Siirry suoraan sisältöön

Poliisi- ja oikeusala toimintaympäristönäLaajuus (5 op)

Tunnus: SUY0605A19H

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää suomalaisen oikeuslaitoksen keskeiset toimintaperiaatteet, rakenteet ja prosessit
- osaa selittää Suomen poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten toimintaa ja tehtäviä sekä roolin oikeusjärjestelmässä
- osaa luokitella ja vertailla toisen työkielensä alueen maiden vastaavia toimijoita, rakenteita ja prosesseja
- osaa käyttää oikeus- ja poliisialan tulkkauksen kannalta keskeistä käsitteistöä sekä osaa eritellä rikos-, riita- ja hakemusasioiden prosessit ja käsitteistön
- osaa käyttää keskeisiä juridisen tiedon tietolähteitä ja osaa hakea tarvittavaa informaatiota
- tietää poliisi- ja oikeusalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa

Sisältö

- oikeuslaitoksen keskeiset toimintaperiaatteet, rakenteet ja prosessit
- poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten toiminta, tehtävät ja rooli oikeusjärjestelmässä
- toisen työkielen vastaavat toimijat, rakenteet ja prosessit
- oikeus- ja poliisitulkkauksen keskeinen käsitteistö ja keskeiset juridisen tiedon tiedonlähteet
- rikos-, riita- ja hakemusasioiden prosessit

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Paula Trentecuisse
Ryhmät
  • A51astu
    A51astu

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää suomalaisen oikeuslaitoksen keskeiset toimintaperiaatteet, rakenteet ja prosessit
- osaa selittää Suomen poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten toimintaa ja tehtäviä sekä roolin oikeusjärjestelmässä
- osaa luokitella ja vertailla toisen työkielensä alueen maiden vastaavia toimijoita, rakenteita ja prosesseja
- osaa käyttää oikeus- ja poliisialan tulkkauksen kannalta keskeistä käsitteistöä sekä osaa eritellä rikos-, riita- ja hakemusasioiden prosessit ja käsitteistön
- osaa käyttää keskeisiä juridisen tiedon tietolähteitä ja osaa hakea tarvittavaa informaatiota
- tietää poliisi- ja oikeusalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa

Sisältö

- oikeuslaitoksen keskeiset toimintaperiaatteet, rakenteet ja prosessit
- poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten toiminta, tehtävät ja rooli oikeusjärjestelmässä
- toisen työkielen vastaavat toimijat, rakenteet ja prosessit
- oikeus- ja poliisitulkkauksen keskeinen käsitteistö ja keskeiset juridisen tiedon tiedonlähteet
- rikos-, riita- ja hakemusasioiden prosessit

Opetusmenetelmät

Opetus koostuu lehtorin luennoista, ulkopuolisten asiantuntijoiden esityksistä sekä yhteisestä keskustelusta ja pohdinnasta.
Opiskelija perehtyy toimintaympäristöön myös itsenäisesti lehtorin antamien ohjeiden mukaisesti.

Aika ja paikka

Opetusta on sekä kampuksella että Zoomissa.

Oppimateriaalit

- Luentomateriaali


Esimerkkikirjallisuutta:
- Jokela, A. (2016). Oikeudenkäynnin perusteet, periaatteet ja instituutiot. Oikeudenkäynti I. Helsinki: Alma Talent

- Jokela, A. (2018). Rikosprosessioikeus. Helsinki: Alma Talent

- Letto-Vanamo P. & Tamm D. (2015). Oikeuden maailma. Vantaa: Suomalainen lakimiesyhdistys (esim. islamin oikeus, kiinan oikeus)

- Oikeusministeriön verkkosivut (https://oikeusministerio.fi/hallinnonala)
- Verkkosivu oikeus.fi
- Poliisin, Rajavartiolaitoksen ja Tullin verkkosivut

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle pyritään saamaan eri viranomaistahojen asiantuntijoita luennoimaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson päätteeksi pidetään tentti, joka toteutetaan aikataulusta riippuen joko verkkotenttinä tai ryhmäkeskusteluna.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen tukee tulkkausharjoituksia, joten se on erittäin tärkeää.

Lisäksi opintojaksoon kuuluu 4 - 5 oppimistehtävää ja lopputentti.

Sisällön jaksotus

Opetus sijoittuu kevätlukukauden alkupuoliskolle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on numeerinen asteikolla 0 - 5.
Arvioinnissa sovelletaan Diakin yleisiä kirjallisten tehtävien arviointiperusteita (loppuvaiheen opiskelijat). Aktiivisuus tunneilla voidaan huomioida arvioinnissa.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 10.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Paula Trentecuisse
Ryhmät
  • A49astu
    A49astu

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää suomalaisen oikeuslaitoksen keskeiset toimintaperiaatteet, rakenteet ja prosessit
- osaa selittää Suomen poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten toimintaa ja tehtäviä sekä roolin oikeusjärjestelmässä
- osaa luokitella ja vertailla toisen työkielensä alueen maiden vastaavia toimijoita, rakenteita ja prosesseja
- osaa käyttää oikeus- ja poliisialan tulkkauksen kannalta keskeistä käsitteistöä sekä osaa eritellä rikos-, riita- ja hakemusasioiden prosessit ja käsitteistön
- osaa käyttää keskeisiä juridisen tiedon tietolähteitä ja osaa hakea tarvittavaa informaatiota
- tietää poliisi- ja oikeusalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa

Sisältö

- oikeuslaitoksen keskeiset toimintaperiaatteet, rakenteet ja prosessit
- poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten toiminta, tehtävät ja rooli oikeusjärjestelmässä
- toisen työkielen vastaavat toimijat, rakenteet ja prosessit
- oikeus- ja poliisitulkkauksen keskeinen käsitteistö ja keskeiset juridisen tiedon tiedonlähteet
- rikos-, riita- ja hakemusasioiden prosessit

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 18.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Paula Trentecuisse
  • tuntiopettaja Tulkkaukset ja kielet
Ryhmät
  • A47astu
    A47astu

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää suomalaisen oikeuslaitoksen keskeiset toimintaperiaatteet, rakenteet ja prosessit
- osaa selittää Suomen poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten toimintaa ja tehtäviä sekä roolin oikeusjärjestelmässä
- osaa luokitella ja vertailla toisen työkielensä alueen maiden vastaavia toimijoita, rakenteita ja prosesseja
- osaa käyttää oikeus- ja poliisialan tulkkauksen kannalta keskeistä käsitteistöä sekä osaa eritellä rikos-, riita- ja hakemusasioiden prosessit ja käsitteistön
- osaa käyttää keskeisiä juridisen tiedon tietolähteitä ja osaa hakea tarvittavaa informaatiota
- tietää poliisi- ja oikeusalan tulkkaustilanteet ja ymmärtää niiden haasteet tulkkauksessa

Sisältö

- oikeuslaitoksen keskeiset toimintaperiaatteet, rakenteet ja prosessit
- poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisten toiminta, tehtävät ja rooli oikeusjärjestelmässä
- toisen työkielen vastaavat toimijat, rakenteet ja prosessit
- oikeus- ja poliisitulkkauksen keskeinen käsitteistö ja keskeiset juridisen tiedon tiedonlähteet
- rikos-, riita- ja hakemusasioiden prosessit

Opetusmenetelmät

Opetusta lähiopetuksena kampuksella ja etäopetuksen Zoomin välityksellä.
Opetus koostuu lehtorin luennoista, ulkopuolisten asiantuntijoiden esityksistä sekä yhteisestä keskustelusta ja pohdinnasta.

Oppimateriaalit

- Luentomateriaali



- Jokela, A. (2016). Oikeudenkäynnin perusteet, periaatteet ja instituutiot. Oikeudenkäynti I. Helsinki: Alma Talent

- Jokela, A. (2018). Rikosprosessioikeus. Helsinki: Alma Talent

- Letto-Vanamo P. & Tamm D. (2015). Oikeuden maailma. Vantaa: Suomalainen lakimiesyhdistys (esim. islamin oikeus, kiinan oikeus)

- Oikeusministeriön verkkosivut (https://oikeusministerio.fi/hallinnonala)
- Verkkosivu oikeus.fi
- Poliisin, Rajavartiolaitoksen ja Tullin verkkosivut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuskerroilla on läsnäolovelvollisuus.

Lisäksi opintojaksoon kuuluu 3-4 oppimistehtävää ja lopputentti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on numeerinen asteikolla 0-5.

Arviointiasteikko

0-5