Puheviestintä (2op)
Toteutuksen tunnus: OPI2002A12H-OPI2MS17HKI
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 23.10.2017 - 17.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
Toteutukselle Puheviestintä OPI2002A12H-OPI2MS17HKI ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljÌ_stÌ_ eri teemasta: esiintymisvarmuus ja Ì_Ì_nenkÌ_ytț, yksil̦viestintÌ_, ryhmÌ_viestintÌ_ ja seminaariesiintyminenOpintojakson tavoitteena on, ettÌ_ opiskelija osaa tarkkailla omaa esiintymistÌ_Ì_n ja Ì_Ì_nenkÌ_ytțÌ_Ì_n ja saa varmuutta esiintyÌ_ ensin toisten edessÌ_, sitten ryhmÌ_ssÌ_ ja suuren yleișn edessÌ_. ,
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa opiskelussa tarvittavat suullisen viestinnän perusteet
- ymmärtää suullisia ohjeita
- osaa havainnoida vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä yksilö- ja ryhmäviestintätilanteissa
- osaa kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa hyvän äänenkäytön perusperiaatteet ja osaa artikuloida ja ääntää selkeästi
- osaa valmistella ja pitää tavoitteellisen asiapuhe-esityksen
Sisältö
Ydinsisällöt
- suulliset ohjeet
- ryhmäviestintä
- äänenkäyttö, artikulaatio ja ääntäminen
- puhe-esitys
- esiintymisjännitys
Oppimateriaalit
, Aalto, Anna-Liisa & Parviainen, Kati 1998. Auta Ì_Ì_ntÌ_si. ÌãÌ_nenkÌ_yttÌ_jÌ_n kÌ_sikirja. 8.painos. Helsinki: Otava. Kansanen, Anneli 2000. PuheviestinnÌ_n perusteet. Markkinointi-instituutin kirjasarja n:o 52. 20. painos. Helsinki: WSOY. Koistinen, Mari 2008. Tunne kehosi - vapauta Ì_Ì_nesi. ÌãÌ_nitimpurin kÌ_sikirja. Helsinki: Sulasol. Mattila, Heli, Ruusunen, Tuula & Uola, Kirsi 2006. ViestinnÌ_n ty̦kaluja AMK-opiskelijalle. Helsinki: Wsoy Oppimateriaalit. Mikluha, Arja 1998: Kommunikointi eri maissa. Helsinki: Kauppakaari. Sala, Eeva 2003: ÌãÌ_niergonomia. Toimiva Ì_Ì_ni ty̦vÌ_lineenÌ_. Helsinki: Ty̦terveyslaitos. Sihvo, Marketta 2006. Terve Ì_Ì_ni. ÌãÌ_nen hoidon ABC. Helsinki: Kirjapaja.,
Opetusmenetelmät
Opiskelijaosaa opiskelussa tarvittavat suullisen viestinnÌ_n perusteetymmÌ_rtÌ_Ì_ suullisia ohjeitaosaa havainnoida vuorovaikutukseen vaikuttavia tekij̦itÌ_ yksil̦- ja ryhmÌ_viestintÌ_tilanteissaymmÌ_rtÌ_Ì_ sanattoman viestinnÌ_n merkityksen ja sen kulttuurisidonnaisuudenosaa kehittÌ_Ì_ viestintÌ_- ja vuorovaikutustaitojaantunnistaa oman viestijÌ_kuvansa, osaa realistisesti arvioida omaa viestijyyttÌ_Ì_n, tietÌ_Ì_ keinoja, joilla omaa viestintÌ_Ì_ voi kehittÌ_Ì_osaa antaa ja ottaa vastaan kehittÌ_vÌ_Ì_ palautetta suullisesta viestinnÌ_stÌ_osaa hyvÌ_n Ì_Ì_nenkÌ_yțn perusperiaatteet ja osaa artikuloida ja Ì_Ì_ntÌ_Ì_ selkeÌ_stituntee erilaisia Ì_Ì_nenkÌ_yțn tekniikoita ja osaa huoltaa Ì_Ì_ntÌ_Ì_nosaa valmistella ja pitÌ_Ì_ tavoitteellisen asiapuhe-esityksenymmÌ_rtÌ_Ì_ valmistautumisen merkityksen puhe-esityksessÌ_osaa kÌ_yttÌ_Ì_ puhe-esityksensÌ_ tukena tarkoituksenmukaisia havainnollistamiskeinoja ,Opintojakso koostuu lÌ_hijaksoilla tapahtuvasta toiminnasta sekÌ_ etÌ_jaksoilla tapahtuvasta itsenÌ_isestÌ_ ty̦skentelystÌ_.1. Esiintymisvarmuus ja Ì_Ì_nenkÌ_ytțluennoilla keskitytÌ_Ì_n esiintymiseen, esiintymisjÌ_nnitykseen, Ì_Ì_nenkÌ_ytț̦n sekÌ_ artikulointiin. Huomiota keskitetÌ_Ì_n my̦s sanattomaan viestintÌ_Ì_n sekÌ_ keskusteluun.EtÌ_jakson tehtÌ_vÌ_t:Tulkin Ì_Ì_nenlÌ_mmittelypaketti itselleTekstin luenta2. Yksil̦viestintÌ_luennoilla kÌ_ydÌ_Ì_n lÌ_pi puhe-esityksen valmistaminen sekÌ_ havainnollistaminen sekÌ_ ohjeistetaan valmisteltu puhe-esitys, joka pidetÌ_Ì_n seuraavalla opetuskerralla.3. RyhmÌ_viestintÌ_luennoilla kÌ_sitellÌ_Ì_n ryhmÌ_viestinnÌ_n perusteita sekÌ_ vÌ_ittelyÌ_ ja argumentointia. LisÌ_ksi opetuksessa keskitytÌ_Ì_n seminaariesityksen valmistamiseen: seminaariesityksen rakenne, PowerPoint-esityksen tekeminen sekÌ_ yleișn aktiovinti.PuheviestinnÌ_n kurssiin kuuluu my̦s osallistuminen JOT1-opintojakson seminaariin (tarkempi ohjeistus JOT1-kurssin opettajalta), jossa opiskelijat pitÌ_vÌ_t esitelmÌ_n. Suomen kielen opettajatarkastelee esitystÌ_ puheviestinnÌ_n nÌ_k̦kulmasta. Pidettyyn seminaariesitelmÌ_Ì_n liittyy vielÌ_ itsearvio, joka on opiskelijan itsenÌ_isen ty̦n tehtÌ_vÌ_. ,Tulkin Ì_Ì_nenlÌ_mmittelypakettiTekstin luenta -tehtÌ_vÌ_Valmisteltu puhe-esitys ,
Lisätiedot
,