Siirry suoraan sisältöön

EKO02VK26DIAK Muuttuva hyvinvointi ja ekososiaalinen oikeudenmukaisuus (5op)

Toteutuksen tunnus: EKO0205Y23S-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
12.01.2026 - 15.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Diak Master School ja jatkuva oppiminen
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Opettajat
Jaana Tilli
Ville Päivänsalo
Eeva-Liisa Pastinen
Ryhmät
Y-S25sosek
Y-S25sosek
Opintojakso
EKO0205Y23S

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 12.01.2026 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
EKO02 / Aloitusseminaari
Zoom
Ke 28.01.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
EKO02 / Luento 1
Zoom
Ti 03.02.2026 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
EKO02 / Luento 2
Zoom
Ti 10.02.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
EKO02 / Työpaja
Zoom
To 26.02.2026 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
EKO02 / Webinaari
Zoom
To 05.03.2026 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
EKO02 / Webinaari
Zoom
Ma 09.03.2026 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
EKO02 / Webinaari
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sijoittuu 1.1.-31.7.2026 väliselle ajalle.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• opiskelija osaa jäsentää kansallista hyvinvointipolitiikkaa ja palvelujärjestelmiä ekososiaalisessa viitekehyksessä
• opiskelija ymmärtää sosiaaliset oikeudet ja sosiaaliturvan merkityksen ihmisoikeutena ja inhimillisenä toimintamahdollisuutena
• opiskelija ymmärtää ekologisen ja ilmastokriisin yhteyden eriarvoistumiseen ja haavoittuvuuteen globaalissa mittakaavassa

Aika ja paikka

Opintojakson aikaan sidottu opetus-, ohjaus ja webinaarityöskentely toteutuvat opintojakson omalla zoom alustalla.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja muu kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.
Halonen, T., Korhonen-Kurki, K., Niemelä, J., & Pietikäinen, J. (2022). Kestävyyden avaimet Kestävyystieteen keinoin ihmisen ja luonnon yhteiseloon. Gaudeamus. https://www.ellibslibrary.com/diak/9789523457829 (kirjaudu Diakin tunnuksilla ja lataa lukuohjelmaan). Painettuna hae: https://finna.fi

Helne, T. (2023). Edelläkävijä Erik Allardt. Miksi Allardtin hyvinvointiajattelu sopii nimenomaan kestävän hyvinvoinnin tutkimukseen? Yhteiskuntapolitiikka 88 (2), 159–167.

Hirvilammi, T., Peltomaa, J., & Mervaala, E. (2021). Kohti ekohyvinvointivaltiota. Alue ja Ympäristö, 50(2), 1–7. https://doi.org/10.30663/ay.112817

Päivänsalo, V. (2023). 27.2.2023 Vuoropuhelusta toteuttamiseen – oikeudenmukaisen kehityksen malli. Dialogi: Diak. https://dialogi.diak.fi/2023/02/27/vuoropuhelusta-toteuttamiseen-oikeudenmukaisen-kehityksen-malli/

Salonen, A. (2014). Ekososiaalinen hyvinvointiparadigma – Yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan uusi suunta täyttyvällä maapallolla. Sosiaalipedagogiikka, 15, 31–62. https://doi.org/10.30675/sa.122634

Salonen, A. O., Laininen, E., Hämäläinen, J., & Sterling, S. (2023). A theory of planetary social pedagogy. Educational Theory, 73(4), 615–637. https://doi.org/10.1111/edth.12588

Opetusmenetelmät

Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä yksilö-, ryhmä-, työpaja sekä webinaarityöskentelyä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä, webinaareissa ja työpajatyöskentelyssä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot

1: Yksilötehtävä: "Kimppakyytitehtävän" yksilöversio. Mieti mistä opintojakson sisältöihin liittyen keskustella, mikä resonoi sinussa eniten. Mistä haluaisit keskustella, vaihtaa ajatuksia ja näkökulmia? Rakenna keskustelua varten käsikirjoitus ja perustele mistä haluat puhua, miten keskustelu etenee. Kutsu asiantuntija mukaan "kimppakyydille", esimerkiksi ulkoilmakävelylle, kuten Diaklessa tarkemmin kuvataan. Kirjoita keskustelustanne raportti, jossa kuvaat myös keskustelun kontekstia ja kontekstin antamia mahdollisuuksia.

2. Yksilötehtävä: Kirjallinen raportti webinaarien sisällöistä oppimismateriaalien pohjalta.

3. Yksilötehtävä: Kirjallinen yksilötyö: Oppimispäiväkirjan tiivistelmä opintojakson keskeisistä sisällöistä. Tiivistelmällä tarkoitetaan tässä yhteydessä lyhyttä kirjoitusta opintojakson keskeisimmistä sisällöistä opiskelijan oman oppimisen näkökulmasta. Voit hyödyntää muistiinpanojasi joita olet tehnyt oppimispäiväkirjaan. Hyödynnä ainakin 2-4 opintojakson kirjallisuusluetteloon liitettyä teosta/artikkelia."

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=135 tuntia); 1 op=27h opiskelijan työtä

Siirry alkuun