Skip to main content

Ethics and professionalism in the social, health and church sectors (4cr)

Code: YHT1004A15S-3007

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2018 - 09.02.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Teachers
Marjaana Karhia
Sirpa Salmela
Pirkko Natri
Course
YHT1004A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Ethics and professionalism in the social, health and church sectors YHT1004A15S-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman alan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- osaa jäsentää asiakkaan / potilaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa käyttää kirjallista viestintää opiskelussa

Content

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
- opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä

Materials

Oppimistehtävässä käytettävät materiaalit:
KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI
Lähiopetuksen materiaali
•Jokin seuraavista?Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L., & Pesso, K. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Helsinki: Tammi.
Saatavuus Diakin kirjastossa
?Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. (2003 tai uudempi). Etiikka hoitotyössä. (Luvut 3 - 6.) Helsinki: WSOY, Sanoma Pro.
Saatavuus Diakin kirjastossa
?Sarvimäki, A. & Steinbok-Hult, B. (2009). Hoitotyön etiikka. Helsinki: Edita.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•L 785/1992. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
•L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
ALAKOHTAINEN MATERIAALI
Sosiaaliala
•Nirhamo, M. (2013). Arki, arvot, elämä, etiikka: Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet (6. p.). Helsinki: Talentia. Saatavilla http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2013_net.pdf
•Lastentarhaopettajaliitto (2005). Lastentarhaopettaan ammattietiikka. (lto-kelpoisuus)
Saatavilla Diakin kirjastossa
Saatavilla verkkoaineistona
•Särkelä, A. (2001 tai uudempi). Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
Kirkon alan opiskelijat suorittavat lisäksi:
•Diakonit:?Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. Saatavilla http://www.dtl.fi/uploads/DTL_eettisetohjeet_2016.pdf
?Suomen ev.-lut. kirkko (2010). Diakonian viranhaltijan ydinosaaminen 2010. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$FILE/diakonia_yo.pdf
•Kirkon nuorisotyönohjaajat:?Kirkon Nuorisotyöntekijöiden Liitto. Eettiset ohjeet. Saatavilla 15.12.2016 http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
?Suomen ev.-lut. kirkko (2010) Kirkon nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$file/nuorisott_yo.pdf
•Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajat:?Suomen ev.-lut. kirkko (2011). Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ydinosaaminen. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$FILE/Kirkon%20varhaiskasvatuksen%20ohjaaja.pdf
Terveysala
•Sairaanhoitajaliitto (1996). Sairaanhoitajan eettiset ohjeet. Saatavilla http://www.sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
•Terveysalan eettiset periaatteet (Etenen sivuilta näkökulmia terveysalan ajankohtaisiin kysymyksiin)
•Eriksson, K. (2012). Hoitotiede (4. uud. p.). Helsinki: Sanoma Pro.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•L 559/1994. Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Saatavilla www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
•Eriksson, E., Korhonen, T., Merasto, M. & Moisio, E.-L. (2014). Sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen. Saatavilla http://www.epressi.com/media/userfiles/15014/1442254031/loppuraportti-sairaanhoitajan-ammatillinen-osaaminen.pdf
•Haarala, P. (2014) Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus. Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Saatavilla http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
Sairaanhoitaja-diakonissa-opiskelijat suorittavat lisäksi:
•Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. Saatavilla www.dtl.fi/modules/system/stdreq.aspx?P=382&VID=default&SID=876448764487644&A=process%3aFBank.aspx%3aaction%3ddownload%3aid%3d48&S=1&C=41174
•Diakonian viranhaltijan ydinosaaminen (2010). Saatavilla sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$FILE/diakonia_yo.pdf

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
-ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
-ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
-asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
-opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä
-Sosionomiopiskelija tuntee sosiaalialan ammatin taustalla olevan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan
-Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelija tuntee ammatin taustalla olevan hoitotieteen- ja muiden terveystieteiden tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan
-Opiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.
-Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
-Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja Ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.
-Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään
Opintosuorituksen kuvaus
Osasuoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Osasuorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
Osasuoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä ja saavat siihen oppimisalustalla vertaisohjausta toisiltaan sekä ohjausta opettajilta.
Opiskelijat laativat kirjallisena oppimistehtävänä ammatillisen lukupäiväkirjan.
Kirjoittamalla lähteistettyä lukupäiväkirjaa opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta.
Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -osasuorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa suoritettavaa materiaalia hyväksikäyttäen.

Employer connections

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

International connections

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Completion alternatives

Tentti (Suoritettava materiaali)

Qualifications

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.

Further information

Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT
Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.

Go back to top of page