Skip to main content

MOY3VK26DIAK Collaborative leadership (5cr)

Code: MOY3005Y21S-3004

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.01.2026 - 08.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Teachers
Anne Määttä
Arja Koski
Erika Kukkonen
Ville Päivänsalo
Course
MOY3005Y21S

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 10 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 26.01.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
MOY3 / Orientaatioluento ja työskentely
Zoom
Wed 11.02.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
MOY3 / Luento
Zoom
Thu 12.02.2026 time 16:30 - 17:30
(1 h 0 min)
MOY3 / Ryhmätehtävän ohjaus
Zoom
Wed 04.03.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
MOY3 / Työpaja
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Orientaatio ja työskentelyn käynnistyminen - Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa
Yksilö- ja paritehtävä: 27.1.- 11.2.2026

Digitalisaation ja eettisyyden tuomat haasteet ja yhteensovittava johtaminen
Ryhmätehtävä 12.2.- 3.3.2026

Työpaja 4.3.2026: Yhteensovittavan johtamisen vahvistaminen monialaisissa verkostoissa.

Objective

The student
• is able to develop a comprehensive understanding about collaborative leadership in complex social and health-care fields and diverse leadership structures.
• is able to promote and support high-quality collaboration, self-management as well as a resilient and innovative work culture in interdisciplinary teams, organisations and networks.
• is able to apply an ethical leadership and a coaching leadership style to diverse development processes.
• is able to facilitate implementation processes by adapting technological and digital solutions when leading collaboration and professional development in teams, organisations and networks.
• is able to advocate for a collaborative leadership by focusing on mutual trust, dialogue and collective goals in relationships and results.

Location and time

Opintojakso toteutuu ajalla 26.1.- 4.3.2026
Opintojakson aikaan sidottu opetus ja ohjaus toteutuvat opintojakson omalla Zoom-alustalla.

Materials

Oppimateriaali:

Hujala, A., Mustonen, E.Klinga, C., Lammintakanen, J. & Laulainen, S. & Taskinen, H. (2020) Integroiva johtaminen. Teoksessa Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 131–150
https://jyx.jyu.fi/jyx/Record/jyx_123456789_102590

Isaacs, W. N. Dialogic Leadership. https://thesystemsthinker.com/dialogic-leadership/

Järvensivu, T. (2019) Verkostojen johtaminen. Opi ja etene yhdessä.

Kekäläinen, U., Lammintakanen, J. & Laulainen, S. (2025). Yhteensovittava johtaminen sosiaalihuollon monialaisessa yhteistyössä. Teoksessa: Aini Pehkonen, Aino Kääriäinen, Riitta-Liisa Kinni ja Piia Puurunen (toim.) Vaativa sosiaalityö. 233–251. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0669-7

Liden, R.C., Wang, X., Wang, Y. The evolution of leadership: Past insights, present trends, and future directions. Journal of Business Research. Volume 186, January 2025, 115036. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014829632400540X?via%3Dihub


Määttä, A. (2023). Yhteensovittavalla johtamisella parempia palveluja. Teoksessa A. Nieminen (toim.), Yritysten muutoskyvykkyys – kohti sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä (s. 51–63). (Diak Puheenvuoro 47). Diakonia ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-433-6

Nurmi, H. (2024). Systeeminen hyvinvointijohtaminen. Kohti kumppanuusperustaista lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä. Lapin yliopisto. 13–44 ja 64–84.https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/66277/978-952-337-452-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Uutela, U. (2019). Valmentava esimiestyö työhyvinvointia ja työssä oppimista tukemassa: fenomenografinen tapaustutkimus esimiesten ja työntekijöiden käsityksistä. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-144-6

Vartiainen, P., Raisio, H. & Viinamäki, O-P. (2018). Kompleksisuuden johtaminen. Teoksessa: Lammintakanen Johanna ja Laulainen Sanna (toim.) Kohti vaikuttavaa päätöksentekoa ja johtamista hyvinvointipalveluissa. Itä-Suomen yliopisto. 103–112.
https://erepo.uef.fi/server/api/core/bitstreams/572d1364-f560-496e-bbaa-a68113562456/content

Vartiainen, P. & Raisio H. (2020). Johtaminen kompleksisessa maailmassa. Gaudeamus. E-kirja. 60–84.


Opintojakson suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.

Teaching methods

Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää yksilö-, pari-, ryhmä- sekä työpajatyöskentelyä.

Employer connections

Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä ja työpajatyöskentelyssä.

Exam schedules

Opintojaksossa ei ole tenttejä.

Completion alternatives

Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
1. Yhteensovittavan johtamisen teoreettinen tarkastelu ja analyysi: Yhteensovittava johtaminen kompleksisissa sote-alan johtamisrakenteissa - johtamisopit ja yhteensovittava johtaminen - yksilötehtävä
2. Eettinen johtaminen ja digitaaliset ratkaisut monialaisen yhteistyön tukena - opiskelijan työskentely hänen valitsemassaan työelämätahon toimintaympäristössä hyödyntäen opintojakson oppimistehtävän ohjeistusta ja sen raportointi.
3. Osallistuminen verkostojohtamisen työpajaan opiskelijaryhmän kanssa tai erikseen sovitusti työelämän toimintaympäristössä.

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).

Further information

Opintojakso on suunniteltu etenevän prosessina, minkä vuoksi osallisuus online-tilanteissa ja tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa ja järjestyksessä on oleellista oman ja koko ryhmän oppimisen näkökulmasta. Poissaolojen korvaavasta suorituksesta on ohjeistukset Diakle-oppimisalustalla.

Go back to top of page