EKO02VK26DIAK Muuttuva hyvinvointi ja ekososiaalinen oikeudenmukaisuus (5op)
Toteutuksen tunnus: EKO0205Y23S-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 15.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Diak Master School ja jatkuva oppiminen
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 333
- Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
- Opettajat
- Jaana Tilli
- Ville Päivänsalo
- Eeva-Liisa Pastinen
- Ryhmät
-
Y-S25sosekY-S25sosek
- Opintojakso
- EKO0205Y23S
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ma 12.01.2026 klo 16:00 - 19:00 (3 t 0 min) |
EKO02 / Aloitusseminaari |
Zoom
|
|
Ke 28.01.2026 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
EKO02 / Luento 1 |
Zoom
|
|
Ti 03.02.2026 klo 16:00 - 19:00 (3 t 0 min) |
EKO02 / Luento 2 |
Zoom
|
|
Ti 10.02.2026 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
EKO02 / Työpaja |
Zoom
|
|
To 26.02.2026 klo 16:00 - 19:00 (3 t 0 min) |
EKO02 / Webinaari |
Zoom
|
|
To 05.03.2026 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
EKO02 / Webinaari |
Zoom
|
|
Ma 09.03.2026 klo 16:00 - 19:00 (3 t 0 min) |
EKO02 / Webinaari |
Zoom
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso sijoittuu 1.1.-31.7.2026 väliselle ajalle.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• opiskelija osaa jäsentää kansallista hyvinvointipolitiikkaa ja palvelujärjestelmiä ekososiaalisessa viitekehyksessä
• opiskelija ymmärtää sosiaaliset oikeudet ja sosiaaliturvan merkityksen ihmisoikeutena ja inhimillisenä toimintamahdollisuutena
• opiskelija ymmärtää ekologisen ja ilmastokriisin yhteyden eriarvoistumiseen ja haavoittuvuuteen globaalissa mittakaavassa
Aika ja paikka
Opintojakson aikaan sidottu opetus-, ohjaus ja webinaarityöskentely toteutuvat opintojakson omalla zoom alustalla.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja muu kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.
Halonen, T., Korhonen-Kurki, K., Niemelä, J., & Pietikäinen, J. (2022). Kestävyyden avaimet Kestävyystieteen keinoin ihmisen ja luonnon yhteiseloon. Gaudeamus. https://www.ellibslibrary.com/diak/9789523457829 (kirjaudu Diakin tunnuksilla ja lataa lukuohjelmaan). Painettuna hae: https://finna.fi
Helne, T. (2023). Edelläkävijä Erik Allardt. Miksi Allardtin hyvinvointiajattelu sopii nimenomaan kestävän hyvinvoinnin tutkimukseen? Yhteiskuntapolitiikka 88 (2), 159–167.
Hirvilammi, T., Peltomaa, J., & Mervaala, E. (2021). Kohti ekohyvinvointivaltiota. Alue ja Ympäristö, 50(2), 1–7. https://doi.org/10.30663/ay.112817
Päivänsalo, V. (2023). 27.2.2023 Vuoropuhelusta toteuttamiseen – oikeudenmukaisen kehityksen malli. Dialogi: Diak. https://dialogi.diak.fi/2023/02/27/vuoropuhelusta-toteuttamiseen-oikeudenmukaisen-kehityksen-malli/
Salonen, A. (2014). Ekososiaalinen hyvinvointiparadigma – Yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan uusi suunta täyttyvällä maapallolla. Sosiaalipedagogiikka, 15, 31–62. https://doi.org/10.30675/sa.122634
Salonen, A. O., Laininen, E., Hämäläinen, J., & Sterling, S. (2023). A theory of planetary social pedagogy. Educational Theory, 73(4), 615–637. https://doi.org/10.1111/edth.12588
Opetusmenetelmät
Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä yksilö-, ryhmä-, työpaja sekä webinaarityöskentelyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä, webinaareissa ja työpajatyöskentelyssä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
1: Yksilötehtävä: "Kimppakyytitehtävän" yksilöversio. Mieti mistä opintojakson sisältöihin liittyen keskustella, mikä resonoi sinussa eniten. Mistä haluaisit keskustella, vaihtaa ajatuksia ja näkökulmia? Rakenna keskustelua varten käsikirjoitus ja perustele mistä haluat puhua, miten keskustelu etenee. Kutsu asiantuntija mukaan "kimppakyydille", esimerkiksi ulkoilmakävelylle, kuten Diaklessa tarkemmin kuvataan. Kirjoita keskustelustanne raportti, jossa kuvaat myös keskustelun kontekstia ja kontekstin antamia mahdollisuuksia.
2. Yksilötehtävä: Kirjallinen raportti webinaarien sisällöistä oppimismateriaalien pohjalta.
3. Yksilötehtävä: Kirjallinen yksilötyö: Oppimispäiväkirjan tiivistelmä opintojakson keskeisistä sisällöistä. Tiivistelmällä tarkoitetaan tässä yhteydessä lyhyttä kirjoitusta opintojakson keskeisimmistä sisällöistä opiskelijan oman oppimisen näkökulmasta. Voit hyödyntää muistiinpanojasi joita olet tehnyt oppimispäiväkirjaan. Hyödynnä ainakin 2-4 opintojakson kirjallisuusluetteloon liitettyä teosta/artikkelia."
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=135 tuntia); 1 op=27h opiskelijan työtä