Siirry suoraan sisältöön

Arvot, yhteisöt ja etiikka

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Yamk Arvot, yhteisöt ja etiikka ops2023
Yamk Arvot, yhteisöt ja etiikka ops2023
Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Minna Valtonen
  • Eija Nieminen
Ryhmät
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa analysoida kansallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatimuksia erilaisissa, jatkuvasti muuttuvissa monialaisissa ympäristöissä.
• tunnistaa ammatillisen kehittymisen tarpeet, vahvuudet ja painopistealueet sekä laatii henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman.
• on sitoutunut elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen.
• edistää ammattieettisiä periaatteita päätöksenteossa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
• kehittää itsensä johtamisen taitoja ja toimii aktiivisesti asiantuntijana alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla.

Sisältö

• Jatkuva oppiminen ja tulevaisuuden osaaminen
• Työelämämentorointi ja urasuunnittelu
• Itsensä johtaminen ja aktiivinen asiantuntijuus kansallisesti ja kansainvälisesti
• Ammattieettinen päätöksenteko moniammatillisessa yhteistyössä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Aino-Elina Kilpeläinen
  • Ville Päivänsalo
Ryhmät
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• jäsentää ihmisarvoon, ihmisoikeuksiin sekä oikeudenmukaisuuteen liittyviä kysymyksiä ajankohtaisessa tilanteessa
• analysoida ammattietiikan, kontekstuaalisen etiikan sekä kontekstuaalisen teologian ajankohtaisia virtauksia
• soveltaa kristinuskon ajankohtaistavan tulkinnan menetelmiä sosiaalieettisesti haastavissa kysymyksissä (ihmisarvo, oikeudenmukaisuus ja ekososiaalisuus)
• arvioida uskontoa ja yhteisöllisyyttä koskevaa keskustelua ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja oikeudenmukaisuuden näkökulmista
• jäsentää arvo- ja missiolähtöistä päätöksentekoa ja osallistua yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen

Sisältö

• Ihmisarvo, ihmisoikeudet ja oikeudenmukaisuus yhteiskunnallisessa muutoksessa
• Ammattietiikan, kontekstuaalisen etiikan ja kontekstuaalisen teologian ajankohtaiset virtaukset
• Kristinuskon ajankohtaistavan tulkinnan menetelmät ja sosiaalieettiset haasteet (ihmisarvo, oikeudenmukaisuus, kestävä kehitys)
• Uskontoa ja yhteisöllisyyttä koskevan keskustelun kriittinen arviointi ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja oikeudenmukaisuuden näkökulmista
• Arvo- ja missiolähtöinen päätöksenteko ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen osallistuminen

Opetusmenetelmät

- Osallistuva työskentely lähijaksoilla (kaksi Zoom-päivää)
- Kirjallisuuteen perehtyminen
- Ennakkotehtävä, yhteen laajahkoon tekstiin tutustuminen
- Eetiikkatekstiin perustuva tehtävä
- Kokoava essee

Aika ja paikka

Kaksi opetuspäivää Zoomissa.

Oppimateriaalit

Kirjallisuudessa on runsaasti valinnaisuutta. Ennakkotehtävää varten sinun tulee valita tutustuttavaksesi yksi kirja listalta, joka julkaistaan tässä ja Diaklessa hyvissä ajoin ennen toteutuksen alkamista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tiedustele vaihtoehtoisen suorituksen mahdollisuutta painavista syistä toteutuksen vastuulehtorilta Ville Päivänsalolta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tehtävien tulee olla palautettuina Diaklessa mainittuihin määräpäiviin mennessä, kokoavan eseen tapauksessa toteutuksen loppuun mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan on tarpeen varata hyvin riittävästi aikaa jo ennakkotehtävän tekemiseen ja ennen kaikkea kokoavan esseen kirjoittamiseen. Aikaan sidottua opetusta opintojaksolla ei puolestaan ole sen kahden etäopetuspäivän lisäksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Tällä toteutuksella ei ole ryhmätyötä merkittyjen opetusajankohtien ulkopuolella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti kokoavan esseen perusteella. Arviointikriteerit ilmoitetaan Diakle-alaustalla. Kokoavan esseen myöhästyminen laskee arvosanaa tutkintosäännön mukaan yhdellä numerolla. Myös muiden tehtävien myöhästyminen, ellei asiasta ole perustellusti sovittu vastuulehtorin kanssa, voi vaikuttaa arvosanaa alentavasti.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 24.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Tiina Ikonen
Ryhmät
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• arvioida ja analysoida uskonnon ja katsomusten merkitystä ja vaikutusta yhteiskunnassa ja ammatillisessa toiminnassa
• analysoida ja kehittää työkäytäntöjä moniuskontoisessa ympäristöissä
• soveltaa uskontodialogin periaatteita uskontokeskustelussa
• toimia uskontoasiantuntijana moniarvoisessa yhteiskunnassa
• analysoida ja arvioida islamin teologisia lähtökohtia ja käytäntöjä keskeisillä vuoropuheluun ja ammatilliseen toimintaan vaikuttavilla osa-alueilla
• informoida uskonnoista ja niiden erityispiirteistä sekä arvioida uskonnosta julkisuudessa esitettyjä puheenvuoroja ja raportteja omaa katsomuksellista taustaa vasten

Sisältö

• Uskonnon ja katsomusten rooli ja asema julkisuudessa ja eri ammattialoilla
• Uskontolukutaidon ja uskontodialogin keskeiset käsitteet, asiantuntijuus ja soveltamisalueet
• Islamin itseymmärrys ja sen merkitys yhteisössä ja yhteiskunnassa
• Uskontolähtöiset ja katsomukselliset kysymykset uutisvirrassa ja asiantuntijatyössä

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta verkko-opetuspäivästä (11.9. ja 20.11.) ja kolmesta kirjallisesta oppimistehtävästä, joista ensimmäinen tehdään ennen ensimmäistä opetuspäivää, toinen opetuspäivien välissä ja kolmas jälkimmäisen opetuspäivän jälkeen.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Opetuspäiviä on kaksi: 11.9.2024 ja 20.11.2024.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla on kaikille yhteistä kirjallisuutta ja videomateriaalia. Lisäksi osallistujat valitsevat kirjallisuutta oman oppimistehtävän aihealueen mukaan. Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan Diaklessa. Opintojakson kirjallisuus on saatavilla sähköisinä julkaisuina.

Ennakkomateriaalina on teos Monien uskontojen ja katsomusten Suomi (2017) Toim. R. Illman, K. Ketola, R. Lavio & J. Sohlberg. Kirkon tutkimuskeskuksen verkkojulkaisuja 48. Helsinki: Kirkon tutkimuskeskus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana tutustutaan erilaisiin uskonnollisiin yhteisöihin tai uskontolukutaidon merkitykseen erilaisissa työelämän toimintaympäristöissä. Osallistujilla on mahdollisuus suunnata opintojaan omien tavoitteiden mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanan pohjana on oppimistehtävän 2 arvosana. Oppimistehtävän 2 arvioinnissa kiinnitetään huomiota kurssin oppimismateriaalien käyttöön, aiheen käsittelyn oivaltavuuteen ja esiin nostettujen kysymysten pohdintaan sekä esseen rakenteelliseen ja kielelliseen selkeyteen.

Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (1-3) palauttamista määräaikaan mennessä. Hyvin tehdyt oppimistehtävät 1 ja 3 voivat nostaa opintojakson kokonaisarvosanaa.

https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

20.08.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Minna Valtonen
  • Titta Riihimäki
  • Varpu Wiens
  • Marianne Nylund
  • Jaana Tilli
  • Ari Nieminen
  • Päivi Thitz
  • Susanna Kallakorpi
  • Reija Paananen
  • Heidi Zitting
  • Marja Katisko
  • Aino-Elina Kilpeläinen
  • Sakari Kainulainen
  • Lena Segler-Heikkilä
  • Ville Päivänsalo
  • Arja Koski
  • Miina Kaartinen
  • Jari Helminen
Ryhmät
  • Y-S23termo
    Y-S23termo
  • Y-S23sosek
    Y-S23sosek
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa asianmukaista tutkimus- ja asiantuntijatietoa työelämän muuttuviin kehittämistarpeisiin vastaamiseksi erilaisissa TKI-hankkeissa.
• osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä järjestelmällisesti ja eettisesti TKI-hankkeissa.
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti TKI-toiminnassa yhteistyötahojen ja organisaatioiden kanssa.
• osaa raportoida ja levittää TKI-toiminnan tuloksia.
• osaa arvioida kriittisesti TKI-toiminnan tuloksia työelämän käytäntöjen kehittämisessä ja uudistamisessa.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

21.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Master School

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
  • Arvot, yhteisöt ja etiikka
Opettaja
  • Atte Kollanus
Ryhmät
  • Y-S23sosek
    Y-S23sosek
  • Y-S23sosay
    Y-S23sosay

Tavoitteet

Opiskelija
• kehittää tieteellisen kirjoittamisen ja kriittisen ajattelun taitoja.
• kehittää kirjallista ja suullista tieteellistä ilmaisua tarkoituksenmukaisella ja vakuuttavalla tavalla.
• osaa analysoida, arvioida ja tehdä synteesiä erilaisista aineistoista kriittisesti, luovasti ja ymmärrettävästi.
• osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
• osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä tieteellisissä kirjoituksissa ja esityksissä.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet:
Opiskelija
– osaa esittää keskeiset sisällöt, tulokset ja sovellusmahdollisuudet erilaisissa verkostoissa.
– osaa käyttää asianmukaisia itsearviointi- ja vertaisarviointimenetelmiä.

Opintojakson oppimistehtävät kytketään opinnäyteyöhön.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan opintojakson kurssialueella Diaklessa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on linkitetty ja julkaistu opintojakson kurssialueella Diaklessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajudeltaan 2 op, joka vastaa työmäärältään 53 tuntia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan Diakin arviointikriteerien mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on suoritettu, kun kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.