Skip to main content

YTKMS21HKI Development of community-based work methods (5cr)

Code: YTK0005Y17S-3004

General information


Timing
01.11.2021 - 17.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Value and Community Based Development of Work
Teachers
Jouko Porkka
Päivi Thitz
Course
YTK0005Y17S

Unfortunately, no reservations were found for the realization YTKMS21HKI Development of community-based work methods YTK0005Y17S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija osaa
- analysoida erilaisten yhteisöjen kehittämistarpeita
- soveltaa ja kehittää yhteisölähtöisiä työtapoja
- edistää kansalaisten osallisuutta sekä osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia yhteisöjen kehittämisessä
- edistää yhteisöjen voimavaralähtöistä kehittämistä
- edistää kansalaisyhteiskunnan ja moniammatillisten verkostojen yhteistoimintaa

Content

- Yhteisön käsite ja muuttuva yhteisöllisyys
- Yhteisöjen analyysimenetelmät ja kehittämistarpeiden arviointi
- Osallisuutta tukevat yhteisölähtöiset työtavat
- Kansalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet yhteisöjen voimavaralähtöisessä kehittämisessä
- Yhteisölähtöinen moniammatillinen verkostotyö

Materials

Addy, T. (toim.) (2013). Seeking conviviality. Re-forming community diaconia in Europe. Lutheran WorldFederation. https://www.interdiac.eu/resources/seeking-conviviality-reforming-community-diakonia-in-europe
Haus, S. (edit.) (2017). Use Your Talents - the Congregation as Primary Development Agent. Digni. https://issuu.com/senterforinterkulturellkommun/docs/useyourtalents_fullbook
Hoikkala, T., & Kuivakangas, J. (toim.). (2017). Kenen nuorisotyö?: Yhteisöpedagogiikan kentät ja mahdollisuudet. (Humanistinen ammattikorkeakoulu julkaisuja, 42). Humanistinen ammattikorkeakoulu. https://www.humak.fi/julkaisut/kenen-nuorisotyo-yhteisopedagogiikan-kentat-ja-mahdollisuudet/
Keskitalo, E., Habiyakare, E., & Vanto, S. (eds.). (2021). Universities and businesses co-creating sustainable communities for the future. Experiences and results from the BUSCO project. (Diak Puheenvuoro 39). Diaconia University of Applied Sciences.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-365-0 (erityisesti sivut 117–133 ja 134–151).
Malkavaara, M., & Valtonen, M. (2019). Uusi elämisen kulttuuri - Muutos Tampereella. Kirkon tutkimuskeskus.
Nylund, M., & Päällysaho, K. (2020). Yhteisötyötä oppimassa. Teoksessa J. Helminen, & M. Alavaikko (toim.), Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaan - Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja (s. 178–190). (Diak Työelämä 18). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-348-3
Porkka, J. (2019). The young confirmed volunteers of the Evangelical Lutheran Church of Finland - Motivation, religiosity, and community [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. (Diak Tutkimus 2). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-338-4
Porkka, J., & Pentikäinen, M. (toim.) (2013). Community of the Future - Challenges and New Approaches to Community Based Social Work and Diaconia from the CABLE Approach. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. B Raportteja 57). Diakonia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-190-8
Siirto, U. & Tuuri, K. (2015). Yhteisötyön menetelmät sosiaalialalla. Teoksessa P. Näkki, & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla (s. 127–141).
Thitz, P. (2013). Seurakunta osallisuuden yhteisönä [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja. A Tutkimuksia 40). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-214-1
Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lundén, T., Salovaara, P., & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Vuokila-Oikkonen, P., Hyväri, S., & Keskitalo, E. (toim.). (2020). Asukkaat alueen hyvinvoinnin rakentajina - Kokemuksia Oulun Rajakylän kehittämisestä. (Diak Työelämä 19). Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-354-4

Teaching methods

Oppimisprosessi:
1) Orientoiva tehtävä Minä ja yhteisö. Valmis 31.10. mennessä.
2) Luento-opetus ja tehtävien pohjustaminen 3.11.
3) Valottumisharjoitus itse valitussa ympäristössä
4) Pienryhmätyöskentely (valottumisharjoituksen purku ja kehittämistehtävän suunnittelu)
5) Kehittämistehtävien seminaari 30.11.
6) Kirjallinen kehittämistehtävä, jossa hyödynnetään opintojakson kirjallisuutta ohjeen mukaisesti. Palautus 16.12. mennessä.

Go back to top of page