Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Yamk Tulkkaustoiminnan kehittäminen ops2023
Yamk Tulkkaustoiminnan kehittäminen ops2020
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
17.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Atte Kollanus
- Lena Segler-Heikkilä
Ryhmät
-
Y-S23termoY-S23termo
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
18.01.2024 - 24.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Eeva Kiuru
- Lena Segler-Heikkilä
- Matleena Messo
Ryhmät
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää strategian merkityksen, osaa analysoida työelämän muutosten vaikutukset strategiatyöhön ja luoda strategioita tulkkaustoiminnan näkökulmasta
• ymmärtää tulkkausalan yritystoiminnan erityispiirteet ja niiden vaikutuksen liiketoiminnan kehittämiseen
• ymmärtää liiketoiminnan suunnittelun sekä taloudenhallinnan keskeiset käsitteet ja toiminnot
• tietää, miten palveluita tuotteistetaan ja kehitetään, osaa arvioida palveluiden kannattavuutta sekä tuntee tuotteistamisprosessin sekä palvelun laatuun liittyvät keskeiset tekijät
• tietää työn tekemisen erilaiset mallit ja osaa soveltaa niitä omaan toimintaansa sekä yrityksen toimintaan
Sisältö
• strategiatyön prosessit ja strategian luominen
• tulkkausalan yritystoiminnan erityispiirteet ja profiloituminen sekä liiketoiminnan kehittäminen ja tietoturvakysymykset
• yrittäjämäisyys: kannattavan liiketoiminnan perusteet ja taloudenhallinta sekä esimiestyö ja alaistaidot
• palveluiden tuotteistaminen ja tuotteistusprosessi sekä palvelun laadun arvioiminen
• hankinnan periaatteet muuttuvassa yhteiskunnassa ja muuttuvalla alalla sekä kilpailutus
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Lisätiedot
SYV 2.1.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
08.09.2023 - 19.11.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Lena Segler-Heikkilä
- Hanna Saario
- Karri Soppi
Vastuuopettaja
Lena Segler-Heikkilä
Ryhmät
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee koulutuksen sisällöt ja toteutustavan
• tunnistaa oman aiemmin hankitun osaamisensa ja osaa analysoida ja todentaa sitä tutkinnon tavoitteiden näkökulmasta
• hallitsee digitaalisissa oppimisympäristöissä opiskelun YAMK-tasoisessa monimuototutkinnossa
• osaa asettaa opinnoilleen tavoitteita ja kehittää omaa ammatillisuuttaan
• osaa kriittisesti analysoida alan tutkimus- ja kehittämistarpeita ja soveltaa opintojaan niiden ratkaisemisessa ja alan innovaatiotoiminnassa
Sisältö
• koulutuksen tavoitteet ja toteutus
• tutkinnon suorittamiseen liittyvät keskeiset opiskelumuodot, digitaaliset oppimisympäristöt, ohjeet ja dokumentit
• opintojen osaamistavoitteiden asettelu ja toteuttaminen omien ammatillisten tavoitteiden kautta sekä aiemman koulutuksen, työkokemuksen ja muun osaamisen pohjalta, aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosessi (AHOT-prosessi)
• ajankohtaisia tulkkausalan kehittämistarpeita ja tulkkaustoiminnan erityiskysymyksiä
Lisätietoja opiskelijoille
Pe 8.9.2023 lähiopetuspäivä Helsingissä klo 10-15-15.45
(Yliopettajien osuus klo 14.15–15.45)
To 5.10. klo 14–14.45 verkossa
To 16.11. yliopettajien tunti 15.45–17.30 verkossa
Lisätiedot
Opintojakson käytyäsi tunnet Tulkkaustoiminnan kehittäminen -koulutuksen (YAMK) sisällöt ja toteutustavat. Tunnistat oman aiemmin hankitun osaamisesi ja osaa analysoida ja todentaa sitä tutkinnon tavoitteiden näkökulmasta.
Hallitset digitaalisissa oppimisympäristöissä opiskelun YAMK-tasoisessa monimuototutkinnossa ja osaat asettaa opinnoillesi tavoitteita ja kehittää omaa ammatillisuuttasi.
Osaat kriittisesti analysoida alan tutkimus- ja kehittämistarpeita ja soveltaa opintojasi niiden ratkaisemisessa ja alan innovaatiotoiminnassa.
Opintojakso sopii kaikille, jotka tarvitsevat kokonaiskuvan Tulkkaustoiminnan kehittäminen -koulutuksesta.
Tarvitset opiskelua varten tietokoneen, kameran ja Zoom-ohjelmiston.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: opiskelija on osallistunut opintojaksoon ja on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Hylätty: Opiskelija ei osallistunut opintojaksoon ja/tai hän ei ole suorittanut kaikkia tehtäviä annetussa aikataulussa hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
21.09.2023 - 05.11.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Lena Segler-Heikkilä
- Olga Galinski
- Matleena Messo
- Virpi Thurén
- Pirjo Pouttu
Vastuuopettaja
Lena Segler-Heikkilä
Ryhmät
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa jäsentää ja analysoida yhteiskunnan palvelu-, päätöksenteko- ja rahoitusjärjestelmien vaikutuksia tulkkauspalveluiden järjestämiseen
• osaa kriittisesti analysoida tulkkausalan palvelurakenteita ja prosesseja sekä tehdä kehittämisehdotuksia
• osaa tulkita sekä kriittisesti ja eettisesti soveltaa tulkkauspalveluiden tuottamiseen, työkieliin, kääntämiseen, tulkkaukseen ja tulkin asiakaskuntiin liittyviä tietoja, lakeja ja säädöksiä
• tuntee työelämän organisointiin liittyviä ratkaisuja
Sisältö
• tulkkauspalveluiden järjestäminen
• työelämän ja -yhteisöjen eettinen professionaalisuus sekä alan kehittämistarpeet
• alaan liittyvä lait ja säädökset
• työelämän organisointi: järjestelmät sekä digitaaliset ratkaisut ja niiden kehittäminen
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Aika ja paikka
Verkko-opetus Zoomissa
To 21.9. klo 14.15–17.30
To 5.10. klo 15.15–17.30
To 19.10. Klo 14.15–17.30
To 2.11. Klo 14.15–17.30
Lisätiedot
Opintojakson jälkeen osaat jäsentää ja analysoida yhteiskunnan palvelu-, päätöksenteko- ja rahoitusjärjestelmien vaikutuksia tulkkauspalveluiden järjestämiseen.
Osaat kriittisesti analysoida tulkkausalan palvelurakenteita ja prosesseja sekä tehdä kehittämisehdotuksia.
Osaat tulkita sekä kriittisesti ja eettisesti soveltaa tulkkauspalveluiden tuottamiseen, työkieliin, kääntämiseen, tulkkaukseen ja tulkin asiakaskuntiin liittyviä tietoja, lakeja ja säädöksiä.
Tunnet työelämän organisointiin liittyviä ratkaisuja.
Opintojakso sopii tulkkausalan ammattilaisille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opintojaksoon ja on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti annetun aikataulun mukaisesti.
Hylätty: Opiskelija ei osallistunut opintojaksoon ja/tai hän ei ole suorittanut kaikkia tehtäviä annetussa aikataulussa hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
22.09.2023 - 19.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Lena Segler-Heikkilä
Vastuuopettaja
Lena Segler-Heikkilä
Ryhmät
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kriittisesti soveltaa laatutyön teorioita ja niiden keskeisiä lähtökohtia ja periaatteita tulkkauksen alalla
• osaa huomioida kilpailutuksen asettamat vaatimukset laatutyössä ja sen kehittämisessä
• osaa kehittää ja soveltaa palvelun ja toiminnan laadun arviointimenetelmiä sekä hyviä käytäntöjä tulkkausalan asiantuntijana
• osaa arvioida tulkkauksen laatua eri näkökulmista
Sisältö
• laatutyön teoreettiset ja käytännön toiminnan periaatteet
• laatutyön digitaaliset ympäristöt
• toiminnan arviointi, ja kehittäminen
• laatukäsikirja
• tulkkauksen laadun arviointi
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Aika ja paikka
Zoomissa
Pe 22.9. klo 10.15–14.00
Pe 6.10. klo 10.15–14.00
Pe 3.11. klo 10.15–11.45
Pe 17.11. klo 10.15–14.00
Lisätiedot
Opintojakson jälkeen osaat kriittisesti soveltaa laatutyön teorioita ja niiden keskeisiä lähtökohtia ja periaatteita tulkkauksen alalla.
Osaat huomioida kilpailutuksen asettamat vaatimukset laatutyössä ja sen kehittämisessä.
Osaat kehittää ja soveltaa palvelun ja toiminnan laadun arviointimenetelmiä sekä hyviä käytäntöjä tulkkausalan asiantuntijana ja arvioida tulkkauksen laatua eri näkökulmista.
Opintojakso sopii tulkkausalalla työskenteleville ammattilaisille ja kaikille, jotka haluavat päivittää ja lisätä tulkkausalan laatutyön tietoaan ja osaamistaan.
Tarvitset opintojaksoa varten tietokoneen, kameran ja Zoom-ohjelmiston.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
19.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Lena Segler-Heikkilä
Ryhmät
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa tuottaa ja soveltaa alaa koskevaa uutta tietoa ja innovoida uusia käytänteitä
• osaa lähestyä työelämän tutkimuksellisia kehittämishaasteita monimenetelmällisellä otteella
• osaa soveltaa tulkkausalan tutkimusta ja ammattikäytäntöjen kehittämistä koskevaa tietoa
• osaa laatia tutkimuksellisen kehittämistyön raportin
• osaa viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista
• osaa viestiä kehittämistyön tuloksista kohdennetusti
Sisältö
• tutkimuksellisen kehittämistyön toteuttaminen
• tutkimuksellisen kehittämistyön raportointi
• tutkimuksellisen kehittämistyön asiantuntijaviestintä ja tulosten esittäminen eri medioissa
Esitietovaatimukset
Tutkimuksellinen kehittämistyö 1 (15 op) edellyttää opinnäytetyön hyväksyttyä väliseminaariraporttia ja hyväksyttyä suoritusta opponenttina.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
27.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Marja Katisko
- Marianne Nylund
- Satu Kajander-Unkuri
- Keijo Piirainen
- Eveliina Hellas
- Hannu Piiroinen
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y-S23termoY-S23termo
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kuvata kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen luonteen sekä metodologiset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat.
• osaa etsiä, arvioida kriittisesti ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä määrällistä ja laadullista tutkimustietoa määriteltyyn tutkimusongelmaan tai tutkimuskysymykseen.
• osaa perustella sopivat tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät tutkimusongelmaan /-kysymykseen vastaamiseksi.
• osaa laatia tutkimussuunnitelman huomioiden tutkimuseettiset näkökohdat.
• osaa analysoida ja arvioida tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia.
Opetusmenetelmät
1) Kirjallisuuskatsaus (tutkimuskysymyksen asettaminen, hakustrategia, kirjallisuushaku)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät)
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus (tutkimusasetelma, tutkimuskysymyksen asettaminen, otosstrategia, aineistonkeruu, analyysimenetelmät
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus
Menetelmät:
Opintojakson infoluento
Avainluennot 5 kpl
Luentotallenteet
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta (palautus 3.12.2023 mennessä)
Verkkotentit 4 kpl
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Verkko-opetus (Diakle)
Oppimateriaalit
Kirjallisuuskatsaus:
Kangasniemi, M., Utriainen, K., Ahonen. S-M., Pietilä, A-M., Jääskeläinen. P. & Liikanen, E. (2013). Kuvaileva kirjallisuuskatsaus: Eteneminen tutkimuskysymyksestä jäsennettyyn tietoon. Hoitotiede 25(4), 291?301.
Salminen A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus? Johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. Vaasan yliopiston julkaisuja. Vaasa. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-349-3.pdf
Stolt, M., Axelin, A. & Suhonen, R. (toim.) (2016). Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. (2. korjattu painos). Turun yliopisto.
Laadullinen tutkimusmenetelmä:
Puusa, A., Juuti, P. & Aaltio, I. (2020). Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Gaudeamus.
Ryynänen, S., Rannikko, A., Hakoköngäs, E., Hohenthal, J., Hänninen, V., Hätilä, J., . . . Varjonen, S. (2021). Tutkiva mielikuvitus: Luovat, osallistuvat ja toiminnalliset tutkimusmenetelmät yhteiskuntatieteissä. Gaudeamus.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uud.lait.). Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Määrällinen tutkimusmenetelmä:
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Edita.
Nummenmaa, L., Holopainen, M., Pulkkinen, P. & Kimpimäki, K. (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet (1. p.). Sanoma Pro.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M. & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-8091-8
Muu Diaklessa osoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien verkkotenttien (2 kpl) vaihtoehtoisena suoritustapana opiskelija voi tehdä kirjallisen soveltavan tehtävän.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkossa olevat tentit opiskelijan oman aikataulun mukaisesti, viimeistään 31.12.2023
Oppimistehtävä kirjallisuuskatsauksesta, palautus 3.12.2023.
Vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla kirjallisen tehtävän palautus 3.12.2023.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aloitusinfo 27.9.2023 klo 15-16 Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa hyväksytysti yhden opintojakson suoritteen. (Tutkintosääntö 15§)
Avainluennot Zoomissa:
4.10. klo 15-16
10.10. klo 15-16
23.10. klo 15-16
24.10. klo 15-16
31.10. klo 15-16
Itsenäinen työskentely 129 tuntia:
1) Kirjallisuuskatsaus 27 tuntia
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus 27 tuntia
4) Tutkimusetiikka 24 tuntia
5) Tutkimuksen luotettavuus 24 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 27.9.2022 aloitusinfolla Zoomissa klo 15-16. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelija suorittaa opintojaksoa Diaklessa itsenäisesti edeten seuraavasti:
1) Kirjallisuuskatsaus (oppimistehtävän palautus 3.12. mennessä)
2) Laadullinen (kvalitatiivinen) tutkimus
3) Määrällinen (kvantitatiivinen) tutkimus
4) Tutkimusetiikka
5) Tutkimuksen luotettavuus
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman vaatimusten mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja suorittaa hyväksytysti yhden opintojakson suoritteen. (Tutkintosääntö 15§)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentit (4) arviointiasteikko: 0-5
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty/ hylätty
Opintojakson arvosana muodostuu neljän verkkotentin keskiarvosta.
Vaihtoehtoinen suoritustapa (soveltava kirjallinen tehtävä): Tehtävä sisältää kaksi osiota, jotka kummatkin arvioidaan 0-5 Diakin arviointikriteerien mukaisesti (https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/). Molempien osioiden tulee olla vähintään 1, jotta tehtävä on kokonaisuudessaan hyväksytty.
Opintojakson arvosana vaihtoehtoisen suoritustavan valinneilla muodostuu kahden verkkotentin ja oppimistehtävän kahden osion keskiarvosta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1: verkkotenttien keskiarvo 50-59.9% oikein
2: verkkotenttien keskiarvo 60-69.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3: verkkotenttien keskiarvo 70-79.9% oikein
4: verkkotenttien keskiarvo 80-89.9% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5: verkkotenttien keskiarvo 90-100% oikein
Kirjallisuuskatsauksen oppimistehtävä: hyväksytty
Ilmoittautumisaika
11.10.2023 - 29.10.2023
Ajoitus
19.01.2024 - 19.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Lena Segler-Heikkilä
Ryhmät
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön lähtökohdat ja merkityksen tulkkausalan kehittämistoiminnassa
• osaa hankkia, arvioida ja soveltaa tietoa systemaattisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• hallitsee tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin kokonaisuudessaan
• osaa suunnitella tulkkausalan kehittämistä edistävän opinnäytetyön
Sisältö
• tutkimuksellisen kehittämistyön lähtökohdat ja prosessit
• systemaattinen tiedonhaku osana tutkimukselliseen otteeseen perustuvaa toimintaa
• opinnäytetyön idean työstäminen suunnitelmaksi
• opinnäytetyön suunnitelman esittely ja muiden opiskelijoiden opinnäytetyösuunnitelmien vertaispalautteen antaminen
• tutkimuksellisen kehittämistyön etiikka ja eri toimijoiden roolit
Opetusmenetelmät
Sisältö
• tutkimuksellisen kehittämistyön lähtökohdat ja prosessit
• systemaattinen tiedonhaku osana tutkimukselliseen otteeseen perustuvaa toimintaa
• opinnäytetyön idean työstäminen suunnitelmaksi
• opinnäytetyön suunnitelman esittely ja muiden opiskelijoiden opinnäytetyösuunnitelmien vertaispalautteen antaminen
• tutkimuksellisen kehittämistyön etiikka ja eri toimijoiden roolit
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön lähtökohdat ja merkityksen tulkkausalan kehittämistoiminnassa
• osaa hankkia, arvioida ja soveltaa tietoa systemaattisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• hallitsee tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin kokonaisuudessaan
• osaa suunnitella tulkkausalan kehittämistä edistävän opinnäytetyön
Aika ja paikka
Zoom
Pe 19.1. klo 8.30–10.00
To 8.2. klo 16.00–17.30
Pe 9.2. klo 12.30–15.00
Pe 1.3. klo 8.30–10.00
Pe 3.5. klo 10.15–14.00
Pe 17.5. klo 10.15–14.00
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 tuntia opiskeluaikaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Atte Kollanus
Ryhmät
-
Y-S23termoY-S23termo
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
Opiskelija
– osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
– osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä.
Opintojakson oppimistehtävät kytketään opinnäyteyöhön.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan opintojakson kurssialueella Diaklessa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on linkitetty ja julkaistu opintojakson kurssialueella Diaklessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajudeltaan 2 op, joka vastaa työmäärältään 53 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on suoritettu, kun kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
06.09.2024 - 10.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Lena Segler-Heikkilä
- Jaana Tilli
Ryhmät
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa tulkita työhyvinvointiin ja YT-menettelyyn liittyvää lainsäädäntöä
• tietää ja osaa soveltaa omalla kohdallaan ja työyhteisössään ergonomian, työhyvinvoinnin ja työkyvyn ylläpitämisen periaatteita
• osaa vaikuttaa yhteiskunnallisesti alan työkyvyn ja -hyvinvoinnin edistämiseen ja kehittää uusia avauksia
• osaa suunnitella keinoja haastavien tilanteiden ja henkilöturvallisuuden hallintaan
Sisältö
• työhyvinvointiin ja YT-menettelyyn liittyvä lainsäädäntö
• oman ja muiden työn, työkyvyn ja työhyvinvoinnin edistäminen ja johtaminen
• työnohjaus
• työhyvinvoinnin keinot ja toiminnalliset menetelmät ja niiden kehittäminen
• haastavat tilanteet ja työn henkilöturvallisuuskysymykset
Opetusmenetelmät
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
• tuntee ja osaa tulkita työhyvinvointiin ja YT-menettelyyn liittyvää lainsäädäntöä
• tietää ja osaa soveltaa omalla kohdallaan ja työyhteisössään ergonomian, työhyvinvoinnin ja työkyvyn ylläpitämisen periaatteita
• osaa vaikuttaa yhteiskunnallisesti alan työkyvyn ja -hyvinvoinnin edistämiseen ja kehittää uusia avauksia
• osaa suunnitella keinoja haastavien tilanteiden ja henkilöturvallisuuden hallintaan
Opintojakson sisältö
• työhyvinvointiin ja YT-menettelyyn liittyvä lainsäädäntö
• oman ja muiden työn, työkyvyn ja työhyvinvoinnin edistäminen ja johtaminen
• työnohjaus
• työhyvinvoinnin keinot ja toiminnalliset menetelmät ja niiden kehittäminen
• haastavat tilanteet ja työn henkilöturvallisuuskysymykset
Aika ja paikka
Zoom
Pe 6.9. klo 10.15–14.00
Pe 20.9. klo 10.15–11.45
To 3.10. klo 14.15–17.30
Pe 8.11. klo 10.15–14.00
Lisätiedot
SYV 2.3
Arviointiasteikko
0-5
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Ryhmät
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa tuottaa ja soveltaa alaa koskevaa uutta tietoa ja innovoida uusia käytänteitä
• osaa lähestyä työelämän tutkimuksellisia kehittämishaasteita monimenetelmällisellä otteella
• osaa soveltaa tulkkausalan tutkimusta ja ammattikäytäntöjen kehittämistä koskevaa tietoa
• osaa laatia tutkimuksellisen kehittämistyön raportin
• osaa viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista
• osaa viestiä kehittämistyön tuloksista kohdennetusti
Sisältö
• tutkimuksellisen kehittämistyön toteuttaminen
• tutkimuksellisen kehittämistyön raportointi
• tutkimuksellisen kehittämistyön asiantuntijaviestintä ja tulosten esittäminen eri medioissa
Arviointiasteikko
0-5