Hyvinvointialojen etiikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: HAE0005Y15S
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kriittisesti analysoida omia ja asiantuntijuusalueensa arvoja ja ratkaista ammattialaansa liittyviä eettisiä ongelmia
- Soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
- Tunnistaa ja kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisen päätöksenteon eettisyyteen
Sisältö
- Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
- Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
- Eettinen ongelmanratkaisu
- Yhteiskunnallisen päätöksenteon eettiset ulottuvuudet ja yhteiskuntavastuu
- Pro-aktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 17.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Arvo- ja yhteisölähtöinen työn kehittäminen
Opettaja
- Olli Vesterinen
- Ville Päivänsalo
Ryhmät
-
Y51sosayY51sosay
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kriittisesti analysoida omia ja asiantuntijuusalueensa arvoja ja ratkaista ammattialaansa liittyviä eettisiä ongelmia
- Soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita työelämän asiantuntijana ja kehittäjänä
- Tunnistaa ja kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisen päätöksenteon eettisyyteen
Sisältö
- Henkilökohtaisten ja ammattialan arvojen reflektointi
- Etiikan teorioiden hyödyntäminen hyvinvointialojen asiantuntijatyössä
- Eettinen ongelmanratkaisu
- Yhteiskunnallisen päätöksenteon eettiset ulottuvuudet ja yhteiskuntavastuu
- Pro-aktiivinen toiminta asiakkaan puolesta eettisissä ristiriitatilanteissa
Opetusmenetelmät
Opintojakso rakentuu kontaktiopetuksesta sekä kahdesta oppimistehtävistä.
Jaksossa on keskeistä eettisen päätöksenteon prosessin tarkastelu ja siihen liittyvän teoreettisen ja käytännöllisen tiedon reflektointi.
1.Yksilötehtävä: Omaan työhön liittyvän ammattieettisen ongelman kuvaus ja pohdinta: Kirjallinen tehtävä toteutuu prosessimaisesti ja sen lähtökohtana on omaan työhön liittyvän eettisen dilemman tarkastelu. Tehtävä toteutetaan Diakin kirjallisia töitä koskevien ohjeiden mukaisesti ja lähteistetään. Suoritus arvioidaan numeraalisesti.
2. Yksilötehtävä: Oppimispäiväkirja. Oppimispäiväkirjasta palautetaan tiivistelmä, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä.
3. Tiimityöskentely: Tiimityöskentely rakentuu verkkokeskustelusta, keskustelun pohjalta tehdystä esityksestä sekä toisten tiimien esitysten kommentoimisesta.
Prosessin ja tehtävien tarkempi kuvaus löytyy oppimisalusta Diaklesta, joka aukeaa viimestään kaksi viikkoa ennen ensimmäistä kontaktipäivää
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kontaktiopetusta kampuksella kahtena päivänä, toteutuksen alussa ja lopussa. Vaihtoehtoinen suoritustapa etäosallistuminen kontaktipäiviin.
Kontaktiopetus pidetään kampuksella, ja siihen voivat osallistua TERMO-YAMK-opiskelijat etänä. Mikäli muulla kuin TERMO-YAMK-opiskelijalla haasteena kontaktiopetukseen osallistuminen, ole yhteydessä vastuuopettajaan: etäosallistuminen sallitaan myös silloin kun matkustusetäisyys Helsingin-kampukselle on yli 3 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Omaan työhön liittyvän ammattieettisen dilemman reflektointi. Keskustelu ensimmäisessä kontaktiopetuksen päivässä. Tekstiä ei tarvitse palauttaa
Essee-tehtävä arvioidaan numeraalisesti.
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä.
Tiimityöskentely arvioidaan asteikolla hyväksytty–täydennettävä.
Arviointiasteikko
0-5
Hylätty (0)
Arviointikriteerit yksilötehtävälle Essee
Hylätty 0 - Yksilötehtävästä puuttuu jokin/jotkin Tyydyttävä 1-2 -vaadituista asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit yksilötehtävälle Essee
Tyydyttävä 1-2 - Eettinen ongelmatilanne on kuvattu ja eettistä pohdintaa avattu. Kirjoitusta täydennetty jaossa olleiden materiaalien sekä ryhmäkeskustelun pohjalta. Pohdinnan tukena on käytetty oman alan ammattieettisiä ohjeistuksia ja linjauksia sekä niiden rinnalla vähintään kahta muuta relevanttia lähdettä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit yksilötehtävälle
Hyvä 3-4 - Eettinen ongelmatilanne on kuvattu ja eettistä pohdintaa avattu. Eri osapuolten – asiakkaiden, työtovereiden ja työyhteisön – näkökulma huomioitu. Kirjoitusta täydennätty jaossa olleiden materiaalien sekä ryhmäkeskustelun pohjalta. Tehtävään liitetty myös omaa pohdintaa ja tapahtunutta tarkasteltu etiikan teorioiden ja tutkimustiedon valossa. Pohdinnan tukena on käytetty oman alan ammattieettisiä ohjeistuksia ja linjauksia sekä niiden rinnalla vähintään kahta muuta lähdettä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit yksilötehtävälle
Kiitettävä 5 - Eettinen ongelmatilanne on kuvattu selkeästi ja eettistä pohdintaa avattu taitavasti. Eri osapuolten – asiakkaiden, työtovereiden ja työyhteisön – näkökulma huomioitu. Jaossa olleet materiaalit ja ryhmäkeskustelut täydentävät kirjoitusta taitavasti. Tehtävässä oma pohdinta ja etiikan teoriat ja tutkimustieto muodostavat eheän kokonaisuuden. Pohdinnan tukena on käytetty osuvasti oman alan ammattieettisiä ohjeistuksia ja linjauksia sekä niiden rinnalla vähintään kahta muuta relevanttia lähdettä.