Siirry suoraan sisältöön

EKO04VS26DIAK Kestävä johtaminen moniarvoisessa kontekstissa (5op)

Toteutuksen tunnus: EKO0405Y23S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.01.2026 - 03.05.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Diak Master School ja jatkuva oppiminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettajat
Ville Päivänsalo
Heini Kapanen
Ryhmät
Y-S25sosek
Y-S25sosek
Opintojakso
EKO0405Y23S

Toteutukselle EKO04VS26DIAK Kestävä johtaminen moniarvoisessa kontekstissa EKO0405Y23S-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• opiskelija osaa soveltaa ekososiaalisuuteen liittyvää teoreettista käsitteistöä sekä työorientaatiota käytäntöön
• opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation tai yhteisön kestävyyden eri ulottuvuuksia
• opiskelija osaa kehittää omaa ammattialaansa huomioiden kestävän kehityksen ulottuvuudet (hyvinvointi, ympäristö, talous)
• opiskelija osaa lisätä omalla ammattialallaan tietoisuutta ympäristöihin vaikuttavista ja kestämättömistä rakenteista sekä osallistuu paikalliseen ja globaaliin keskusteluun kestävän kehityksen teemoihin liittyen

Aika ja paikka

Opetus toteutuu verkossa.

Oppimateriaalit

Keskeistä kirjallisuutta (muu materiaali opetuksen yhteydessä):

Boetto, H. (2017). A Transformative Eco-Social Model: Challenging Modernist Assumptions in Social Work. The British Journal of Social Work, 47(1), 48–67. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcw149

Jäntti, A., & Peltomaa, J. (2024). Kestävyys kuntajohtamisessa: Analyysi Suomen 21 suurimman kaupungin kuntastrategioista. Focus Localis, 52(1). https://journal.fi/focuslocalis/article/view/136148

Mayer, M., Manu, S., Siltanen, K., Nurminen, M., Talvitie, J., Haanpää, S., & Smith, C. (2020). Ilmastonmuutos ja sosiaali- ja terveyssektori. PDF-dokumentti. Suomen Sosiaali ja terveys ry.
Helsinki. Saatavissa: https://www.soste.fi/wp-content/uploads/2020/06/SOSTE-julkaisu-2020-Ilmastonmuutos-ja-sosiaali-ja-terveyssektori.pdf [viitattu 14.3. 2022].

Nieminen, A. (toim.). (2023). Yritysten muutoskyvykkyys – kohti sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.theseus.fi/handle/10024/818198 -[> tässä useampi artikkeli, jotka voisivat sopia kurssiin sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.122487?sid=4771336700#toc ]

Pulkki, J., Wulff, P., Iivonen, S., Alanko, L., Alhola, K., Frilander, O., Hiilamo, H., Meriläinen, P., NIssinen, A., Savolainen, H., Suomalainen, E., & Setälä, L. (2023). Ekologisesti kestävä sosiaali- ja terveydenhuolto: Selvitys kansallisesta tavoitteesta ja ohjausmekanismeista. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165113

Toikkanen, J., Paananen, R., & Ahosola, N. (10.4.2024). Kestävää työelämää hyvinvointia lisäämällä. Dialogi. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040915587

Opetusmenetelmät

• Lehtoreiden ja asiantuntijoiden luennot / vuorovaikutteinen opetus
• Työpaja tai vastaavaa aihepiiriin monipuolisesti johdattavaa työskentelyä
• Oppimistehtävä ryhmissä ekososiaalisesta johtamisesta yhteiskunnan eri sektoreilla
• Oppimistehtävien opponointi yksilötehtävänä
• Webinaarit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävään liittyy ekososiaalisen johtamisen tarkastelua eri sektoreilla. Tämän yhteydessä on mahdollista höydyntää tai kehittää työelämäyhteyksiä tai luoda niitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi yhteisten oppimistilanteiden yhteydessä. Voit kuitenkin tiedustella vastuuopettajalta mahdollisuutta suorittaa oppimistehtävän itsenäisesti.

Siirry alkuun