MOY3VK26DIAK Collaborative leadership (5cr)
Code: MOY3005Y21S-3004
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.01.2026 - 08.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- Interdisciplinary and Collaborative Leadership
- Teachers
- Anne Määttä
- Arja Koski
- Erika Kukkonen
- Ville Päivänsalo
- Course
- MOY3005Y21S
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 10 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Mon 26.01.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
MOY3 / Orientaatioluento ja työskentely |
Zoom
|
|
Wed 11.02.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
MOY3 / Luento |
Zoom
|
|
Thu 12.02.2026 time 16:30 - 17:30 (1 h 0 min) |
MOY3 / Ryhmätehtävän ohjaus |
Zoom
|
|
Wed 04.03.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
MOY3 / Työpaja |
Zoom
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen - Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa
Yksilö- ja paritehtävä: 27.1.- 11.2.2026
Digitalisaation ja eettisyyden tuomat haasteet ja yhteensovittava johtaminen
Ryhmätehtävä 12.2.- 3.3.2026
Työpaja 4.3.2026: Yhteensovittavan johtamisen vahvistaminen monialaisissa verkostoissa.
Objective
The student
• is able to develop a comprehensive understanding about collaborative leadership in complex social and health-care fields and diverse leadership structures.
• is able to promote and support high-quality collaboration, self-management as well as a resilient and innovative work culture in interdisciplinary teams, organisations and networks.
• is able to apply an ethical leadership and a coaching leadership style to diverse development processes.
• is able to facilitate implementation processes by adapting technological and digital solutions when leading collaboration and professional development in teams, organisations and networks.
• is able to advocate for a collaborative leadership by focusing on mutual trust, dialogue and collective goals in relationships and results.
Location and time
Opintojakso toteutuu ajalla 26.1.- 4.3.2026
Opintojakson aikaan sidottu opetus ja ohjaus toteutuvat opintojakson omalla Zoom-alustalla.
Materials
Oppimateriaali:
Hujala, A., Mustonen, E.Klinga, C., Lammintakanen, J. & Laulainen, S. & Taskinen, H. (2020) Integroiva johtaminen. Teoksessa Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 131–150
https://jyx.jyu.fi/jyx/Record/jyx_123456789_102590
Isaacs, W. N. Dialogic Leadership. https://thesystemsthinker.com/dialogic-leadership/
Järvensivu, T. (2019) Verkostojen johtaminen. Opi ja etene yhdessä.
Kekäläinen, U., Lammintakanen, J. & Laulainen, S. (2025). Yhteensovittava johtaminen sosiaalihuollon monialaisessa yhteistyössä. Teoksessa: Aini Pehkonen, Aino Kääriäinen, Riitta-Liisa Kinni ja Piia Puurunen (toim.) Vaativa sosiaalityö. 233–251. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0669-7
Liden, R.C., Wang, X., Wang, Y. The evolution of leadership: Past insights, present trends, and future directions. Journal of Business Research. Volume 186, January 2025, 115036. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014829632400540X?via%3Dihub
Määttä, A. (2023). Yhteensovittavalla johtamisella parempia palveluja. Teoksessa A. Nieminen (toim.), Yritysten muutoskyvykkyys – kohti sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä (s. 51–63). (Diak Puheenvuoro 47). Diakonia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-433-6
Nurmi, H. (2024). Systeeminen hyvinvointijohtaminen. Kohti kumppanuusperustaista lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä. Lapin yliopisto. 13–44 ja 64–84.https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/66277/978-952-337-452-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Uutela, U. (2019). Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssä oppimista tukemassa: fenomenografinen tapaustutkimus esimiesten ja työntekijöiden käsityksistä. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-144-6
Vartiainen, P., Raisio, H. & Viinamäki, O-P. (2018). Kompleksisuuden johtaminen. Teoksessa: Lammintakanen Johanna ja Laulainen Sanna (toim.) Kohti vaikuttavaa päätöksentekoa ja johtamista hyvinvointipalveluissa. Itä-Suomen yliopisto. 103–112.
https://erepo.uef.fi/server/api/core/bitstreams/572d1364-f560-496e-bbaa-a68113562456/content
Vartiainen, P. & Raisio H. (2020). Johtaminen kompleksisessa maailmassa. Gaudeamus. E-kirja. 60–84.
Opintojakson suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.
Teaching methods
Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää yksilö-, pari-, ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä.
Employer connections
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä ja työpajatyöskentelyssä.
Exam schedules
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Completion alternatives
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
1. Yhteensovittavan johtamisen teoreettinen tarkastelu ja analyysi: Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa - johtamisopit ja yhteensovittava johtaminen - yksilötehtävä
2. Eettinen johtaminen ja digitaaliset ratkaisut monialaisen yhteistyön tukena - opiskelijan työskentely hänen valitsemassaan työelämätahon toimintaympäristössä hyödyntäen opintojakson oppimistehtävän ohjeistusta ja sen raportointi.
3. Osallistuminen verkostojohtamisen työpajaan opiskelijaryhmän kanssa tai erikseen sovitusti työelämän toimintaympäristössä.
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).
Further information
Opintojakso on suunniteltu etenevän prosessina, minkä vuoksi osallisuus online-tilanteissa ja tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa ja järjestyksessä on oleellista oman ja koko ryhmän oppimisen näkökulmasta. Poissaolojen korvaavasta suorituksesta on ohjeistukset Diakle-oppimisalustalla.