Siirry suoraan sisältöön

Monialainen ja yhteensovittava johtaminen

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
  • Arja Koski
  • Eija Nieminen
Ryhmät
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 29.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
  • Sakari Kainulainen
  • Anne Määttä
  • Reija Paananen
  • Arja Koski
Ryhmät
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa analysoida, arvioida ja perustella eri asiakkaiden ja asiakasryhmien palvelutarpeita.
• osaa analysoida indikaattoreiden ja mittareiden tuottamaa tietoa palvelutarpeen tunnistamisessa.
• osaa johtaa ja kehittää asiakasryhmäkohtaista palveluohjausta ja palveluiden integraatiota.
• osaa johtaa ja kehittää asiakaslähtöisiä palveluiden integraatio- ja muutosprosesseja.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Opintopiiri
Työpaja

Aika ja paikka

Verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta seuraavasti:
26.8. klo 16.15-18.45 Johdantoluennot ja keskustelu sekä orientoituminen yksilötyöskentelyyn
23.9. klo 15.00-18.00 Inspiraatioluento ja ohjaus seuraavaan työskentelyvaiheeseen
29.10. klo 15.00 - 18.00 Yhteiskehittämisen paja

Oppimateriaalit

Kirjallisuus on luettavissa Diakle-oppimisalustalla

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-Työelämäkumppanit osallistuvat työpajatyöskentelyyn
- Oppimistehtävien teemat nousevat työelämän tarpeista

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttejä

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (= 134 tuntia).

Sisällön jaksotus

26.8. Orientaatio ja työskentelyn aloitus sekä ohjaus opintojakson osioihin 1 ja 2.
23.9. luento, ohjauskeskustelu sekä orientaatio opintojakson osioihin 3 ja 4
29.10. Työpajatyöskentely

Online tilanteiden välissä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmissä.

1.Opintojaksossa opiskellaan opintojakson keskeiset käsitteet sekä yksilöllisesti että opintopiirissä.
2. Yksilötyöskentelyssä opiskelijat tekevät Canva-työkalulla näkyväksi valitsemansa monialaista tukea tarvitsevan asiakkaan tilanteen ja hänen tarpeensa.
3. Yksilötyöskentelyssä opiskelijat rakentavat palvelukartan asiakkaan monitoimijaisesta palvelujärjestelmästä.
4.Yhteiskehittämisen pajassa luodaan työelämätoimijoiden kanssa tulevaisuuden palvelupolkuja ja mietitään haasteita asiakaslähtöisten palveluiden integraatio- ja muutosprosessien johtamiseen ja kehittämiseen.
5. Opiskelijat kirjoittavat artikkelin, joka rakentuu edellä mainittujen työvaiheiden tuotoksista sekä oman oppimisen arvioinnista ja reflektoinnista.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson osiot opiskellaan annetussa järjestyksessä, prosessinomaisesti koska ne linkittyvät myös kronologisesti toisiinsa (oppimistehtävät rakentuvat aina edellisen tehtävän pohjalta).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on suorittanut määritellyt tehtävät hyväksytysti ja osallistunut online-tapaamisiin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 23.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
  • Sakari Kainulainen
  • Merja Merasto
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Arja Koski
  • Henna Harju
Ryhmät
  • Y-S23termo
    Y-S23termo

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja hyödyntää tutkimukseen perustuvaa tietoa ja menetelmiä monialaisen yhteistyön johtamisessa.
• osaa hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä ja mittareita hallinnolliset toimijarajat ylittävien tavoitteiden saavuttamiseksi ja tiedolla johtamiseksi.
• osaa analysoida ja arvioida monitoimijaisen työn kriittisiä muutostarpeita.
• osaa muotoilla, kehittää ja johtaa yhteistyöverkostoja tuloksellisen toiminnan saavuttamiseksi.
• osaa tukea työhyvinvointia ja johtaa osaamista tavoitteellisesti ja tulevaisuusorientoituneesti

Opetusmenetelmät

Luento
Yksilötyöskentely
Työpajatyöskentely

Aika ja paikka

Opintojakson kesto 4.9. - 23.10.2024
Verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan Diakle-oppimisalustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnainen suoritustapa ilmoitetaan Diakle-oppimisalustalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttejä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=134 tuntia).

Työskentely opintojaksossa:
- Osallistuminen opetustilanteisiin Zoomissa
- Yksilöllinen työskentely opintojakson teemojen (1-3) mukaisesti (oppimateriaalien opiskelu)
- Työpajatyöskentely: Vaikuttavuusketjuanalyysi
- Yksilöllinen kokoava tehtävä

Sisällön jaksotus

4.9. klo 15.00-18.00
Kurssin orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen.
Tutkimukseen perustuva tieto ja menetelmät johtamisessa hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseksi
9.10. klo 15.00-18.00
Monitoimijaisen yhteistyöverkoston johtaminen ja kehittäminen
23.10.klo 15.00-18.00
Tiedolla johtaminen
Osaamisen ja työhyvinvoinnin johtaminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 1-5.

Arvioinnin lähtökohtana on, että opiskelijat:
- osallistuvat aikaan sidottuun opetukseen
- suorittavat hyväksytysti kokoavan tehtävän

Kokoavan tehtävän arviointikriteerit ilmoitetaan Diaklessa.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

20.01.2025 - 02.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
  • Anne Määttä
  • Lena Segler-Heikkilä
  • DMS-virtuaaliope
  • Arja Koski
Ryhmät
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kehittää kokonaisvaltaista yhteensovittavan johtamisen ja kompleksisten johtamisrakenteiden ymmärrystä sotealalla
• edistää ja tukea korkealaatuista yhteistyötä, omaehtoista, joustavaa ja innovatiivista työkulttuuria monitieteisissä tiimeissä, organisaatioissa ja verkostoissa
• soveltaa eettistä johtamista ja valmennusta erilaisissa kehitysprosesseissa
• fasilitoida teknologisten ja digitaalisten ratkaisujen muutosprosesseja johdettaessa yhteistyötä ja ammatillista kehitystä tiimeissä, organisaatioissa ja verkostoissa
• vahvistaa keskinäiseen luottamukseen, vuoropuheluun ja yhteisiin tavoitteisiin pyrkivää yhteensovittavaa johtamista

Opetusmenetelmät

Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä.

Aika ja paikka

Opintojakson aikaan sidottu opetus ja ohjaus toteutuvat opintojakson omalla Zoom-alustalla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
1. Yhteensovittavan johtamisen teoreettinen tarkastelu ja analyysi: Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa - johtamisopit ja yhteensovittava johtaminen - yksilötehtävä
2. Eettinen johtaminen ja digitaaliset ratkaisut monialaisen yhteistyön tukena - opiskelijan työskentely hänen valitsemassaan työelämätahon toimintaympäristössä hyödyntäen opintojakson oppimistehtävän ohjeistusta ja sen raportointi.
3. Osallistuminen verkostojohtamisen työpajaan opiskelijaryhmän kanssa tai erikseen sovitusti työelämän toimintaympäristössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä ja työpajatyöskentelyssä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen - Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa
Yksilötehtävä

Digitalisaation ja eettisyyden tuomat haasteet ja yhteensovittava johtaminen, ryhmätehtävän käynnistyminen
Ryhmätehtävä

Työpaja: Yhteensovittavan johtamisen vahvistaminen monialaisissa verkostoissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on suunniteltu etenevän prosessina, minkä vuoksi osallisuus online-tilanteissa ja tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa ja järjestyksessä on oleellista oman ja koko ryhmän oppimisen näkökulmasta. Poissaolojen korvaavasta suorituksesta on ohjeistukset Diakle-oppimisalustalla.

Lisätiedot

Sama opintojakso kuin englanninkielinen Collaborative leadership (INN3005Y21S)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla 0-5.
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- osallistunut online opetus- ja ohjaustilanteisiin
- tehnyt hyväksytysti yksilötehtävän 1.
- tehnyt hyväksytysti tehtävän 2. eli ryhmätehtävän (työskennellyt ryhmässä sekä toteuttanut siihen kuuluvan yksilökeskustelun valitsemansa johtajan kanssa)
- osallistunut työpajaan

Oppimistehtävien arviointikriteerit ovat näkyvissä Diaklessa tehtäväkohtaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Hylätty (0)

Opintojakso on hylätty kun opiskelija ei ole osallistunut online opetukseen ja ohjaukseen, eikä ole tehnyt hyväksytysti oppimistehtäviä tai palauttanut tehtäviä lainkaan tai suorittanut opintojaksoa vaihtoehtoisella tavalla.

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

03.03.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
  • Anne Määttä
  • Susanna Kallakorpi
  • Arja Koski
  • Hanna Hovila
Ryhmät
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• edistää yhteiskehittämiseen liittyvää osaamista kehitysprosessien johtamisessa
• johtaa asiakaslähtöisiä yhteiskehittämisprosesseja monialaisessa yhteistyössä
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia yhteiskehittämismenetelmiä muutosprosessien johtamisessa
• fasilitoida ja arvioida yhteiskehittämisprosesseja ja niiden tuloksia innovatiivisten ja refleksiivisten käytäntöjen edistämiseksi

Opetusmenetelmät

Opintojakso on verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Menetelmät:
- luento-opetus
- ohjauskeskustelut
- yksilötehtävä
- ryhmätehtävä
- työpaja

Aika ja paikka

Online-työskentely toteutuu opintojakson Zoom-alustalla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan Diakle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson vaihtoehtoinen toteutustapa - osiot:
1. Yksilötyöskentely opintojakson materiaalin pohjalta: Yhteiskehittämisen teoreettinen tausta, yhteiskehittämisen menetelmät ja fasilitointi
2. Työelämän toimintaympäristössä suunniteltu, toteutettu ja arvioitu työpaja yhteistyössä sote-alan toimijoiden kanssa. Prosessin dokumentointi: perustelut toiminnalle sekä toteutuneen prosessin raportointi videotallenteena. Prosessista sovitaan etukäteen opintojakson ohjaajien kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat toimivat yhteiskehittämisen prosesseissa työelämän eri alueilla. Tämä työskentely liittyy ryhmätehtävään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttejä.

Kansainvälisyys

Englanninkielinen oppimateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia)

Sisällön jaksotus

Opintojakson orientaatioluennot ja työskentelyn käynnistyminen
Yksilötehtävä: Yhteiskehittäminen teoriassa ja käytännössä.

Yhteiskehittämisprosessin suunnittelu
Yhteiskehittämisen prosessin toteutus ja siihen liittyvä ohjaus
Yhteiskehittämisen paja, arviointi ja reflektio

Lisätiedot

Sama opintojakso kuin englanninkielinen Leading co-creation (INN4005Y21S)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso on hyväksytysti suoritettu kun opiskelija on osallistunut online opetukseen ja ohjaukseen, tehnyt hyväksytysti yksilötehtävän, työskennellyt ryhmässä ja tehnyt osaltaan ryhmätehtävän sekä osallistunut yhteiskehittämisen työpajaan.

Tehtävien arviointikriteerit on määritelty tehtäväksi antojen yhteydessä Diaklessa. Tehtävät arvioidaan hyväksytty-täydennettävä -periaatteella.
Koko opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty -periaatteella.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 26.01.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Minna Valtonen
  • Titta Riihimäki
  • Linda Hublin
  • Marianne Nylund
  • Sirpa Salmela
  • Jaana Tilli
  • Ari Nieminen
  • Susanna Kallakorpi
  • Päivi Thitz
  • Aleksis Toro
  • Marja Katisko
  • Tiina Ervelius
  • Aino-Elina Kilpeläinen
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Ville Päivänsalo
  • Arja Koski
  • Ella Eronen-Levonen
  • Jari Helminen
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek
  • Y-S24sosva
    Y-S24sosva
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

03.02.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Minna Valtonen
  • Titta Riihimäki
  • Linda Hublin
  • Marianne Nylund
  • Jaana Tilli
  • Sirpa Salmela
  • Ari Nieminen
  • Susanna Kallakorpi
  • Päivi Thitz
  • Aleksis Toro
  • Marja Katisko
  • Tiina Ervelius
  • Aino-Elina Kilpeläinen
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Arja Koski
  • Ville Päivänsalo
  • Ella Eronen-Levonen
  • Jari Helminen
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek
  • Y-S24sosva
    Y-S24sosva
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

20.08.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Minna Valtonen
  • Titta Riihimäki
  • Varpu Wiens
  • Marianne Nylund
  • Jaana Tilli
  • Ari Nieminen
  • Susanna Kallakorpi
  • Päivi Thitz
  • Reija Paananen
  • Heidi Zitting
  • Marja Katisko
  • Aino-Elina Kilpeläinen
  • Sakari Kainulainen
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Ville Päivänsalo
  • Arja Koski
  • Miina Kaartinen
  • Jari Helminen
Ryhmät
  • Y-S23termo
    Y-S23termo
  • Y-S23sosek
    Y-S23sosek
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa asianmukaista tutkimus- ja asiantuntijatietoa työelämän muuttuviin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi erilaisissa TKI-hankkeissa.
• osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä järjestelmällisesti ja eettisesti TKI-hankkeissa.
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti TKI-toiminnassa yhteistyötahojen ja organisaatioiden kanssa.
• osaa raportoida ja levittää TKI-toiminnan tuloksia.
• osaa arvioida kriittisesti TKI-toiminnan tuloksia työelämän käytäntöjen kehittämisessä ja uudistamisessa.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Atte Kollanus
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek
  • Y-S24sosva
    Y-S24sosva
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Tavoitteet

Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.

Opetusmenetelmät

– kehität tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja
– kehität kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua
– osaat analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan verkossa 22.8.–15.12.2024.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavilla Diaklessa tämän opintojakson kurssialueella.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 3 op, joka vastaa 80 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan ensimmäisen lukukauden aikana.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki kurssialueella olevat tehtävät on hyväksytysti suoritettu.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Atte Kollanus
Ryhmät
  • Y-S23termo
    Y-S23termo
  • Y-S23ttk
    Y-S23ttk

Tavoitteet

Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet:
Opiskelija
– osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
– osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä.

Opintojakson oppimistehtävät kytketään opinnäyteyöhön.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan opintojakson kurssialueella Diaklessa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on linkitetty ja julkaistu opintojakson kurssialueella Diaklessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajudeltaan 2 op, joka vastaa työmäärältään 53 tuntia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on suoritettu, kun kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Marja Katisko
  • Titta Riihimäki
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Susanna Kallakorpi
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek
  • Y-S24sosva
    Y-S24sosva
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kuvata kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen luonteen sekä metodologiset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat.
• osaa etsiä, arvioida kriittisesti ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä määrällistä ja laadullista tutkimustietoa määriteltyyn tutkimusongelmaan tai tutkimuskysymykseen.
• osaa perustella sopivat tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät tutkimusongelmaan /-kysymykseen vastaamiseksi.
• osaa laatia tutkimussuunnitelman huomioiden tutkimuseettiset näkökohdat.
• osaa analysoida ja arvioida tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia.

Aika ja paikka

27.9.- 31.12.2024

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

24.02.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Titta Riihimäki
  • Marianne Nylund
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Susanna Kallakorpi
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek
  • Y-S24sosva
    Y-S24sosva
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.

Opetusmenetelmät

Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen ja yhteiskehittämisen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Opintojakson opetus tapahtuu verkossa (Zoom), jonne on pääsy Diakle-alustan kautta.

Aikaan sidottu opetus (ajat ilmoitetaan myöhemmin syksyllä 2024).

Oppimateriaalit

Hakala, J. T. (2024). Laadullisen tutkimuksen ABC: Menetelmäopas opinnäytteen tekijälle. Gaudeamus. sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.122679?sid=4805039447#toc

Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.

Heikkinen, H. L. T. ym. (2023). Toimintatutkimus: Käytännön opas. Vastapaino. sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.121849?sid=4805074796#toc

Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.

Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus

Åkerblad, L., & Seppänen-Järvelä, R. (2024). Monimenetelmällinen tutkimus: Opas suunnitteluun ja toteutukseen. Gaudeamus. sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.122527?sid=4805075594#toc

Diaklessa oleva materiaali

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti ajalla 24.2.-30.5.2025

Oppimistehtävien palautuspäivät:

7.3.2025 Lyhyt kysely opinnäytetyön tutkimusmenetelmistä

6.3.2025 Opinnäytetyön eettisyys ja luotettavuus

25.5.2025 Opinnäytetyön aineiston analyysi
Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan.

30.5.2025 Avoin tiede ja tutkimus (testi)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aloitusinfo Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 7.3.2025 mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

I op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. 5 op=135h

Aloitusinfo: 2 tuntia
Kyselytunnit: 2x1 tunti
Työpajatyöskentely: 2x3 tuntia
Itsenäinen työskentely 125 tuntia (menetelmäkirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, tehtävien kirjoittaminen ja testin suorittaminen)

Sisällön jaksotus

1) Opintojakson aloitusinfo (orientaatio) Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että ryhmissä.

2) Kaksi kyselytuntia liittyen oppimistehtäviin.

3) Kaksi menetelmätyöpajaa. Opiskelijat jaetaan ryhmiin valitun tutkimusmenetelmän perusteella.

4) Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät on ilmoitettu edellä. Lisäksi suoritetaan avoin tiede ja tutkimus -testi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 7.3.2025 mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksosta annetaan numeroarvosana 1-5.


Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a

Arviointiasteikko

0-5