Siirry suoraan sisältöön

MOY3VK26DIAK Yhteensovittava johtaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: MOY3005Y21S-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
26.01.2026 - 08.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Diak Master School ja jatkuva oppiminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opettajat
Anne Määttä
Arja Koski
Erika Kukkonen
Ville Päivänsalo
Ryhmät
Y-S25termo
Y-S25termo
Opintojakso
MOY3005Y21S

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 26.01.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
MOY3 / Orientaatioluento ja työskentely
Zoom
Ke 11.02.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
MOY3 / Luento
Zoom
To 12.02.2026 klo 16:30 - 17:30
(1 t 0 min)
MOY3 / Ryhmätehtävän ohjaus
Zoom
Ke 04.03.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
MOY3 / Työpaja
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen - Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa
Yksilö- ja paritehtävä: 27.1.- 11.2.2026

Digitalisaation ja eettisyyden tuomat haasteet ja yhteensovittava johtaminen
Ryhmätehtävä 12.2.- 3.3.2026

Työpaja 4.3.2026: Yhteensovittavan johtamisen vahvistaminen monialaisissa verkostoissa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kehittää kokonaisvaltaista yhteensovittavan johtamisen ja kompleksisten johtamisrakenteiden ymmärrystä sotealalla
• edistää ja tukea korkealaatuista yhteistyötä, omaehtoista, joustavaa ja innovatiivista työkulttuuria monitieteisissä tiimeissä, organisaatioissa ja verkostoissa
• soveltaa eettistä johtamista ja valmennusta erilaisissa kehitysprosesseissa
• fasilitoida teknologisten ja digitaalisten ratkaisujen muutosprosesseja johdettaessa yhteistyötä ja ammatillista kehitystä tiimeissä, organisaatioissa ja verkostoissa
• vahvistaa keskinäiseen luottamukseen, vuoropuheluun ja yhteisiin tavoitteisiin pyrkivää yhteensovittavaa johtamista

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu ajalla 26.1.- 4.3.2026
Opintojakson aikaan sidottu opetus ja ohjaus toteutuvat opintojakson omalla Zoom-alustalla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali:

Hujala, A., Mustonen, E.Klinga, C., Lammintakanen, J. & Laulainen, S. & Taskinen, H. (2020) Integroiva johtaminen. Teoksessa Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 131–150
https://jyx.jyu.fi/jyx/Record/jyx_123456789_102590

Isaacs, W. N. Dialogic Leadership. https://thesystemsthinker.com/dialogic-leadership/

Järvensivu, T. (2019) Verkostojen johtaminen. Opi ja etene yhdessä.

Kekäläinen, U., Lammintakanen, J. & Laulainen, S. (2025). Yhteensovittava johtaminen sosiaalihuollon monialaisessa yhteistyössä. Teoksessa: Aini Pehkonen, Aino Kääriäinen, Riitta-Liisa Kinni ja Piia Puurunen (toim.) Vaativa sosiaalityö. 233–251. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0669-7

Liden, R.C., Wang, X., Wang, Y. The evolution of leadership: Past insights, present trends, and future directions. Journal of Business Research. Volume 186, January 2025, 115036. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014829632400540X?via%3Dihub


Määttä, A. (2023). Yhteensovittavalla johtamisella parempia palveluja. Teoksessa A. Nieminen (toim.), Yritysten muutoskyvykkyys – kohti sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä (s. 51–63). (Diak Puheenvuoro 47). Diakonia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-433-6

Nurmi, H. (2024). Systeeminen hyvinvointijohtaminen. Kohti kumppanuusperustaista lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä. Lapin yliopisto. 13–44 ja 64–84.https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/66277/978-952-337-452-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Uutela, U. (2019). Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssä oppimista tukemassa: fenomenografinen tapaustutkimus esimiesten ja työntekijöiden käsityksistä. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-144-6

Vartiainen, P., Raisio, H. & Viinamäki, O-P. (2018). Kompleksisuuden johtaminen. Teoksessa: Lammintakanen Johanna ja Laulainen Sanna (toim.) Kohti vaikuttavaa päätöksentekoa ja johtamista hyvinvointipalveluissa. Itä-Suomen yliopisto. 103–112.
https://erepo.uef.fi/server/api/core/bitstreams/572d1364-f560-496e-bbaa-a68113562456/content

Vartiainen, P. & Raisio H. (2020). Johtaminen kompleksisessa maailmassa. Gaudeamus. E-kirja. 60–84.


Opintojakson suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää yksilö-, pari-, ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä ja työpajatyöskentelyssä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei ole tenttejä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
1. Yhteensovittavan johtamisen teoreettinen tarkastelu ja analyysi: Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa - johtamisopit ja yhteensovittava johtaminen - yksilötehtävä
2. Eettinen johtaminen ja digitaaliset ratkaisut monialaisen yhteistyön tukena - opiskelijan työskentely hänen valitsemassaan työelämätahon toimintaympäristössä hyödyntäen opintojakson oppimistehtävän ohjeistusta ja sen raportointi.
3. Osallistuminen verkostojohtamisen työpajaan opiskelijaryhmän kanssa tai erikseen sovitusti työelämän toimintaympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).

Lisätiedot

Opintojakso on suunniteltu etenevän prosessina, minkä vuoksi osallisuus online-tilanteissa ja tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa ja järjestyksessä on oleellista oman ja koko ryhmän oppimisen näkökulmasta. Poissaolojen korvaavasta suorituksesta on ohjeistukset Diakle-oppimisalustalla.

Siirry alkuun