siitä, millaista televisiotulkkaus on ja mitä se vaatii viittomakielentulkilta tulkkausnopeuden, tilannetajun ja kokemuksen suhteen. Lisäksi harjoitusten aikana saadaan kokemus siitä, millaista on kameralle viittominen ja studiotyöskentely.

Jakson kokoaa kotona tehtävä kirjallisuuteen perustuva kotitentti, jonka tavoitteena on ohjata opiskelija tarvittavien lähteiden luokse sekä testata sitä, osaako opiskelija etsiä olennaisimmat asiat lähdemateriaaleista sekä luentojen sisällöistä. Kotitentti voidaan tehdä myös sähköisenä oppimisalustalla.

Dialogitulkkaus 1 op

Osasuoritus suoritetaan ryhmätehtävänä, jossa kerätään tietyn aihealueen sanastoa molemmilla työkielillä. Käsiteltäviä aihealueita ovat esimerkiksi pankki, Kela, sosiaalitoimisto, TE-keskus, lääkäri, päiväkoti, fysioterapia ja erilaiset harrastukset. Lähiopetuksessa käsitellään keskustelun rakenne- ja tyylipiirteitä. Opetuksen pohjalta ryhmän työstävät omasta aiheestaan noin 10 min dialogin. Valmistellujen dialogien viittomakielisen asiakkaan puheenvuorot käännetään viittomakielen lehtorin tuella suomalaiselle viittomakielellä. Lopussa harjoitellut dialogit esitetään kaikille siten, että simuloidussa tilanteessa on tulkkaus mukana.

Oppimistehtävät
Ks. Fronterilta tarkempi ohjeistus

Tekstianalyysi 2 op

- tehtävä Kiltin yön lapset -romaanista

- runoraati

Hengellinen tulkkaus 2 op

- hengelliseen tilaisuuteen tutustuminen, purku tunnilla (hyväksytty/hylätty)

- tentti (arviointi 1-5)

Esittävän taiteen tulkkaus 3 op

- juhlan tulkkaus (arviointi 1-5)

Viestintätekniikka tulkkauksessa 2 op

- kotitentti (arviointi 1-5)

- televisiotulkkaus (arviointi 1-5)

Dialogitulkkaus 1 op

- Dialogitulkkaustehtävä (arviointi 1-5)

Oppimistehtävien palautuspäivät
Ks. Fronterilta

Employer connections

Etätulkkauksen osalta vierailu Kelan Turun välityskeskukseen, etätulkkaukseen tutustuminen siellä.

International connections

Ks. sisällöt.

Completion alternatives

Keskusteltava vastaavan lehtorin kanssa.

Further information

Edellyttää aikaisempia opintoja ko. aiheista tai työkokemusta tulkin työstä.

Go back to top of page