MIP02VS24DIAK Methods of mental health support and substance abuse work (5cr)
Code: MIP0205A20S-3006
General information
- Enrollment
- 01.03.2024 - 18.03.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.08.2024 - 27.10.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- BA in Health Care
- Teachers
- Sinikka Paukkunen
- Johanna Pirttisalo
- Groups
-
A51shA51sh
-
A51shaA51sha
-
I51shI51sh
-
E51shE51sh
-
F51shF51sh
- Course
- MIP0205A20S
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 9 h 45 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Thu 19.09.2024 time 10:00 - 11:00 (1 h 0 min) |
MIP02/ Tehtävän ohjaus |
Zoom
|
|
Mon 07.10.2024 time 13:00 - 15:15 (2 h 15 min) |
MIP02/ Luento |
Zoom
|
|
Wed 16.10.2024 time 08:30 - 15:00 (6 h 30 min) |
MIP02/ Seminaari |
Zoom
|
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Objective
Students
• know how to apply psychosocial approaches in mental health and substance abuse work
• know how to describe and apply information on the significance of a confidential and supportive collaboration relationship in the treatment of various kinds of customers/patients
• know how to apply their pharmacotherapy knowledge as they plan, execute and assess a patient’s pharmacotherapy
• know how to analyse the main principles of community treatment, psychoeducation and debriefing
• are familiar with the process of crisis work and know how to support customers of various ages in various life situations and guide them to appropriate crisis services
• are familiar with the key Finnish methods of preventing and interfering in bullying in schools, daycare and work communities
• participate in the job supervision of individuals, teams and work communities or job supervision discussions to develop their professionalism
Content
• key methods in substance abuse and mental health work
• acute crisis and crisis services
• intervention methods in bullying situations
• interaction and guidance skills
• job supervision and its significance
• pharmacotherapy
Location and time
Verkkototeutus lukukausittain
Materials
Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Fhurman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Anja Koski-Jännes & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Soili Koskinen (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy (käytä lähdettä tukena reflektoidessasi omaa työskentelyäsi teemaseminaarissa).
Oheismateriaali on nimetty Diaklessa.
Teaching methods
Tarkennetut tavoitteet ja sisältökuvaus
Opiskelija
-toimii luottamuksellisessa ja tukea antavassa yhteistyösuhteessa soveltaen psykososiaalisia menetelmiä erilaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa huomioiden asiakkaan/potilaan ja työntekijän välisen vuorovaikutussuhteen dynamiikan
-tuntee yhteisöhoidon, psykoedukaation sekä debriefingin pääperiaatteet asiakkaan/potilaan voimavaroja tukeviana menetelminä hoitotyössä.
-tietää alkoholiriippuvuuden lääkkeellisen hoidon
-tuntee kriisin vaiheet ja kriisityön prosessin sekä erilaiset kriisipalvelut
-osa tunnistaa kiusaamisen ja tietää kiusaamisen ehkäisyn ja kiusaamiseen puuttumisen näyttöön perustuvia menetelmiä
-tietää yksilö-, ryhmä- ja työyhteisön työnohjauksen tai työnohjauksellisten keskustelujen merkityksen ammatillisuuden kehittämisessä
Ydinsisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyön keskeiset menetelmät
-psykososiaaliset menetelmät
-alkoholiriippuuvuden lääkkeellinen hoito
- peliriippuvuus
-kotikatkaisuhoito
Vuorovaikutus- ja ohjaustaidot -motivoiva haastattelu
-mini-interventio -mielenterveys-, päihde ja peliongelmien seulontakyselyt
-kiusaamisen ehkäisyn interventiomenetelmät
Akuutti kriisi ja kriisipalvelut
-henkinen tuki
-kriisi- ja traumatyön menetelmät
Työnohjaus ja sen merkitys
-dialoginen ja voimavaralähtöinen ohjauskeskustelu
-monialaisuus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina (Diakle/Collaborate), jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja laatii oppimistehtävän pari-/tiimityönä. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös osallistumista kontaktiopetukseen verkossa (aloitusseminaari, oppimistehtävän ohjaus ja esitysseminaari). Esitysseminaarissa opiskelijaparit/ tiimit esittävät oppimistehtävänsä posteri-tuotoksena.
Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja oppimistehtävän tarkempi kuvaus Moodle. Seminaarien ja oppimistehtävän ohjauksen ajankohdat ilmoitetaan Diaklessa.
Employer connections
Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu työelämässä. Hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.
Student workload
1 op= 27 h
Qualifications
Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).
Further information
Edellyttää aktiivista läsnäoloa orientaatiossa ja loppuseminaarissa.