Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Yamk Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Yamk Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 26.11.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Jari Helminen
- Hanna Hovila
Ryhmät
-
Y53sosvaY53sosva
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Sisältö
• Jatkuva oppiminen ja tulevaisuuden osaaminen
• Työelämämentorointi ja urasuunnittelu
• Itsensä johtaminen ja aktiivinen asiantuntijuus kansallisesti ja kansainvälisesti
• Ammattieettinen päätöksenteko moniammatillisessa yhteistyössä
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä
- luento
- ryhmäkeskustelut
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu verkkovälitteisesti Zoomissa sisältäen aikaan sidottua opetusta, ohjausta ja ryhmätyöskentelyä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on luettavissa Diakle-oppimisalustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksossa ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu:
- työelämämentorointiprosessissa
- alumnipaneelissa
- yksilöllisessä työskentelyssä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 opintopistettä (3 x 26,7 tuntia = 80 tuntia)
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö jaksottuu seuraavasti:
- lukukausivastaavan ja opon tunnit kerran kuukaudessa
- kansalliset ja kansainväliset kompetenssit, yhteistyö ja verkostot - luento ja materiaalit
- ryhmätyöskentely liittyen ammatilliseen kehittymiseen, jossa tuotetaan blogikirjoitus ryhmän yhteisessä prosessissa
- urasuunnittelun työpaja
- työelämämentorointiprosessi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnin perusteina ovat:
- opiskelijan osallistuminen aikaan sidottuun ohjaukseen, opetukseen ja työpajaan
- ryhmätyöskentelyyn osallistuminen
- blogikirjoitus ryhmässä
- työelämämentorointiprosessin toteutuminen oman työelämämentorin kanssa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus: Opiskelija on hyväksytysti suorittanut opintojakson eri osiot.
Hylätty suoritus:
-Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson ohjaukseen, opetukseen, ryhmätyöskentelyyn
-Opiskelija ei ole kirjoittanut ryhmässä blogikirjoitusta
-Opiskelija ei ole toiminut mentorointiprosessissa aktorina
Ajoitus
04.04.2024 - 29.04.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 500
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Marja Katisko
- Ville Päivänsalo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kuvata määrällisen ja laadullisen tutkimuksen luonteen sekä metodologiset ja tutkimusasetelmiin liittyvät lähtökohdat
• osaa hyödyntää annettua määrälliseen ja laadulliseen menetelmään liittyvää kirjallisuutta.
Lisätiedot
Tämä opintojakso on osa YAMK:n opetussuunnitelmin TUM0005Y21S opintojaksoa.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2023 - 19.03.2023
Ajoitus
17.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Atte Kollanus
Ryhmät
-
Y53termoY53termo
-
Y53sosvaY53sosva
Tavoitteet
Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
14.08.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 15.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Jari Helminen
- Hannu Piiroinen
Ryhmät
-
Y53sosvaY53sosva
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen arvioinnin lähestymistapoja
- analysoida näyttöön perustuvia menetelmiä ja niiden soveltamista sosiaali- ja terveyspalveluissa
- dokumentoida asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä
- kehittää osallistavia asiakas- ja palveluohjauksen arvioinnin menetelmiä
Opetusmenetelmät
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
Aika ja paikka
Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- 21.8.2023 klo 16–18 (opetus)
- 31.8.2023 klo 15–18 (opetus)
- 7.9.2023 klo 15–18 (opetus)
- 21.9.2023 klo 15–16 (kyselytunti: oppimistehtävän ohjaus)
- 10.10.2023 klo 15–18 (opetus)
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden arviointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä [Lappeenrannan tekninen yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664). Lappeenrannan teknillinen yliopisto. (väitöskirja). https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-859-3
Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M., & Leskelä, R-L. (2020). (toim.). Reittiopas vaikuttavuuteen. Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:1). Valtioneuvoston kanslia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-820-5
Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön
- Ennakko-oppimistehtävä: Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen siirtyminen hyvinvointialueelle asiakkaiden näkökulmasta – vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä (tehdään toinen kahdesta vaihtoehdosta):
1. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistarpeet – PESTEL-analyysi kehittämistoiminnan lähtökohtana (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)
2. Valittuun kehittämiskohteeseen vaikutusten arviointisuunnitelman laatiminen, jossa kuvataan, mitä arvioidaan, miksi arvioitaan, miten arvioidaan (arvioinnin käytännöt, menetelmät ja välineet), miten arviointi toteutetaan (mm. kuka ja milloin), miten arviointitieto analysoidaan ja mihin ja miten arviointitietoa käytetään (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Sisällön jaksotus
- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen arvioinnin lähestymistapoja
- analysoida näyttöön perustuvia menetelmiä ja niiden soveltamista sosiaali- ja terveyspalveluissa
- dokumentoida asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä
- kehittää osallistavia asiakas- ja palveluohjauksen arvioinnin menetelmiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-tutkinto-ohjelmien yhteisiin arviointikriteereihin.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/wp-con-tent/uploads/2021/04/Diak_yleiset_osaamisen_arviointikriteerit_2020_YAMK_ERKO.pdf
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1–5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Jari Helminen
Ryhmät
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Opetusmenetelmät
Diakonia-ammattikorkeakoulun koulutustoiminta perustuu dialogiseen muutospedagogiikkaan. Sen neljä kulmakiveä ovat dialogi (oppiminen osallistumisena), oppiminen tiedonhankintana, oppiminen tiedon luomisena ja muutos. Ylemmissä ammattikorkeakoulutuksissa lähtökohtana on, että käsitteellinen (teoreettinen) tieto, kokemuksellinen tieto ja käytännöllinen osaaminen linkittyvät.
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojaksossa Diakin pedagogiset lähtökohdat on otettu huomioon siten, että opiskelijan yksilöllinen tiedonhankinta, dialogi muiden toimijoiden kanssa ja tiedon luominen yhdessä mahdollistuvat muun muassa opintojakson oppimistehtävissä.
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson opetusmenetelmät ovat seuraavat.
Opintojaksolähtöinen työskentely:
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
Opiskelijakohtainen työskentely
- Opiskeluvalmiuksien ja hyvinvoinnin arviointi (Career, Resilience, Education, Agency and Readiness, CREAR-mittari)
- Oman asiantuntijuuden video
- Kehittymissuunnitelma
- Opintojakson materiaalien opiskelu
Opiskelijaryhmässä tapahtuva työskentely
- Vertaismentorointitapaamiset (3 krt á 2 tuntia) ryhmien sopimuksen mukaisesti
- Osallistuminen opintojakson online-tapaamisiin Zoomissa
Aika ja paikka
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakso toteutuu Diakin digitaalisessa opetus- ja ohjausympäristössä Diakle sekä Zoom-verkkotyöskentelyalustalla. Opintojaksossa on on verkkovälitteistä, aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
• ke 21.8.2024 klo 15–18: Diakin YAMK-koulutusten yhteinen aloitus
• ma 26.8.2024 klo 15–18: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 9.9. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 16.9.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 23.9. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 7.10.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 21.10. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 11.11.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 25.11. klo 16–17: Ryhmävastaavan ohjaustunti
• ma 9.12.2024 klo 15–17: Opinto-ohjaajan ja ryhmävastaavan ohjaustunti
Oppimateriaalit
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson keskeinen kirjallisuus.
Blommila, K., Juntunen, M., & Kosunen, S. (toim.). (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen palveluohjausryhdistys SPO ry & Profani Oy.
Nummela O., Juujärvi S., Sinervo T., (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social Serviceä in Finland. International Journal of Care Coordination 2019, Vol. 22(1) 36–45. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904124928
Opetushallitus, 2019. Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Raportit ja selvitykset 2019:3. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/osaaminen_2035.pdf
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra. (2023). Megatrendit 2023. Ymmärrystä yllätysten aikaan. https://www.sitra.fi/julkaisut/megatrendit-2023/#megatrendityon-eteneminen
Zitting, J., Laulainen, S. & Niiranen, V. 2019. Lähi- ja keskijohdon osaamisvaatimukset sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatiossa. Yhteiskuntapolitiikka 84(4), 380-392 http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091828780
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksessa ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- YAMK-alumnien puheenvuorot ja tapaamiset
- Vertaismentorointiprosessi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksossa ei ole tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson laajuus on 2 op, joka on 2 x 27 tuntia = 54 tuntia.
Sisällön jaksotus
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osat I ja II) -opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson työskentelyssä painottuu opiskelijan omien ammatillisen osaamisen vahvuuksien ja kehittymisen tarpeiden tunnistaminen sekä niiden näkyväksi tekeminen sekä oman kehittämissuunnitelman laatiminen. Omien vahvuuksien ja kehittymisen tarpeiden tunnistaminen vahvistaa oppijan sitoutumista myös elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
Asiantuntijuuden ja osaamisen arviointi ja kehittämistavoitteet vahvistuvat opintojakson ja koko koulutuksen aikana kun opiskelija tutustuu asiantuntijuutta ja osaamista ohjaaviin kansallisiin ja kansainvälisiin säädöksiin ja suosituksiin.
Opiskelijaryhmässä toteutuva vertaismentorointi edistää osaltaan oppimista ja osaamisen kehittämistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osat I ja II) -opintojakson tavoitteena on, että opiskelija
- osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
- tunnistaa omat ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
- on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
- edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
- kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakso on hyväksytty kun opiskelija on:
- osoittanut suorittaneensa Digistartti-kurssin
- tehnyt opiskeluvalmiuksien ja hyvinvoinnin arvioinnin testin (Career, Resilience, Education, Agency and Readiness, CREAR-mittari)
- tehnyt asiantuntijuusvideon ja tutustunut vertaisryhmän opiskelijoiden videoihin
- laatinut henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman
- työskennellyt vertaismentorointiryhmässä (3 krt á 2 tuntia)
- opiskellut opintojakson materiaalin
- osallistunut opintojakson online-tapaamisiin.
Hylätty (0)
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja asiantuntijuus (osa I) -opintojakso on hylätty kun opiskelija ei ole tehnyt pyydettyjä tehtäviä eikä osallistunut opintojakson online-tapaamisiin eikä vertaismentorointityöskentelyyn.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 26.01.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Minna Valtonen
- Marianne Nylund
- Jaana Tilli
- Sosiaalialan YAMK virtuaaliopettaja Sosiaalialan YAMK
- Ari Nieminen
- Päivi Thitz
- Susanna Kallakorpi
- Reija Paananen
- Hannu Piiroinen
- Marja Katisko
- Sakari Kainulainen
- Aino-Elina Kilpeläinen
- Lena Segler-Heikkilä
- Arja Koski
- Ville Päivänsalo
- Hanna-Leena Huttunen
- Keijo Piirainen
- Miina Kaartinen
- Jari Helminen
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
-
Y-S24termoY-S24termo
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Atte Kollanus
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.
Opetusmenetelmät
– kehität tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja
– kehität kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua
– osaat analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkossa 22.8.–15.12.2024.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavilla Diaklessa tämän opintojakson kurssialueella.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 3 op, joka vastaa 80 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso suoritetaan ensimmäisen lukukauden aikana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki kurssialueella olevat tehtävät on hyväksytysti suoritettu.
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
- Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Marja Katisko
- Susanna Kallakorpi
- Hanna-Leena Huttunen
- Arja Suikkala
Ryhmät
-
Y-S24sosekY-S24sosek
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
-
Y-S24termoY-S24termo
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa kuvata kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen luonteen sekä metodologiset ja tieteenfilosofiset lähtökohdat.
• osaa etsiä, arvioida kriittisesti ja hyödyntää kansallista ja kansainvälistä määrällistä ja laadullista tutkimustietoa määriteltyyn tutkimusongelmaan tai tutkimuskysymykseen.
• osaa perustella sopivat tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät tutkimusongelmaan /-kysymykseen vastaamiseksi.
• osaa laatia tutkimussuunnitelman huomioiden tutkimuseettiset näkökohdat.
• osaa analysoida ja arvioida tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia.
Aika ja paikka
27.9.- 31.12.2024
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
01.03.2024 - 18.03.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 13.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Master School
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Jari Helminen
- Hannu Piiroinen
Ryhmät
-
Y-S24sosvaY-S24sosva
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida globaaleja ja paikallisia yhteiskunnallisia muutoksia ja eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- analysoida syrjäytymiseen ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä ja prosesseja
- analysoida kompleksisia ilmiöitä ja ilmiöiden keskinäisriippuvuuksia
- soveltaa ja kehittää osallisuutta edistäviä menetelmiä sosiaali- ja terveysalan työssä ja asiakas- ja palveluohjauksessa
Opetusmenetelmät
Diakonia-ammattikorkeakoulun koulutustoiminta perustuu dialogiseen muutospedagogiikkaan. Sen neljä kulmakiveä ovat dialogi (oppiminen osallistumisena), oppiminen tiedonhankintana, oppiminen tiedon luomisena ja muutos. Ylemmissä ammattikorkeakoulutuksissa lähtökohtana on, että käsitteellinen (teoreettinen) tieto, kokemuksellinen tieto ja käytännöllinen osaaminen linkittyvät.
Eriarvoisuus ja osallisuuden edistäminen -opintojaksossa Diakin pedagogiset lähtökohdat on otettu huomioon siten, että opiskelijan yksilöllinen tiedonhankinta, dialogi muiden toimijoiden kanssa ja tiedon luominen yhdessä mahdollistuvat eritoten opintojakson oppimistehtävissä. Opiskelija etsii keskustelu- ja kehittäjäkumppaneita opiskelijakollegoidensa lisäksi omista työorganisaatiostaan ja verkostostaan opintojakson oppimistehtäviin. Oppimistehtävän tekeminen ryhmässä edistää vertaisoppimista ja asiantuntijuuden reflektoimista.
Eriarvoisuus ja osallisuuden edistäminen -opintojakson opetusmenetelmät:
- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä
- Yhteistyö esimerkiksi työelämätahojen tai tutkimus- ja kehittämishankkeiden toimijoiden kanssa opintojakson oppimistehtävän tekemisessä
Aika ja paikka
Eriarvoisuus ja osallisuuden edistäminen -opintojakson aikaan sidottu verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- 27.8.2024 klo 15–17 (opetus)
- 10.9.2024 15–18 (opetus)
- 24.9.2024 klo 16–17 (oppimistehtävän ohjaus)
- 8.10.2024 klo 15–18 (opetus)
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työmäärää, jolloin opintojakson kokonaistuntimäärä on 135 tuntia. Suuri osa opintojaksosta toteutuu opiskelijan itsenäisenä ja opiskelijakollegoista muodostuvassa ryhmässä tapahtuvana opiskeluna ja oppimisena sekä osaamisen ja asiantuntijuuden kehittämisenä vertaisten kesken.
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeinen kirjallisuus
Alahuhta, M. & Niemelä, E. (2017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:2107, s. 6–17. https://doi.org/10.23990/sa.60620
Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Schneider, T., Valtasi, S. & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. (Työ-paperi33/2017). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
Kainulainen, S. (Ed.). (2023). In the Backyard of Finnish Happiness – Empirical Observations from the Happiest Country on Earth. (Diak Publications 4). Diaconia University of Applied Sciences. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-426-8
Ristikari, T., Törmäkangas, L., Lappi, A., Haapakorva, P., Kiilakoski, T., Merikukka, M., Hautakoski, A., Pekkarinen, E. & Gussler, M. (2016). Suomi nuorten kasvuympäristönä – 25 vuoden seuranta vuonna 1987 syntyneistä nuorista aikuisista. (Raportti 9). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/handle/10024/130947
Saari, J. (2015). Huono-osaiset. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus. Linkki e-kirjaan (Ellibs-kokoelma, lataus HAKA-tunnuksella). Painettu version teoksesta Diakin kirjastossa. https://diak.finna.fi/Record/diana.106172
Lisäksi opintojaksolla käytetään vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimusta, jonka opiskelija valitsee oppimistehtäviensä sisällön perusteella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI), kuten hankkeiden opinnollistamista.
Opinnollistamisen ideana on työn tekemiseen tai TKI-toimintaan osallistumisen ja opintojen joustava yhdistäminen. Lähtökohtana on ajatus, että työtä tekemällä tai TKI-toimintaan osallistumalla opitaan ja kehitytään monipuolisesti.
Opinnollistaen opintojakson suorittava opiskelija sopii ennen opintojakson alkamista sekä työnantajan tai TKI-toiminnan edustajan että YAMK-koulutuksensa ryhmävastaavan kanssa opinnollistamisesta. Yhdessä sovitaan, käyttäen opintojakson osaamistavoitteita, mitä osaamista työssä tai TKI-toiminnassa kertyy, mitä aiheeseen liittyvää teoriatietoa hankintaan työskentelyn lisäksi, ja miten kertyvä osaaminen näytetään.
Opinnollistamisessa voidaan soveltaen käyttää opintojakson ennakko-oppimistehtävää ja oppimistehtävää osaamisen toteen näyttämisessä. Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä tehdään opiskelijakohtaisina suorituksina kiinteässä yhteydessä työhön tai TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkittuun ja ammatilliseen tietoon.
Opiskelija tekee Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä -lomakkeen: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opiskelijan omaan työhön tai TKI-toimintaan, kuten hankkeisiin.
- Ennakko-oppimistehtävä: Huono-osaisuus ja palveluiden sekä tuen tarpeiden tunnistaminen (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä: Tapauskuvaus eriarvoisuuteen ja huono-osaisuuteen vaikuttavista tekijöistä (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op (5 x 27 tuntia) = 135 tuntia.
- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op
Sisällön jaksotus
- 27.8.2024 klo 15–17 (opetus)
- 5.9.2024 ennakko-oppimistehtävän palautus
- 10.9.2024 15–18 (opetus)
- 24.9.2024 klo 16–17 (oppimistehtävän ohjaus)
- 3.10.2024 oppimistehtävän palautus
- 8.10.2024 klo 15–18 (opetus)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida globaaleja ja paikallisia yhteiskunnallisia muutoksia ja eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- analysoida syrjäytymiseen ja osallisuuteen liittyviä käsitteitä ja prosesseja
- analysoida kompleksisia ilmiöitä ja ilmiöiden keskinäisriippuvuuksia
- soveltaa ja kehittää osallisuutta edistäviä menetelmiä sosiaali- ja terveys-alan työssä ja asiakas- ja palveluohjauksessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu Diakonia-ammattikorkeakoulun YAMK-koulutusten yhteisiin arviointikriteereihin.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. (10.1.2020). Diakonia-ammattikorkeakoulu, osaamisen yleiset arviointikriteerit YAMK-tutkinnot. Vaativuustaso IV, YAMK (NQF7). Saatavilla https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/
Opintojakso arvioidaan numeerisesti (1-5) Opintojakson arvosana perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin.
Arviointiasteikko
0-5