Skip to main content

LUIMS25HKI Interpreting and creative expression (5cr)

Code: LUI0005A19H-3004

General information


Enrollment
03.03.2025 - 30.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.09.2025 - 23.11.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 33
Degree programmes
BA in Humanities, Interpreting in Sign Language and Alternative and Augmentative Communication
Teachers
Virpi Thurén
Päivi Pässilä
Course
LUI0005A19H

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 18 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 09.09.2025 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
LUI Aloitus ja Luovan ilmaisun työpaja
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Wed 10.09.2025 time 14:15 - 15:45
(1 h 30 min)
LUI Luovan ilmaisun tulkkauksen kivijalka - teoriaa
HKI-332a Iso luentosali 332a
Tue 07.10.2025 time 10:15 - 11:45
(1 h 30 min)
LUI Luovia kehoharjoituksia
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Tue 07.10.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
LUI Improvisaatiota
HKI-332b Iso luentosali 332b
HKI-332a Iso luentosali 332a
Tue 07.10.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Teatterityöpaja
HKI-332a Iso luentosali 332a
Mon 27.10.2025 time 16:30 - 19:30
(3 h 0 min)
LUI Musiikin/laulujentulkkaustyöpaja 2
HKI-400 4. krs kaarre
Mon 03.11.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
LUI Etäluento
Zoom
Thu 13.11.2025 time 11:00 - 12:30
(1 h 30 min)
LUI Etäluento
Zoom
Thu 20.11.2025 time 17:00 - 18:30
(1 h 30 min)
LUI Purku ja päätös
HKI-429 Monitoimitila 429
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Students will be able to
- work flexibly and creatively in interpreting situations
- communicate and present with confidence
- reflect nuance in their expression
- make nuanced choices in lexicons and interpreting output
- incorporate signs and modes of communication into creative narrative

Content

- theatre interpreting
- present in a confident and engaged manner
- interpretive expression
- signs and artistic performance
- narrative

Location and time

Kontaktiopetus lähiviikkoina lukujärjestyksen mukaan. Välitehtäviä itsenäisillä viikoilla.

Materials

Korhonen, P., Østern, A., Rusanen, S., Salmi, M., Heikkinen, H., Teerijoki, P., . . . Østern, A. (2001). Katarsis: Draama, teatteri ja kasvatus. Atena. Valitut artikkelit em. teoksesta.

Tulossa lisää päivitystä materiaaleihin mm. viittomakielisestä teatteritulkkauksesta syksyn alussa.

Teaching methods

Teoriaosuus
- esittävän taiteen tulkkaus
- teatteritulkkaus: metodeja, heittäytymistä tulkkauksessa ja ilmaisuissa
- musiikin tulkkaus
- esiintymisvarmuus

Opintojakso toteutetaan työpajamaisesti, mikä tarkoittaa käytännönläheistä ja osallistavaa oppimista. Opiskelijat pääsevät kokeilemaan erilaisia esiintymisharjoitteita sekä esittävän taiteen tulkkausta (teatteritulkkaus ja ooppera/musiikin tulkkaus). Harjoitukset painottavat esiintymisrohkeutta, heittäytymistä tulkkauksesta ja narratiivisuutta. Oppiminen tapahtuu vuorovaikutteisesti, ja reflektio sekä vertaispalaute ovat keskeinen osa kurssia. Opintojakson aikana harjoitellaan teatteriesityksen tulkkaukseen valmistautumista ja opintojakson päätteeksi tulkataan teatteriesitys joko livenä teatterissa tai teatteriesitys tallenteelta.

Student workload

Kurssin laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa 135 tunnin työmäärää. Tämä koostuu:
- Kontaktiopetuksesta (35 h): luentoja, työpajatyöskentelyä, harjoitteita ja palautekeskusteluja
- Itsenäisestä työskentelystä (70 h ):reflektiivisiä tehtäviä, oman ilmaisun kehittämistä ja valmistautumista harjoituksiin, aikaa ajatella ja kirjallisuuden lukemista
- Valmistautumista teatteritulkkaukseen lopputyönäytteenä (30 h)

Further information

Opintojakso on tarkoitettu neljännen vuoden viittomakielen ja puhevammaisten tulkkiopiskelijoille (tai hiljattain valmistuneille tulkkina 1-5 vuotta työskenneille).

Go back to top of page