Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Yamk Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Arja Koski
- Eija Nieminen
Ryhmät
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
22.08.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 29.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Sakari Kainulainen
- Anne Määttä
- Reija Paananen
- Arja Koski
Ryhmät
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida, arvioida ja perustella eri asiakkaiden ja asiakasryhmien palvelutarpeita.
• osaa analysoida indikaattoreiden ja mittareiden tuottamaa tietoa palvelutarpeen tunnistamisessa.
• osaa johtaa ja kehittää asiakasryhmäkohtaista palveluohjausta ja palveluiden integraatiota.
• osaa johtaa ja kehittää asiakaslähtöisiä palveluiden integraatio- ja muutosprosesseja.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Opintopiiri
Työpaja
Aika ja paikka
Verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta seuraavasti:
26.8. klo 16.15-18.45 Johdantoluennot ja keskustelu sekä orientoituminen yksilötyöskentelyyn
23.9. klo 15.00-18.00 Inspiraatioluento ja ohjaus seuraavaan työskentelyvaiheeseen
29.10. klo 15.00 - 18.00 Yhteiskehittämisen paja
Oppimateriaalit
Kirjallisuus on luettavissa Diakle-oppimisalustalla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-Työelämäkumppanit osallistuvat työpajatyöskentelyyn
- Oppimistehtävien teemat nousevat työelämän tarpeista
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (= 134 tuntia).
Sisällön jaksotus
26.8. Orientaatio ja työskentelyn aloitus sekä ohjaus opintojakson osioihin 1 ja 2.
23.9. luento, ohjauskeskustelu sekä orientaatio opintojakson osioihin 3 ja 4
29.10. Työpajatyöskentely
Online tilanteiden välissä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmissä.
1.Opintojaksossa opiskellaan opintojakson keskeiset käsitteet sekä yksilöllisesti että opintopiirissä.
2. Yksilötyöskentelyssä opiskelijat tekevät Canva-työkalulla näkyväksi valitsemansa monialaista tukea tarvitsevan asiakkaan tilanteen ja hänen tarpeensa.
3. Yksilötyöskentelyssä opiskelijat rakentavat palvelukartan asiakkaan monitoimijaisesta palvelujärjestelmästä.
4.Yhteiskehittämisen pajassa luodaan työelämätoimijoiden kanssa tulevaisuuden palvelupolkuja ja mietitään haasteita asiakaslähtöisten palveluiden integraatio- ja muutosprosessien johtamiseen ja kehittämiseen.
5. Opiskelijat kirjoittavat artikkelin, joka rakentuu edellä mainittujen työvaiheiden tuotoksista sekä oman oppimisen arvioinnista ja reflektoinnista.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osiot opiskellaan annetussa järjestyksessä, prosessinomaisesti koska ne linkittyvät myös kronologisesti toisiinsa (oppimistehtävät rakentuvat aina edellisen tehtävän pohjalta).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on suorittanut määritellyt tehtävät hyväksytysti ja osallistunut online-tapaamisiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
22.08.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 23.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Sakari Kainulainen
- Merja Merasto
- Lena Segler-Heikkilä
- Arja Koski
- Henna Harju
Ryhmät
-
Y-S23termoY-S23termo
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja hyödyntää tutkimukseen perustuvaa tietoa ja menetelmiä monialaisen yhteistyön johtamisessa.
• osaa hyödyntää vaikuttavia työmenetelmiä ja mittareita hallinnolliset toimijarajat ylittävien tavoitteiden saavuttamiseksi ja tiedolla johtamiseksi.
• osaa analysoida ja arvioida monitoimijaisen työn kriittisiä muutostarpeita.
• osaa muotoilla, kehittää ja johtaa yhteistyöverkostoja tuloksellisen toiminnan saavuttamiseksi.
• osaa tukea työhyvinvointia ja johtaa osaamista tavoitteellisesti ja tulevaisuusorientoituneesti
Opetusmenetelmät
Luento
Yksilötyöskentely
Työpajatyöskentely
Aika ja paikka
Opintojakson kesto 4.9. - 23.10.2024
Verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan Diakle-oppimisalustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnainen suoritustapa ilmoitetaan Diakle-oppimisalustalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=134 tuntia).
Työskentely opintojaksossa:
- Osallistuminen opetustilanteisiin Zoomissa
- Yksilöllinen työskentely opintojakson teemojen (1-3) mukaisesti (oppimateriaalien opiskelu)
- Työpajatyöskentely: Vaikuttavuusketjuanalyysi
- Yksilöllinen kokoava tehtävä
Sisällön jaksotus
4.9. klo 15.00-18.00
Kurssin orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen.
Tutkimukseen perustuva tieto ja menetelmät johtamisessa hyvinvointitavoitteiden saavuttamiseksi
9.10. klo 15.00-18.00
Monitoimijaisen yhteistyöverkoston johtaminen ja kehittäminen
23.10.klo 15.00-18.00
Tiedolla johtaminen
Osaamisen ja työhyvinvoinnin johtaminen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 1-5.
Arvioinnin lähtökohtana on, että opiskelijat:
- osallistuvat aikaan sidottuun opetukseen
- suorittavat hyväksytysti kokoavan tehtävän
Kokoavan tehtävän arviointikriteerit ilmoitetaan Diaklessa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 02.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Lena Segler-Heikkilä
- Anne Määttä
- DMS-virtuaaliope
- Arja Koski
Ryhmät
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kehittää kokonaisvaltaista yhteensovittavan johtamisen ja kompleksisten johtamisrakenteiden ymmärrystä sotealalla
• edistää ja tukea korkealaatuista yhteistyötä, omaehtoista, joustavaa ja innovatiivista työkulttuuria monitieteisissä tiimeissä, organisaatioissa ja verkostoissa
• soveltaa eettistä johtamista ja valmennusta erilaisissa kehitysprosesseissa
• fasilitoida teknologisten ja digitaalisten ratkaisujen muutosprosesseja johdettaessa yhteistyötä ja ammatillista kehitystä tiimeissä, organisaatioissa ja verkostoissa
• vahvistaa keskinäiseen luottamukseen, vuoropuheluun ja yhteisiin tavoitteisiin pyrkivää yhteensovittavaa johtamista
Opetusmenetelmät
Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää yksilö- ja ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 20.1. - 27.2.2025
Opintojakson aikaan sidottu opetus ja ohjaus toteutuvat opintojakson omalla Zoom-alustalla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
1. Yhteensovittavan johtamisen teoreettinen tarkastelu ja analyysi: Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa - johtamisopit ja yhteensovittava johtaminen - yksilötehtävä
2. Eettinen johtaminen ja digitaaliset ratkaisut monialaisen yhteistyön tukena - opiskelijan työskentely hänen valitsemassaan työelämätahon toimintaympäristössä hyödyntäen opintojakson oppimistehtävän ohjeistusta ja sen raportointi.
3. Osallistuminen verkostojohtamisen työpajaan opiskelijaryhmän kanssa tai erikseen sovitusti työelämän toimintaympäristössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä ja työpajatyöskentelyssä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen - Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa
Yksilötehtävä: 20.1. - 2.2.2025
Digitalisaation ja eettisyyden tuomat haasteet ja yhteensovittava johtaminen, ryhmätehtävän käynnistyminen
Ryhmätehtävä 4.2. - 26.2.2025
Työpaja 27.2.2025: Yhteensovittavan johtamisen vahvistaminen monialaisissa verkostoissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on suunniteltu etenevän prosessina, minkä vuoksi osallisuus online-tilanteissa ja tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa ja järjestyksessä on oleellista oman ja koko ryhmän oppimisen näkökulmasta. Poissaolojen korvaavasta suorituksesta on ohjeistukset Diakle-oppimisalustalla.
Lisätiedot
Sama opintojakso kuin englanninkielinen Collaborative leadership (INN3005Y21S)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla 0-5.
Opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- osallistunut online opetus- ja ohjaustilanteisiin
- tehnyt hyväksytysti yksilötehtävän 1.
- tehnyt hyväksytysti tehtävän 2. eli ryhmätehtävän (työskennellyt ryhmässä sekä toteuttanut siihen kuuluvan yksilökeskustelun valitsemansa johtajan kanssa)
- osallistunut työpajaan
Oppimistehtävien arviointikriteerit ovat näkyvissä Diaklessa tehtäväkohtaisesti.
Arviointiasteikko
0-5
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty kun opiskelija ei ole osallistunut online opetukseen ja ohjaukseen, eikä ole tehnyt hyväksytysti oppimistehtäviä tai palauttanut tehtäviä lainkaan tai suorittanut opintojaksoa vaihtoehtoisella tavalla.
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
03.03.2025 - 11.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettaja
- Anne Määttä
- Susanna Kallakorpi
- Arja Koski
- Hanna Hovila
Ryhmät
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• edistää yhteiskehittämiseen liittyvää osaamista kehitysprosessien johtamisessa
• johtaa asiakaslähtöisiä yhteiskehittämisprosesseja monialaisessa yhteistyössä
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia yhteiskehittämismenetelmiä muutosprosessien johtamisessa
• fasilitoida ja arvioida yhteiskehittämisprosesseja ja niiden tuloksia innovatiivisten ja refleksiivisten käytäntöjen edistämiseksi
Opetusmenetelmät
Opintojakso on verkkototeutus, jossa on aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Menetelmät:
- luento-opetus
- ohjauskeskustelut
- yksilötehtävä
- ryhmätehtävä
- työpaja
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 3.3. - 6.5.2025. Online-työskentely toteutuu opintojakson Zoomissa hyödyntäen howspace-työtilaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan Diaklealustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson vaihtoehtoinen toteutustapa - osiot:
1. Yksilötyöskentely opintojakson materiaalin pohjalta: Yhteiskehittämisen teoreettinen tausta, yhteiskehittämisen menetelmät ja fasilitointi
2. Työelämän toimintaympäristössä suunniteltu, toteutettu ja arvioitu työpaja yhteistyössä sote-alan toimijoiden kanssa. Prosessin dokumentointi: perustelut toiminnalle sekä toteutuneen prosessin raportointi videotallenteena. Prosessista sovitaan etukäteen opintojakson ohjaajien kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat toimivat yhteiskehittämisen prosesseissa työelämän eri alueilla. Tämä työskentely liittyy ryhmätehtävään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Kansainvälisyys
Englanninkielinen oppimateriaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).
Sisällön jaksotus
Opintojakson orientaatioluennot ja työskentelyn käynnistyminen
Yksilötehtävä: Yhteiskehittäminen teoriassa ja käytännössä.
Yhteiskehittäminen ja yhteiskehittämisen johtaminen: Yhteiskehittämisen prosessin toteutus ja siihen liittyvä ohjaus
Yhteiskehittämisen paja, arviointi ja reflektio
Lisätiedot
Sama opintojakso kuin englanninkielinen Leading co-creation (INN4005Y21S)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso on hyväksytysti suoritettu kun opiskelija on osallistunut online opetukseen ja ohjaukseen, tehnyt hyväksytysti yksilötehtävän, työskennellyt ryhmässä ja tehnyt osaltaan ryhmätehtävän sekä osallistunut yhteiskehittämisen työpajaan.
Tehtävien arviointikriteerit on määritelty tehtäväksi antojen yhteydessä Diaklessa. Tehtävät arvioidaan hyväksytty-täydennettävä -periaatteella.
Koko opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty -periaatteella.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 26.01.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Minna Valtonen
- Titta Riihimäki
- Linda Hublin
- Marianne Nylund
- Sirpa Salmela
- Jaana Tilli
- Ari Nieminen
- Susanna Kallakorpi
- Päivi Thitz
- Aleksis Toro
- Marja Katisko
- Tiina Ervelius
- Aino-Elina Kilpeläinen
- Lena Segler-Heikkilä
- Ville Päivänsalo
- Arja Koski
- Ella Eronen-Levonen
- Jari Helminen
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
-
Y-S24termoY-S24termo
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
03.02.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Minna Valtonen
- Titta Riihimäki
- Linda Hublin
- Marianne Nylund
- Jaana Tilli
- Sirpa Salmela
- Ari Nieminen
- Susanna Kallakorpi
- Päivi Thitz
- Aleksis Toro
- Marja Katisko
- Tiina Ervelius
- Aino-Elina Kilpeläinen
- Lena Segler-Heikkilä
- Arja Koski
- Ville Päivänsalo
- Ella Eronen-Levonen
- Jari Helminen
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
-
Y-S24termoY-S24termo
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
20.08.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
- Minna Valtonen
- Titta Riihimäki
- Varpu Wiens
- Marianne Nylund
- Jaana Tilli
- Ari Nieminen
- Susanna Kallakorpi
- Päivi Thitz
- Reija Paananen
- Heidi Zitting
- Marja Katisko
- Aino-Elina Kilpeläinen
- Sakari Kainulainen
- Lena Segler-Heikkilä
- Ville Päivänsalo
- Arja Koski
- Miina Kaartinen
- Jari Helminen
Ryhmät
-
Y-S23termoY-S23termo
-
Y-S23sosekY-S23sosek
-
Y-S23sosayY-S23sosay
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa asianmukaista tutkimus- ja asiantuntijatietoa työelämän muuttuviin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi erilaisissa TKI-hankkeissa.
• osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä järjestelmällisesti ja eettisesti TKI-hankkeissa.
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti TKI-toiminnassa yhteistyötahojen ja organisaatioiden kanssa.
• osaa raportoida ja levittää TKI-toiminnan tuloksia.
• osaa arvioida kriittisesti TKI-toiminnan tuloksia työelämän käytäntöjen kehittämisessä ja uudistamisessa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Atte Kollanus
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.
Opetusmenetelmät
– kehität tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja
– kehität kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua
– osaat analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkossa 22.8.–15.12.2024.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavilla Diaklessa tämän opintojakson kurssialueella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 3 op, joka vastaa 80 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso suoritetaan ensimmäisen lukukauden aikana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki kurssialueella olevat tehtävät on hyväksytysti suoritettu.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Tulkkaustoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Atte Kollanus
Ryhmät
-
Y-S23termoY-S23termo
-
Y-S23ttkY-S23ttk
Tavoitteet
Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
Opiskelija
– osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
– osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä.
Opintojakson oppimistehtävät kytketään opinnäyteyöhön.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan opintojakson kurssialueella Diaklessa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on linkitetty ja julkaistu opintojakson kurssialueella Diaklessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajudeltaan 2 op, joka vastaa työmäärältään 53 tuntia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on suoritettu, kun kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Marja Katisko
- Titta Riihimäki
- Lena Segler-Heikkilä
- Susanna Kallakorpi
- Ville Päivänsalo
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kuvata kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen luonteen sekä metodologiset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat.
• osaa etsiä, arvioida kriittisesti ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä määrällistä ja laadullista tutkimustietoa määriteltyyn tutkimusongelmaan tai tutkimuskysymykseen.
• osaa perustella sopivat tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät tutkimusongelmaan /-kysymykseen vastaamiseksi.
• osaa laatia tutkimussuunnitelman huomioiden tutkimuseettiset näkökohdat.
• osaa analysoida ja arvioida tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia.
Aika ja paikka
27.9.- 31.12.2024
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
23.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
24.02.2025 - 11.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Titta Riihimäki
- Marianne Nylund
- Lena Segler-Heikkilä
- Susanna Kallakorpi
- Ville Päivänsalo
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.
Opetusmenetelmät
Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen ja yhteiskehittämisen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus
Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Opintojakson opetus tapahtuu verkossa (Zoom), jonne on pääsy Diakle-alustan kautta.
Aikaan sidottu opetus (ajat ilmoitetaan myöhemmin syksyllä 2024).
Oppimateriaalit
Hakala, J. T. (2024). Laadullisen tutkimuksen ABC: Menetelmäopas opinnäytteen tekijälle. Gaudeamus. sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.122679?sid=4805039447#toc
Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Heikkinen, H. L. T. ym. (2023). Toimintatutkimus: Käytännön opas. Vastapaino. sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.121849?sid=4805074796#toc
Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.
Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus
Åkerblad, L., & Seppänen-Järvelä, R. (2024). Monimenetelmällinen tutkimus: Opas suunnitteluun ja toteutukseen. Gaudeamus. sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.122527?sid=4805075594#toc
Diaklessa oleva materiaali
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti ajalla 24.2.-30.5.2025
Oppimistehtävien palautuspäivät:
7.3.2025 Lyhyt kysely opinnäytetyön tutkimusmenetelmistä
6.3.2025 Opinnäytetyön eettisyys ja luotettavuus
25.5.2025 Opinnäytetyön aineiston analyysi
Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan.
30.5.2025 Avoin tiede ja tutkimus (testi)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson aloitusinfo Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 7.3.2025 mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
I op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. 5 op=135h
Aloitusinfo: 2 tuntia
Kyselytunnit: 2x1 tunti
Työpajatyöskentely: 2x3 tuntia
Itsenäinen työskentely 125 tuntia (menetelmäkirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, tehtävien kirjoittaminen ja testin suorittaminen)
Sisällön jaksotus
1) Opintojakson aloitusinfo (orientaatio) Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että ryhmissä.
2) Kaksi kyselytuntia liittyen oppimistehtäviin.
3) Kaksi menetelmätyöpajaa. Opiskelijat jaetaan ryhmiin valitun tutkimusmenetelmän perusteella.
4) Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät on ilmoitettu edellä. Lisäksi suoritetaan avoin tiede ja tutkimus -testi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 7.3.2025 mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksosta annetaan numeroarvosana 1-5.
Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a
Arviointiasteikko
0-5