Siirry suoraan sisältöön

Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)

Laajuus:
90 op

Yamk Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Yamk Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Yamk Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
  • Marja Katisko
  • Sonja Hyrkkö
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
  • Marja Katisko
Ryhmät
  • Y-S23sosek
    Y-S23sosek

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Sisältö

• Jatkuva oppiminen ja tulevaisuuden osaaminen
• Työelämämentorointi ja urasuunnittelu
• Itsensä johtaminen ja aktiivinen asiantuntijuus kansallisesti ja kansainvälisesti
• Ammattieettinen päätöksenteko moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 27.08.2024

Ajoitus

20.08.2024 - 03.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
  • Marja Katisko
  • Jaana Tilli
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• opiskelija soveltaa ekososiaalisuuteen liittyvää keskeistä käsitteistöä ja teorioita
• opiskelija osaa analysoida kestävän kehityksen ulottuvuuksia (hyvinvointi, terveys, ympäristö, talous) oman ammattialansa näkökulmasta sekä kompleksisuuden käsitteistöä hyödyntäen
• opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja terveysalan eettisiä sitoumuksia laajasti: ihmisen ja luonnon välistä suhdetta sekä yksilön ja yhteisön välistä suhdetta
• opiskelija ymmärtää keskinäisriippuvuuksien merkityksen sekä suomalaisessa yhteis-kunnassa että globaalisti
• opiskelija ymmärtää eettisyyden ja arvojen merkityksen globalisoituvassa ja transnationaalisessa maailmassa

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot
Pienryhmätyöskentely
Webinaarit

Aika ja paikka

20.8.2024-3.11.2024

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
  • Marianne Nylund
  • Jaana Tilli
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• opiskelija osaa jäsentää kansallista hyvinvointipolitiikkaa ja palvelujärjestelmiä ekososiaalisessa viitekehyksessä
• opiskelija ymmärtää sosiaaliset oikeudet ja sosiaaliturvan merkityksen ihmisoikeutena ja inhimillisenä toimintamahdollisuutena
• opiskelija ymmärtää ekologisen ja ilmastokriisin yhteyden eriarvoistumiseen ja haavoittuvuuteen globaalissa mittakaavassa

Opetusmenetelmät

Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä yksilö-, ryhmä-, työpaja sekä webinaarityöskentelyä.

Aika ja paikka

Opintojakson aikaan sidottu opetus-, ohjaus ja webinaarityöskentely toteutuvat opintojakson omalla zoom alustalla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
Osa 1: Yksilötehtävä: Webinaarien sisältö koostuu opiskelijoiden kutsumien asiantuntijoiden puheenvuoroista. Asiantuntijoina voivat olla myös opiskelijat itse.
Osa 2:. Yksilötehtävä: "kimppakyytitehtävä" mieti mistä opintojakson sisältöihin liittyen keskustella, mikä resonoi sinussa eniten. Mistä haluaisit keskustella, vaihtaa ajatuksia ja näkökulmia. Rakenna keskustelua varten käsikirjoitus ja perustele mistä haluat puhua, miten keskustelu etenee. Perustele kenet haluaisit kutsua mukaan "kimppakyydille". Pohdi myös keskustelun kontekstia ja kontekstin antamia mahdollisuuksia.
Osa 3: Kirjallinen yksilötyö: tiivistelmä opintojakson keskeisistä sisällöistä. Tiivistelmällä tarkoitetaan tässä yhteydessä lyhyttä kirjoitusta opintojakson keskeisimmistä sisällöistä opiskelijan oman oppimisen näkökulmasta. Voit hyödyntää muistiinpanojasi joita olet tehnyt oppimispäiväkirjaan. Hyödynnä ainakin 2-4 opintojakson kirjallisuusluetteloon liitettyä teosta/artikkelia.
Osa 4: Yksilötyö: Oppimispäiväkirja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä, webinaareissa ja työpajatyöskentelyssä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=135 tuntia); 1 op=27h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso sijoittuu 13.1.2025 - 16.3.2025 väliselle ajalle

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kimppakyyti tehtävän arviointi:
- arvioidaan yksilö tai parityönä: 1-5. Arviointikriteerit: millainen konteksti on valittu, millainen käsikirjoitus on laadittu, miten käsikirjoituksessa on huomioitu opintojakson sisällöt ja lähdekirjallisuus
OPINTOJAKSON OPPIMISPÄIVÄKIRJA, joka koostuu muistiinpanoista ja reflektiosta.
Arvioidaan yksilötyönä: hyväksytty - hylätty.
OPINTOJAKSON TIIVISTELMÄ, joka on lähteistetty. Pituus 1-1,5 sivua.
Arvioidaan yksilötyönä 1-5.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

10.03.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
  • Marianne Nylund
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• opiskelija osaa soveltaa ekososiaalisuuteen liittyvää työorientaatiota sekä ammattien itseymmärrystä omalla ammattialallaan
• opiskelija ymmärtää sosiaalisen osallisuuden ja yhteisöjen merkityksen kestävän hyvinvoinnin kehittämistyössä
• opiskelija tiedostaa yksilöiden ja yhteisöjen voimavarat ja niiden hyödyntämisen ekologisen tietoisuuden, elinympäristöjen ja lähiyhteisöjen kehittämisen perustaksi
• opiskelija osaa soveltaa horisontaaliseen ja palvelujärjestelmien väliseen yhteistyöhön tähtääviä työmenetelmiä kestävän hyvinvoinnin saavuttamiseksi
• opiskelija osaa soveltaa yhteisöjen kanssa tehtävän työn menetelmiä kestävän hyvinvoinnin saavuttamiseksi

Opetusmenetelmät

Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää asiantuntijapuheenvuoroja, yksilö- ja ryhmä-, työpajatyöskentelyä sekä webinaarityöskentelyä

Aika ja paikka

Opintojakson aikaan sidottu opetus ja ohjaus toteutuvat opintojakson omalla Zoom-alustalla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Yksilötehtävä: Oppimistehtävä (noin 5 sivua) jossa tarkastellaan valitun organisaation tai hankkeen ekosysteemiä kirjallisuuteen, luentomateriaaleihin sekä muihin lähteisiin perustuen.
Ekosysteemitehtävän esitteleminen webinaarissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä ja työpajatyöskentelyssä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=133 tuntia).

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu 13.3. - 30.5 välisenä aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

EKOSYSTEEMITEHTÄVÄN ARVIOINTIKRITEERIT
Arviointi 1-5 / täydennettävä
Täydennettävä: Raportin sisältö on 1-arvosanaa puutteellisempi.
Arvosana 1: Raportti sisältää suuren osan oppimistehtävän osa-alueista. Kielessä, tekstin asettelussa ja lähteistyksessä on puutteita.
Arvosana 2: Raportti sisältää kaikki oppimistehtävän osa-alueet. Kielessä, tekstin asettelussa ja lähteistyksessä on puutteita.
Arvosana 3: Raportti sisältää kaikki oppimistehtävän osa-alueet ja ilmiöitä on käsitelty analyyttisesti. Kielessä, tekstin asettelussa ja lähteistyksessä ei ole juurikaan puutteita.
Arvosana 4: Raportti sisältää kaikki oppimistehtävän osa-alueet ja ilmiöitä on käsitelty analyyttisesti sekä oivaltavasti. Kielessä, tekstin asettelussa ja lähteistyksessä ei ole puutteita.
Arvosana 5: Raportti sisältää kaikki oppimistehtävän osa-alueet ja ilmiöitä on käsitelty monipuolisesti, analyyttisesti sekä innovatiivisesti. Kielessä, tekstin asettelussa ja lähteistyksessä ei ole puutteita.

Huom! Koska jotkin oppimistehtävät voivat olla jollakin osa-alueelle puutteellisia ja toisella oikein hyviä, arvosanat pohjautuvat oppimistehtävän kokonaisarvioon, eivät yksittäisten osa-alueiden jäykkään tulkintaan.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettaja
  • Marja Katisko
  • Varpu Wiens
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Y-S23sosek
    Y-S23sosek

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• opiskelija osaa soveltaa ekososiaalisuuteen liittyvää teoreettista käsitteistöä sekä työorientaatiota käytäntöön
• opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation tai yhteisön kestävyyden eri ulottuvuuksia
• opiskelija osaa kehittää omaa ammattialaansa huomioiden kestävän kehityksen ulottuvuudet (hyvinvointi, ympäristö, talous)
• opiskelija osaa lisätä omalla ammattialallaan tietoisuutta ympäristöihin vaikuttavista ja kestämättömistä rakenteista sekä osallistuu paikalliseen ja globaaliin keskusteluun kestävän kehityksen teemoihin liittyen

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot
Työpajat
Webinaarit

Aika ja paikka

16.9.2024 - 6.12.2024

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 26.01.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Minna Valtonen
  • Titta Riihimäki
  • Linda Hublin
  • Marianne Nylund
  • Sirpa Salmela
  • Jaana Tilli
  • Ari Nieminen
  • Susanna Kallakorpi
  • Päivi Thitz
  • Aleksis Toro
  • Marja Katisko
  • Tiina Ervelius
  • Aino-Elina Kilpeläinen
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Ville Päivänsalo
  • Arja Koski
  • Ella Eronen-Levonen
  • Jari Helminen
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek
  • Y-S24sosva
    Y-S24sosva
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

03.02.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Minna Valtonen
  • Titta Riihimäki
  • Linda Hublin
  • Marianne Nylund
  • Jaana Tilli
  • Sirpa Salmela
  • Ari Nieminen
  • Susanna Kallakorpi
  • Päivi Thitz
  • Aleksis Toro
  • Tiina Ervelius
  • Aino-Elina Kilpeläinen
  • Lena Segler-Heikkilä
  • DMS-virtuaaliope
  • Arja Koski
  • Ville Päivänsalo
  • Ella Eronen-Levonen
  • Jari Helminen
  • Mika Alavaikko
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek
  • Y-S24sosva
    Y-S24sosva
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

20.08.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Minna Valtonen
  • Titta Riihimäki
  • Varpu Wiens
  • Marianne Nylund
  • Jaana Tilli
  • Ari Nieminen
  • Päivi Thitz
  • Susanna Kallakorpi
  • Reija Paananen
  • Heidi Zitting
  • Marja Katisko
  • Aino-Elina Kilpeläinen
  • Sakari Kainulainen
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Ville Päivänsalo
  • Arja Koski
  • Miina Kaartinen
  • Jari Helminen
Ryhmät
  • Y-S23termo
    Y-S23termo
  • Y-S23sosek
    Y-S23sosek
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa asianmukaista tutkimus- ja asiantuntijatietoa työelämän muuttuviin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi erilaisissa TKI-hankkeissa.
• osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä järjestelmällisesti ja eettisesti TKI-hankkeissa.
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti TKI-toiminnassa yhteistyötahojen ja organisaatioiden kanssa.
• osaa raportoida ja levittää TKI-toiminnan tuloksia.
• osaa arvioida kriittisesti TKI-toiminnan tuloksia työelämän käytäntöjen kehittämisessä ja uudistamisessa.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Atte Kollanus
Ryhmät
  • Y-S23sosek
    Y-S23sosek
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet:
Opiskelija
– osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
– osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä.

Opintojakson oppimistehtävät kytketään opinnäyteyöhön.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan opintojakson kurssialueella Diaklessa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on linkitetty ja julkaistu opintojakson kurssialueella Diaklessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajudeltaan 2 op, joka vastaa työmäärältään 53 tuntia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on suoritettu, kun kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Marja Katisko
  • Titta Riihimäki
  • Marianne Nylund
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Susanna Kallakorpi
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek
  • Y-S24sosva
    Y-S24sosva
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa kuvata kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen luonteen sekä metodologiset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat.
• osaa etsiä, arvioida kriittisesti ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä määrällistä ja laadullista tutkimustietoa määriteltyyn tutkimusongelmaan tai tutkimuskysymykseen.
• osaa perustella sopivat tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät tutkimusongelmaan /-kysymykseen vastaamiseksi.
• osaa laatia tutkimussuunnitelman huomioiden tutkimuseettiset näkökohdat.
• osaa analysoida ja arvioida tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia.

Aika ja paikka

27.9.- 31.12.2024

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

24.02.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Titta Riihimäki
  • Marianne Nylund
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Susanna Kallakorpi
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Y-S24sosek
    Y-S24sosek
  • Y-S24sosva
    Y-S24sosva
  • Y-S24termo
    Y-S24termo

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti tiedon hankinnassa ja analysoinnissa.
• osaa soveltaa osallistavan tutkimuksen menetelmiä käytännössä.
• osaa analysoida, tulkita ja raportoida TKI-toiminnan tuloksia ja niiden sovellusmahdollisuuksia käytännössä.
• noudattaa hyvän ja vastuullisen tieteellisen käytännön, tietosuojan ja tutkimusetiikan periaatteita.
• osaa soveltaa avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteita TKI-toiminnassa.

Opetusmenetelmät

Sisältö:
Kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen käytännössä
Osallistavan tutkimuksen ja yhteiskehittämisen menetelmät ja soveltaminen käytännössä
Hyvä tieteellisen käytäntö, tietosuoja, eettisyys ja luotettavuus käytännössä
Avoin tiede ja tutkimus

Menetelmät:
Luentotallenteet
Oppimistehtävät
Työpajatyöskentely
Itsenäinen työskentely

Aika ja paikka

Opintojakson opetus tapahtuu verkossa (Zoom), jonne on pääsy Diakle-alustan kautta.

Aikaan sidottu opetus (ajat ilmoitetaan myöhemmin syksyllä 2024).

Oppimateriaalit

Hakala, J. T. (2024). Laadullisen tutkimuksen ABC: Menetelmäopas opinnäytteen tekijälle. Gaudeamus. sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.122679?sid=4805039447#toc

Heikkilä (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita Publishing Oy.

Heikkinen, H. L. T. ym. (2023). Toimintatutkimus: Käytännön opas. Vastapaino. sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.121849?sid=4805074796#toc

Nummenmaa, Holopainen, & Pulkkinen (2014). Tilastollisten menetelmien perusteet. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: Näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press.

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2018). Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi (Uudistettu laitos.). Tammi.

Valli, R., Aaltola, J., Laajalahti, A. & Herkama, S. (2018). Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin (5., uudistettu ja täydennetty painos.). PS-kustannus

Åkerblad, L., & Seppänen-Järvelä, R. (2024). Monimenetelmällinen tutkimus: Opas suunnitteluun ja toteutukseen. Gaudeamus. sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.122527?sid=4805075594#toc

Diaklessa oleva materiaali

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Itsenäinen työskentely oman aikataulun mukaisesti ajalla 24.2.-30.5.2025

Oppimistehtävien palautuspäivät:

7.3.2025 Lyhyt kysely opinnäytetyön tutkimusmenetelmistä

6.3.2025 Opinnäytetyön eettisyys ja luotettavuus

25.5.2025 Opinnäytetyön aineiston analyysi
Myöhässä palautettavien tehtävien palautuspäivät menevät Diakin rästitenttipäivien mukaan.

30.5.2025 Avoin tiede ja tutkimus (testi)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aloitusinfo Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 7.3.2025 mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

I op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. 5 op=135h

Aloitusinfo: 2 tuntia
Kyselytunnit: 2x1 tunti
Työpajatyöskentely: 2x3 tuntia
Itsenäinen työskentely 125 tuntia (menetelmäkirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtyminen, tehtävien kirjoittaminen ja testin suorittaminen)

Sisällön jaksotus

1) Opintojakson aloitusinfo (orientaatio) Zoomissa. Aloitusinfo on pakollinen.
Orientaatioluennon jälkeen työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti että ryhmissä.

2) Kaksi kyselytuntia liittyen oppimistehtäviin.

3) Kaksi menetelmätyöpajaa. Opiskelijat jaetaan ryhmiin valitun tutkimusmenetelmän perusteella.

4) Opiskelijat tuottavat itsenäisesti kaksi omaan opinnäytetyöhön liittyvää tehtävää, joiden palautuspäivät on ilmoitettu edellä. Lisäksi suoritetaan avoin tiede ja tutkimus -testi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan katsotaan osallistuvan opintojakson opetukseen toteutussuunnitelman mukaisesti, kun hän osallistuu aloitusinfoon ja vastaa 7.3.2025 mennessä Diaklessa olevaan kyselyyn opinnäytetyönsä menetelmistä. (Tutkintosääntö 15§)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksosta annetaan numeroarvosana 1-5.


Diakin yleiset arviointikriteerit (YAMK).
https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/#ba5d9f7a

Arviointiasteikko

0-5