Skip to main content

MIP02VS26DIAK Methods of mental health support and substance abuse work (5cr)

Code: MIP0205A20S-3009

General information


Enrollment
07.01.2026 - 03.05.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.08.2026 - 31.12.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Sinikka Paukkunen
Johanna Pirttisalo
Groups
OUL-S23sh
OUL-S23sh
Course
MIP0205A20S

Unfortunately, no reservations were found for the realization MIP02VS26DIAK Methods of mental health support and substance abuse work MIP0205A20S-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students
• know how to apply psychosocial approaches in mental health and substance abuse work
• know how to describe and apply information on the significance of a confidential and supportive collaboration relationship in the treatment of various kinds of customers/patients
• know how to apply their pharmacotherapy knowledge as they plan, execute and assess a patient’s pharmacotherapy
• know how to analyse the main principles of community treatment, psychoeducation and debriefing
• are familiar with the process of crisis work and know how to support customers of various ages in various life situations and guide them to appropriate crisis services
• are familiar with the key Finnish methods of preventing and interfering in bullying in schools, daycare and work communities
• participate in the job supervision of individuals, teams and work communities or job supervision discussions to develop their professionalism

Content

• key methods in substance abuse and mental health work
• acute crisis and crisis services
• intervention methods in bullying situations
• interaction and guidance skills
• job supervision and its significance
• pharmacotherapy

Location and time

Verkkototeutus kesätoteutuksena ja syyslukukaudella.

Materials

Suoritettava oppimateriaali:
Ahola, T. & Furman, B. 2014. Juonia juopoille: lyhytterapeuttinen lähestymistapa päihdeongelmiin. Lyhytterapiainstituutti.
Koski-Jännes, A. & ym. (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
Haarakangas, K. 2008. Parantava puhe. Dialogisuus ihmissuhteissa, mielenterveystyössä ja psykiatrisessa hoidossa. Helsinki: Magentum.
Hietaharju, P. & Nuuttila, M. 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro Oy.
Hämäläinen K., Kanerva A., Kuhanen C., Schubert C., Seuri T. 2017 Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Koskinen, S. (toim.) 2008. Työnohjaus – mitä, missä, milloin. Turku: Pallosalama Oy.


Heikkinen-Peltonen, R., Innamaa, M. & Virta, M. 2014. Mieli ja terveys. Edita Helsinki
Hentinen, K. Iija, A. & Mattila, E. (toim.) 2009. Kuuntele minua. Mielenterveystyön käytännön menetelmiä. Sanoma Pro Oy. Helsinki
Kettunen, R., Kähäri-Wiik, K., Vuori-Kemilä, A. & Ihalainen, J. 2009. Kuntoutumisen mahdollisuudet. Helsinki: WSOY.
Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja (EHYT ry).
Suomi A., Juusola, M. & Anundi, E. (kuv.) Vihreä hoiva ja voima. 2016. Voimakirja.
Taidelähtöiset menetelmät. THL.

Teaching methods

- Opetus toteutuu Zoomissa
- Oppimisalustana Diakle
- Orientaatio
- Luento
- Oppiportin verkkokurssit
Itsemurhaa yrittäneen turvasuunnitelman laatiminen
Rahapelaaminen puheeksi-verkkokoulu
- Oppituntiaktiviteetit Diaklessa
- Kirjallinen oppimistehtävä ryhmätyönä, johon sisältyy tutustumiskäynti tai haastattelu työelämäyksikköön
- Tehtävän ohjaus
- Seminaarityöskentely ja opponointi
- Itsenäinen opiskelu

Employer connections

Tutustumiskäynti tai haastattelu työelämäyksikköön.

Student workload

Kokonaistuntimäärä opiskelijan työtä 135 h:
Orientaatio 4 h
Luennot 4 h
Tehtävän ohjaus 2 h
Opintojakson materiaaliin tutustuminen ja ryhmätehtävän tekeminen (sis. työelämäyhteistyön) 108 h
Seminaarityöskentely 8 h
Lääkehoidon oppituntiaktiviteetit 4 h
Itsemurhaa yrittäneen turvasuunnitelman laatiminen 2 h
Rahapelaaminen puheeksi-verkkokoulu 3 h

Qualifications

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Further information

Edellyttää läsnäoloa orientaatiossa, aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyssä ja aktiivista läsnäoloa loppuseminaarissa.

Opintojakson opetus tapahtuu Zoomissa, jossa käytetään mikrofonia ja kameraa.

Go back to top of page