Kehityspsykologia (1op)
Toteutuksen tunnus: KIS1101A11H-KIS1PS17TKU
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 28.08.2017 - 20.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Kehityspsykologia KIS1101A11H-KIS1PS17TKU ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opiskelijat ovat tutustuneet KielensisÌ_isen tulkkauksen asiakkaat -opintojakson Kehityspsykologiaosuudessa opettamiseen ja opetettaviin kohderyhmiin. Ammattilaisena opiskeluympÌ_risțssÌ_ opintojaksolla 5. lukukaudella on tutustuttu opettajuuden kÌ_sitteeseen. Oppimisen suunnittelu ja ohjaaminen opintojaksolla on opittu suunnittelemaan, toteuttamaan opetusta sekÌ_ arvioimaan toimintaa opettajana. KielensisÌ_isen tulkkauksen ja pedagogisten syventÌ_vÌ_t 1 opintojaksolla kehityspsykologiassa opiskellaan kehitysvaiheetnuoruus ja aikuisuus. Opintojaksolla keskitytÌ_Ì_n opetettavan perheen kohtaamiseen, kartoitetaan millaisia perheitÌ_ on ja perehdytÌ_Ì_n erilaisiin perhetilanteisiin ja kriisin vaiheisiin. Opintojaksolla syvennetÌ_Ì_n kÌ_sitystÌ_ opettajuudesta ja opettajan ty̦tÌ_ sÌ_Ì_televistÌ_ eettisistÌ_ periaatteista sekÌ_ kartutetaan viittomistoa.Perheen kohtaamisessa tarvittavat esiintymis- ja vuorovaikutustaidot syvenevÌ_t sekÌ_ taidot kÌ_yttÌ_Ì_ ja opettaa viittomakommunikaatiomenetelmÌ_Ì_ syvenevÌ_t KielensisÌ_isen tulkkauksen ja pedagogisten syventÌ_vÌ_t 2 opintojaksoilla. ,
Oppimateriaalit
,Marita Neitola luennot perheen kohtaamisestaKommunikaatio-ohjaus seminaaritallenne: Suosittelu,pÌ_Ì_țs ja palvelun toteuttaminenPerheen kokemuksia viittomien kÌ_yțstÌ_.
Opetusmenetelmät
osaa sÌ_Ì_dellÌ_ ja eritellÌ_ tunteitaan viittomien opettajanaosaa reflektoida toimintaansa viittomien opettajanaosaa toimia palveluhenkisestiosaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisessa yhteisty̦ssÌ_osaa esiintyÌ_ ja toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissatietÌ_Ì_ opettajan identiteetin ja ammatillisen kehityksen vaiheet.tuntee opettajan ty̦tÌ_ sÌ_Ì_televÌ_t eettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitÌ_ viittomien opettajan ty̦h̦n ,Opintojakso aloitetaan lÌ_hiopetuksella. Aluksi esitellÌ_Ì_n opintojakson tavoitteet, sisÌ_ll̦t ja tehtÌ_vÌ_t ja arviointi ja orientoidutaan suomalaisen yhteiskunnan perhemalleihin.Kehityspsykologiassa tutustutaan nuoruusiÌ_n kehitykseen ja identiteettiin, nuoren perhesuhteisiin ja ikÌ_tovereihin sekÌ_ hyvinvointiin, mielenterveyteen ja sen ongelmiin. LisÌ_ksi tutustutaan aikuisuuden eri kehityspiirteisiin ja toimintakykyyn. Tarkastelun kohteena ovat my̦s ty̦ ja hyvÌ_ aikuisuus. Oppiminen tapahtuu verkossa, yhteișllisesti oppitunneilla ja moniammatilisessa verkostossa toimimalla.LÌ_hiopetuksessa syvennetÌ_Ì_n kÌ_sitystÌ_ opettajuudesta ja itsesÌ_Ì_telytaidoista osana ammatillista kasvua.Muodostetaan kÌ_sitystÌ_ opettajan kÌ_ytțteoriasta. Samallatutustutaan opettajan moniammatilliseen ty̦verkostoon ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen opettajan ty̦ssÌ_. Viittomien opetuksen hakuprosessi opitaan Kommunikaatio-ohjauksen kÌ_ytÌ_nn̦t seminaaritallenteeseen tutustumalla oppimistehtÌ_vÌ_n tukemana.Verkkoluennollaopitaan huomioimaan erilaisia perheitÌ_ ja laajennetaan my̦s kÌ_sityksiÌ_ perheen kohtaamisessa huomioitavista asioista. Viittomia kÌ_yttÌ_vÌ_n perheen kokemuksia viittomien kÌ_yțstÌ_ arjessa kuullaan Kommunikaato-ohjauksen kÌ_ytÌ_nn̦t suosituksesta sujuvaan menetelmÌ_n kÌ_ytț̦n tapahtumassa ja tallenteen avulla. Virtuaaliopetuksessa tutustutaan kommunikaatio-ohjauksen my̦ntÌ_miseen liittyviin prosesseihin.LÌ_hiopetuksessa kartutetaan viittomistoa oppimistehtÌ_vien avulla. ,Kehityspsykologia ja erilaiset opetusryhmÌ_t 1 opOpiskelijat syventÌ_vÌ_t tietoaan ihmisen kehityspsykologiasta nuoruuden ja aikuisuuden osalta osallistumalla aktiivisesti lÌ_hiopetukseen ja oppimalla yhteișllisesti tehden tiedonhankintatehtÌ_vÌ_n. Kehityspsykologian osuudesta saatua tietoa sovelletaan erilaisten kohderyhmien opettamiseen, jota opiskellaan lehtorijohtoisesti lÌ_hiopetuksessa. TiimitehtÌ_vÌ_.Opettajan eettiset periaatteet sovellettuna viittomien opettajan ty̦ssÌ_Opiskelija tekee itsenÌ_isen, kirjallisen ty̦n, jossa soveltaa opettajan eettisiÌ_ periaatteita viittomien opettajan ty̦h̦n tuoden esille kÌ_ytÌ_nn̦n esimerkkejÌ_. Opittua asiaa tarkastellaan ja yhdistellÌ_Ì_n kÌ_ytÌ_nn̦n ty̦n ilmi̦ihin lÌ_hiopetuksessa opintojakson lopussa.PerheenkohtaamisesseeViittomien opettaja ja perhe - miten kohtaan viittomia tarvitsevan lÌ_hipiirin?Marita Neitolan verkkoluentoMoniammatillinen yhteisty̦Opiskelija osallistuu verkkoluennolle ja raportoi opetuksen hakemisprosessin vaiheet kirjallisesti.Opiskelija laatii tiedonhankinta- ja pohdintatehtÌ_vÌ_n perusteella posterin opettajan ty̦h̦n liittyvistÌ_ sidosryhmistÌ_ ja niiden merkityksestÌ_ opettajan ty̦ssÌ_ ja pohtii opettajan ty̦n yhteiskunnallista vaikutavuutta. Posterit esitellÌ_Ì_n lÌ_hiopetuksessa.Viittomiston kartuttaminen 1 opOppimistehtÌ_vÌ_ ja tentti. Viittomiston kartuttamistehtÌ_vÌ_tehdÌ_Ì_n itsenÌ_isesti ja ne kÌ_sitellÌ_Ì_n yhdessÌ_ tunneilla. Tentti tehdÌ_Ì_n lÌ_hiopetuksessa ja siinÌ_ testataan viittomien hallintaa sekÌ_ viittomakommunikaation sujuvuutta. Tentin arviointi 1-5. ,
Lisätiedot
,