Siirry suoraan sisältöön

VAP04VS25DIAK Asiakas- ja palveluohjauksen tuloksellisuuden ja vaikutusten arviointi (5op)

Toteutuksen tunnus: VAP0405Y22S-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.03.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.08.2025 - 26.10.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Diak Master School ja jatkuva oppiminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla
Opettajat
Jari Helminen
Heini Kapanen
Ryhmät
Y-S24sosva
Y-S24sosva
Opintojakso
VAP0405Y22S

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
VAP04 / Aloitusluento
Zoom
Ti 02.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
VAP04 / Luento ja pienryhmätyöskentely
Zoom
Ma 08.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
VAP04 / Luento ja pienryhmätyöskentely
Zoom
Ke 01.10.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
VAP04 / Kyselytunti
Zoom
Ti 21.10.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
VAP04 / Luento ja pienryhmien loppuesitykset
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

- Opetus ja ohjaus
- Ennakko-oppimistehtävän palautus
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän ohjaus (kyselytunti)
- Opetus ja ohjaus
- Oppimistehtävän palautus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen arvioinnin lähestymistapoja
- analysoida näyttöön perustuvia menetelmiä ja niiden soveltamista sosiaali- ja terveyspalveluissa
- dokumentoida asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä
- kehittää osallistavia asiakas- ja palveluohjauksen arvioinnin menetelmiä

Aika ja paikka

Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)

Oppimateriaalit

Opintojakson keskeinen kirjallisuus

Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden arviointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä [Lappeenrannan tekninen yliopisto, väitöskirja]. (Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664). Lappeenrannan teknillinen yliopisto. (väitöskirja). https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-859-3

Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M., & Leskelä, R-L. (2020). (toim.). Reittiopas vaikuttavuuteen. Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:1). Valtioneuvoston kanslia. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-820-5

Lisäksi vaihtoehtoista kirjallisuutta ja tutkimuksia, jota opiskelija käyttää ennakko-oppimistehtävässä ja oppimistehtävässä.

Opetusmenetelmät

- Verkkovälitteinen opetus ja ohjaus (Zoom)
- Ohjattu itsenäinen työskentely (ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä)
- Ryhmätyöskentely (oppimistehtävä)
- Muu yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen opintojakson opiskelijoiden välillä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson ennakko-oppimistehtävä ja oppimistehtävä linkittyvät sosiaali- ja terveysalan työyhteisöihin, esimerkiksi opintojakson osallistujan omaan työhön
- Ennakko-oppimistehtävä: Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen hyvinvointialueelle asiakkaiden näkökulmasta – vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat (opiskelijakohtaisesti tehtävä ennakko-oppimistehtävä)
- Oppimistehtävä (tehdään toinen kahdesta vaihtoehdosta):
1. Sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistarpeet – PESTEL-analyysi kehittämistoiminnan lähtökohtana (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)
2. Valittuun kehittämiskohteeseen vaikutusten arviointisuunnitelman laatiminen, jossa kuvataan, mitä arvioidaan, miksi arvioitaan, miten arvioidaan (arvioinnin käytännöt, menetelmät ja välineet), miten arviointi toteutetaan (mm. kuka ja milloin), miten arviointitieto analysoidaan ja mihin ja miten arviointitietoa käytetään (opiskelijaryhmänä tehtävä oppimistehtävä)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa käyttäen työn ja / tai tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) opinnollistamista. Opiskelija suorittaa opintojakson ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävän joko omassa työssä, vapaaehtoistoiminnassa ja / tai esimerkiksi Diakonia-ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opiskelija tekee lomakkeen "Opinnollistamisen suunnitelma TKI-toiminnassa ja työelämäyhteistyössä": https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2021/08/Opinnollistamisen-suunnitelma-TKi-toiminnassa_230821.pdf Lomake toimii vaihtoehtoisen suoritustavan suunnitelmana ja sopimuksena. Ennakko-oppimistehtävän ja oppimistehtävä tehdään kiinteässä yhteydessä työhön ja / TKI-toimintaan; olennaista on myös vahvan yhteyden luominen tutkimukseen ja ammatilliseen tietoon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Aikaan sidottu opetus ja ohjaus sekä niihin liittyvä työskentely (Zoom) 0,5 op
- Ennakko-oppimistehtävä ja siihen liittyvä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen sekä itsenäinen työskentely 1 op
- Oppimistehtävä, ryhmätyöskentely ja siihen liittyvät vertaiskeskustelut sekä tutkimukseen ja kirjallisuuteen perehtyminen 3 op
- Oman oppimisen arviointi ja reflektio 0,5 op

Lisätiedot

Opintojakson osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa
- analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen arvioinnin lähestymistapoja
- analysoida näyttöön perustuvia menetelmiä ja niiden soveltamista sosiaali- ja terveyspalveluissa
- dokumentoida asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä
- kehittää osallistavia asiakas- ja palveluohjauksen arvioinnin menetelmiä

Siirry alkuun