Skip to main content

MIP03VK26DIAK Development of acute nursing of intoxicated patients (5cr)

Code: MIP0305A20S-3010

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.01.2026 - 29.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Eeva Nykänen
Johanna Pirttisalo
Groups
A54sh
A54sh
OUL-S23sh-lh
OUL-S23sh-lh
Course
MIP0305A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization MIP03VK26DIAK Development of acute nursing of intoxicated patients MIP0305A20S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• Identification of the student’s attitudes and values as they encounter an intoxicated patient and their immediate circle and knowing how to analyse ethically challenging situations
• Identification of the needs of an intoxicated patient in a versatile manner and finding ways to respond to them
• Ability to integrate information regarding substance abuse and/or substance use disorders to other illnesses
• Knowing how to use the mandate of their profession in preventative and rehabilitative substance abuse work that reduces problems on the level of the individual, immediate community and society
• Knowing how to use and develop nursing and rehabilitation methods in a way that is purposeful for the patient and support the substance abuser’s immediate circle
• Identification of factors related to occupational safety and knowing how to develop good practices

Content

• reflection of student’s own attitudes and values
• patient-oriented encounters
• care and rehabilitation methods
• improving the quality of nursing in substance abuse work
• occupational safety

Materials

Aalto M., Alho H., Kiianmaa K., Lindroos L (toim.). (2015). Alkoholiriippuvuus (3., uud. p.). Duodecim.
Aalto, M., Alho, H., & Niemelä, S. (toim.) (2018). Huume- ja lääkeriippuvuudet. Duodecim.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. (2015). Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino. (alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. (2013). Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M. (2020). Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Soveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P., Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C., & Warpenius K. (toim.) (2018). NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. (2019). Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Teaching methods

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Employer connections

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Exam schedules

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Student workload

1 op = 26,7 h

Qualifications

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Further information

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Go back to top of page