KIE2PS18TKU Työkielet 1, 8 op *** (KIE21 Kielitaitovalmiudet) (2op)
Toteutuksen tunnus: KIE2102A11H-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.09.2018 - 19.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tulkkaus, kielet, viestintä ja koulutuksen kehittäminen
- Kampus
- Turku
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tulkki (AMK), viittomakieli ja tulkkaus
- Opettajat
- Hely Korte
- Mari Virtanen
- Karoliina Kivimies
- Ulla Niittyinperä
- Riia Lamminmäki
- Ajoitusryhmät
- pienryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- pienryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
G45vtkG45vtk
- Pienryhmät
- pienryhmä A
- pienryhmä B
- Opintojakso
- KIE2102A11H
Toteutukselle KIE2PS18TKU Työkielet 1, 8 op *** (KIE21 Kielitaitovalmiudet) KIE2102A11H-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Sisällön jaksotus
1. Kielitaitovalmiudet 2 op
Osasuoritus toteutetaan toiminnallisena opetuksena sekä lukupiirinä. Tavoitteena on selvittää alan keskeinen terminologia sekä pohtia tulkiksi opiskelevan kielenoppimis- ja kehittämisprosessin keskeisiä lähtökohtia ja tavoitteita. Lähituntien aikana tehdään erilaisia kirjoitus- ja kielentämisharjoituksia. Teeman tehtäviä ovat lisäksi:
•Itsenäinen tehtävä: peruskäsitteistö ja kielenoppimissuunnitelma
•Itsenäinen tehtävä: luovat kirjoitusharjoitukset
2. Yleinen kielitiede ja vertaileva kielitiede 1 op
Osasuoritus toteutetaan lähiopetustunteina. Teeman hallinta arvioidaan lopussa järjestettävässä tentissä.
3. Viittomakielen taidon perusteet 4 op
Tämä osasuoritus sisältää osa-alueet viittomiston kartuttaminen, peruslausetyypit sekä visuaalinen elaborointi. Ensin aloitetaan viittomiston kartuttamisen kurssilla. Tämän jälkeen siirrytään peruslausetyyppeihin. Lopuksi on visuaalisen elaboroinnin teema sekä samalla viittomiston kartuttamisen loput tunnit. Koko osasuorituksen kokoaatentti, jonka materiaalina on Juha Paunun Opi ymmärtämään viittomakieltä 1 –materiaali (1994).
4. Puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät 1 op
Osasuoritus toteutetaan lähiopetuksen sekä itsenäisenä työskentelynä. Opiskelijat perehtyvät ryhmissä yhteen puhetta tukevaan tai korvaavaan kommunikaatiomentelmään, laativat siitä posterin ja pienen esityksen. Jokainen ryhmän jäsen valmistautuu esittämään saman esityksen yksin ja posteritori toteutetaan kahden päivän ajalle sijoittuvilla oppitunneilla.
Opintojakson kirjallisissa tehtävissä tulee noudattaa Diakin oppaan Kohti tutkivaa ammattikäytäntöä ohjeita.
Aika ja paikka
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista:
1. Kielitaitovalmiudet 2 op
2. Yleinen kielitiede ja vertaileva kielitiede 1 op
3. Viittomakielentaidon perusteet 4 op
4. Puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät 1 op
Oppimateriaalit
Paunu Juha 1994, Opi ymmärtämään viittomakieltä 1. Tilankäyttö - Lauseita. Helsinki: Yliopistopaino
Karlsson Fred 1998. Yleinen kielitiede. Helsinki: Yliopistopaino (soveltuvin osin)
Takkinen Ritva 2000. Viittomakielen kehitys. Teoksessa E.Lonka & A.-M. Korpijaakko-Huuhka (toim.), Kuulon ja kielen kuntoutus - vuorovaikutuksesta kommunikointiin. Helsinki: Palmenia, s. 51-74.
Takkinen Ritva 2003. Viittomakielen omaksuminen äidinkielessä ja kuulevassa viittomakieltä käyttävässä ympäristössä. Puhe ja kieli 23:4, 159-172.
Hassinen Sirje 2005. Lapsesta kasvaa kaksikielinen. Helsinki: Finn Lectura
Pietilä Päivi & Lintunen Pekka 2014: Kuinka kieltä opitaan. Tallinna: Tallinna Raamatutrukikoja OU. (soveltuvin osin)
Jantunen, T. 2003. Johdatus suomalaisen viittomakielen rakenteeseen. Helsinki: Finn Lectura.
Malm, A. 2000. Viittomakieliset Suomessa. Helsinki: Finn Lectura.
Pimiä, P. ja Rissanen, T. 1987. Kolme kirjoitusta viittomakielestä. Helsinki: Yliopistopaino.
Rissanen, T. Viittomakielen perusrakenne. 1990. Helsinki: Yliopistopaino.
Suomalaisen viittomakielen perussanakirja 1998. Kuurojen Liitto ry, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. KL-support Oy.
Vivolin-Karen, Riitta ja Alanne, Kaisa 2004. Viittomakieli 1 - Suomalaista viittomakieltä aikuisopiskelijoille. Kuurojen Liitto ry:n julkaisuja 29.
Kristina Huuhtanen (toim.) 2001. Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa vuosituhannen taitteessa. Helsinki: Hakapaino.
papunet.net
von tetzchner & Martinsen. Johdatus puhetta tulevaan ja korvaavaan kommunikointiin
Opetusmenetelmät
Tavoitteet: Opiskelija
- osaa hyödyntää tietoa yleisestä kielenoppimisprosessista
- osaa käyttää ja kehittää kielitietoaan ja -taitoaan luovasti
- osaa yleisen kielitieteen perusteet
- osaa vertailla työkieliä ja niiden osa-alueita
- osaa kielentää kokemansa, näkemänsä ja kuulemansa
- tuntee puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiomenetelmien periaatteet
- tuntee viittomakielen rakenteen peruspiirteet
- ymmärtää viittoman rakenteen
- tuntee uusien viittomien luomisen periaatteet
- osaa käyttää viittomakielen peruslausetyyppejä omassa ilmaisussaan
- osaa luokitella viittomia semanttisiin luokkiin
_____________________________________________________________________________________
Osaa käyttää oikeita käsitteitä
- Tuntee kielen analysoinnissa tarvittavat kielitieteen peruskäsitteet
- Tuntee lähteet, joita voi käyttää apuna opinnoissaan ja työssään
- Osaa vertailla puhuttua kieltä ja viitottua kieltä, tietää modaliteettierot
- Osaa analysoida työkieliään
- Ymmärtää muodon, merkityksen ja tarkoitteen käsitteet
- Tietää syntaksin ja morfologian keskeiset ilmiöt
- Osaa jakaa viittomat pienempiin osiin: käsimuoto, paikka, liike, orientaatio ja ei- manuaaliset osat
- Osaa peruslauseen, kieltolauseen, vakuuttelulauseen ja kysymystä ilmaisevan lauseen
- Osaa viittomakielen sanaluokkia, verbi- ja nominaaliviittomien jaottelun
- Osaa viittomien visuaalista elaborointia
- Tietää ei-avusteisen sekä avusteisen kommunikoinnin ja kommunikoinnin apuvälineitä
- Tietää kielensisäiset ja kielten väliset menetelmät
-Kielen oppimisprosessineri tasot, portaat ja oppimistasanne
-Äidinkielen ja toisen kielen oppiminen ja sen erot
-Viittomiston fonologiaa, morfologiaa, syktaksia
-Oikeus kieleen ja kielen omistajuus
-Visuaalisuus, samanaikaisuus, kokonaisvaltaisuus, neliulotteisuus
-Välikielet, transfer, interferenssi, kaksikielisyys
-Intransitiivilauseet, transitiivilauseet, ekvatiivilauseet, luonnehtivat lauseet, tilalauseet ja kokijalauseet
-Peruslause, kieltolause, vakuuttelulause, haku- ja vaihtoehtokysymys
-Kielto-operaattori, kysymysoperaattori
-Viittomakielen aihepiirit: koti. huoneet ja huonekalut, ruuat ja juhlapäivät, ympäristö sekä luonto
-Viittomakielen kielioppiasiat: ajanilmaisut ja aikalinjat, numeraalien käyttö ja kellonajat, verbit ja adjektiivit, uusien viittomien luominen: johtaminen, yhdistäminen, inkorporointi, keksiminen/uudisviittomien luominen
-Visuaalisen kuvan erilaiset klassifikaattorit (kokonaisen kohteen-, kokoa ja muotoa piirtävät- ja käsittelyklassifikaattorit)
-Toimintaa kuvaavat verbit (monisuuntaisuutta kuvailevat/polysynteettiset verbit)
-Viittomanimet, sanakirjojen käyttö, viikon viittomat, viittomaportfolio
-Kommunikaatiomenetelmän valinta
-Eleilmaisu, ruumiin kieli ja kehokommunikointi
-Tukiviittomat ja muu viittomakommunikointi
-Esineillä, kuvilla ja graafisilla merkeillä kommunikointi
-Esinekommunikointi, kosketeltavat ja tunnusteltavat merkit
-Blisskieli
-Kommunikointilaitteet, -sovellukset, -välineet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi keskustella vastaavan lehtorin kanssa, jos hänellä on jakson sisältöihin liittyviä opintoja tai työkokemusta. Opiskelija voi keskustella vastaavan lehtorin kanssa vaihtoehtoisista suoritustavoista.