MOY3VK26DIAK Yhteensovittava johtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: MOY3005Y21S-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 26.01.2026 - 08.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Diak Master School ja jatkuva oppiminen
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Opettajat
- Anne Määttä
- Arja Koski
- Erika Kukkonen
- Ville Päivänsalo
- Ryhmät
-
Y-S25termoY-S25termo
- Opintojakso
- MOY3005Y21S
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ma 26.01.2026 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
MOY3 / Orientaatioluento ja työskentely |
Zoom
|
|
Ke 11.02.2026 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
MOY3 / Luento |
Zoom
|
|
To 12.02.2026 klo 16:30 - 17:30 (1 t 0 min) |
MOY3 / Ryhmätehtävän ohjaus |
Zoom
|
|
Ke 04.03.2026 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
MOY3 / Työpaja |
Zoom
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen - Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa
Yksilö- ja paritehtävä: 27.1.- 11.2.2026
Digitalisaation ja eettisyyden tuomat haasteet ja yhteensovittava johtaminen
Ryhmätehtävä 12.2.- 3.3.2026
Työpaja 4.3.2026: Yhteensovittavan johtamisen vahvistaminen monialaisissa verkostoissa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kehittää kokonaisvaltaista yhteensovittavan johtamisen ja kompleksisten johtamisrakenteiden ymmärrystä sotealalla
• edistää ja tukea korkealaatuista yhteistyötä, omaehtoista, joustavaa ja innovatiivista työkulttuuria monitieteisissä tiimeissä, organisaatioissa ja verkostoissa
• soveltaa eettistä johtamista ja valmennusta erilaisissa kehitysprosesseissa
• fasilitoida teknologisten ja digitaalisten ratkaisujen muutosprosesseja johdettaessa yhteistyötä ja ammatillista kehitystä tiimeissä, organisaatioissa ja verkostoissa
• vahvistaa keskinäiseen luottamukseen, vuoropuheluun ja yhteisiin tavoitteisiin pyrkivää yhteensovittavaa johtamista
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu ajalla 26.1.- 4.3.2026
Opintojakson aikaan sidottu opetus ja ohjaus toteutuvat opintojakson omalla Zoom-alustalla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali:
Hujala, A., Mustonen, E.Klinga, C., Lammintakanen, J. & Laulainen, S. & Taskinen, H. (2020) Integroiva johtaminen. Teoksessa Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 131–150
https://jyx.jyu.fi/jyx/Record/jyx_123456789_102590
Isaacs, W. N. Dialogic Leadership. https://thesystemsthinker.com/dialogic-leadership/
Järvensivu, T. (2019) Verkostojen johtaminen. Opi ja etene yhdessä.
Kekäläinen, U., Lammintakanen, J. & Laulainen, S. (2025). Yhteensovittava johtaminen sosiaalihuollon monialaisessa yhteistyössä. Teoksessa: Aini Pehkonen, Aino Kääriäinen, Riitta-Liisa Kinni ja Piia Puurunen (toim.) Vaativa sosiaalityö. 233–251. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0669-7
Liden, R.C., Wang, X., Wang, Y. The evolution of leadership: Past insights, present trends, and future directions. Journal of Business Research. Volume 186, January 2025, 115036. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014829632400540X?via%3Dihub
Määttä, A. (2023). Yhteensovittavalla johtamisella parempia palveluja. Teoksessa A. Nieminen (toim.), Yritysten muutoskyvykkyys – kohti sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä (s. 51–63). (Diak Puheenvuoro 47). Diakonia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-433-6
Nurmi, H. (2024). Systeeminen hyvinvointijohtaminen. Kohti kumppanuusperustaista lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä. Lapin yliopisto. 13–44 ja 64–84.https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/66277/978-952-337-452-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Uutela, U. (2019). Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssä oppimista tukemassa: fenomenografinen tapaustutkimus esimiesten ja työntekijöiden käsityksistä. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-144-6
Vartiainen, P., Raisio, H. & Viinamäki, O-P. (2018). Kompleksisuuden johtaminen. Teoksessa: Lammintakanen Johanna ja Laulainen Sanna (toim.) Kohti vaikuttavaa päätöksentekoa ja johtamista hyvinvointipalveluissa. Itä-Suomen yliopisto. 103–112.
https://erepo.uef.fi/server/api/core/bitstreams/572d1364-f560-496e-bbaa-a68113562456/content
Vartiainen, P. & Raisio H. (2020). Johtaminen kompleksisessa maailmassa. Gaudeamus. E-kirja. 60–84.
Opintojakson suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää yksilö-, pari-, ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä ja työpajatyöskentelyssä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
1. Yhteensovittavan johtamisen teoreettinen tarkastelu ja analyysi: Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa - johtamisopit ja yhteensovittava johtaminen - yksilötehtävä
2. Eettinen johtaminen ja digitaaliset ratkaisut monialaisen yhteistyön tukena - opiskelijan työskentely hänen valitsemassaan työelämätahon toimintaympäristössä hyödyntäen opintojakson oppimistehtävän ohjeistusta ja sen raportointi.
3. Osallistuminen verkostojohtamisen työpajaan opiskelijaryhmän kanssa tai erikseen sovitusti työelämän toimintaympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).
Lisätiedot
Opintojakso on suunniteltu etenevän prosessina, minkä vuoksi osallisuus online-tilanteissa ja tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa ja järjestyksessä on oleellista oman ja koko ryhmän oppimisen näkökulmasta. Poissaolojen korvaavasta suorituksesta on ohjeistukset Diakle-oppimisalustalla.