Skip to main content

STTMK26HKI-SOSKIR Parish task and activities (5cr)

Code: STT0005A25S-3004

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.03.2026 - 24.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Sanna Jattu
Sami Ritokoski
Groups
HKI-K26sosd
HKI-K26sosd
HKI-K26sosv
HKI-K26sosv
Course
STT0005A25S

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 25 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 17.03.2026 time 08:30 - 10:30
(2 h 0 min)
STT/ Orientaatio
HKI-222 luokka 222
Tue 07.04.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 1
HKI-222 luokka 222
Wed 08.04.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 2
HKI-222 luokka 222
Fri 10.04.2026 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 3
HKI-222 luokka 222
Fri 10.04.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 4
HKI-222 luokka 222
Tue 28.04.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 5
HKI-222 luokka 222
Thu 30.04.2026 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
STT/ Luento 6
HKI-222 luokka 222
Thu 21.05.2026 time 09:00 - 14:30
(5 h 30 min)
STT/ Kokoava työskentely
HKI-222 luokka 222
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Jakson työskentely käynnistyy luennoilla ja seurakunnan tehtävään sekä toimintaympäristöön tutustumisella. Työskentely jatkuu pienryhmissä oppimateriaalin ja seurakunnissa tehtävän havainnoinnin kautta. Opintojakso päättyy kokoavaan seminaariin.

Objective

Students
• know the basic task and activities of the parish
• know how to analyse the spiritual and social dimensions of the parish
• know how to analyse the competence needed in parish work
• know the basics of pastoral care, confirmation classes and family-oriented work
• know how to analyse the basics to build a safe community within the parish
• know how to analyse the realisation of the parish’s basic task in the light of its guiding principles

Content

• spiritual and social dimensions of parish work
• wide-ranging parish activities
• competence required in church work
• pastoral care, confirmation classes, family-oriented approach
• inclusion, accessibility, communality, volunteer activities
• principles of a safer parish and parity
• sustainable future

Materials

Luentotallenteet:
• Seurakunta osallisuuden yhteisönä (Päivi Thitz)
• Rippikouluun ja isostoimintaan liittyvät tallenteet (Jouko Porkka ja Jari Pulkkinen)

Oppimateriaali:
• Kopperi, K. (2015). Ristin rakkaus. Matka Lutherista suomalaiseen seurakuntaelämään. Kirjapaja. (Sivut 125-231).
• Kirkon ammattien ydinosaamiskuvaukset
• Ryhmätehtävässä käytettävä oppimateriaali valitaan teeman mukaan

Teaching methods

Luento-opetus perustuu aktiiviseen osallistumiseen, jonka edellytyksenä on lähiopetusta edeltävien ennakkotehtävien (verkkokeskustelut) tekeminen. Lähiopetukseen osallistuminen on keskeinen osa opintojaksoa.

Opintojakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtävä, johon sisältyy opintokäynti seurakuntaan. Ryhmätehtävä raportoidaan tallenteen muodossa. Tehtävän purkuun liittyy toiminnallinen seminaari. Lopuksi kirjoitetaan reflektio omasta oppimisesta.

Employer connections

Seurakunnan toimintaympäristöön ja työntekijöiden yhteistyöhön tutustuminen oppimistehtävän ja luentovierailijoiden kautta.

Exam schedules

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Completion alternatives

Opiskelija voi tarvittaessa suorittaa opintojakson osallistumalla STT-verkkototeutukseen. Verkkototeutus etenee itsenäisesti eikä edellytä orientaatiota lukuun ottamatta reaaliaikaista läsnäoloa. Verkkototeutukseen osallistuminen edellyttää sopimista opinto-ohjaajan kanssa.

Student workload

OHJEESTA:
Itsenäinen työskentely, itsenäiset tehtävät yksin tai tiimissä 35 tuntia, luento 6h
kokeet ja testit 8 tuntia, ohjaus 5 h

Further information

Opiskelija voi hakea opintojakson ahotointia (AHOT-menettely) aikaisemman kirkon toimintaan liittyvän osaamisensa perusteella.

Go back to top of page