EKO02VK26DIAK Changing well-being and eco-social justice (5cr)
Code: EKO0205Y23S-3003
General information
- Enrollment
- 10.11.2025 - 30.11.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.01.2026 - 15.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 333
- Degree programmes
- Eco-social work and global competence
- Teachers
- Jaana Tilli
- Ville Päivänsalo
- Eeva-Liisa Pastinen
- Course
- EKO0205Y23S
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 21 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Mon 12.01.2026 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
EKO02 / Aloitusseminaari |
Zoom
|
|
Wed 28.01.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
EKO02 / Luento 1 |
Zoom
|
|
Tue 03.02.2026 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
EKO02 / Luento 2 |
Zoom
|
|
Tue 10.02.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
EKO02 / Työpaja |
Zoom
|
|
Thu 26.02.2026 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
EKO02 / Webinaari |
Zoom
|
|
Thu 05.03.2026 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
EKO02 / Webinaari |
Zoom
|
|
Mon 09.03.2026 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
EKO02 / Webinaari |
Zoom
|
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintojakso sijoittuu 1.1.-31.7.2026 väliselle ajalle.
Objective
Opiskelija osaa
• opiskelija osaa jäsentää kansallista hyvinvointipolitiikkaa ja palvelujärjestelmiä ekososiaalisessa viitekehyksessä
• opiskelija ymmärtää sosiaaliset oikeudet ja sosiaaliturvan merkityksen ihmisoikeutena ja inhimillisenä toimintamahdollisuutena
• opiskelija ymmärtää ekologisen ja ilmastokriisin yhteyden eriarvoistumiseen ja haavoittuvuuteen globaalissa mittakaavassa
Location and time
Opintojakson aikaan sidottu opetus-, ohjaus ja webinaarityöskentely toteutuvat opintojakson omalla zoom alustalla.
Materials
Oppimateriaali ja muu kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.
Halonen, T., Korhonen-Kurki, K., Niemelä, J., & Pietikäinen, J. (2022). Kestävyyden avaimet Kestävyystieteen keinoin ihmisen ja luonnon yhteiseloon. Gaudeamus. https://www.ellibslibrary.com/diak/9789523457829 (kirjaudu Diakin tunnuksilla ja lataa lukuohjelmaan). Painettuna hae: https://finna.fi
Helne, T. (2023). Edelläkävijä Erik Allardt. Miksi Allardtin hyvinvointiajattelu sopii nimenomaan kestävän hyvinvoinnin tutkimukseen? Yhteiskuntapolitiikka 88 (2), 159–167.
Hirvilammi, T., Peltomaa, J., & Mervaala, E. (2021). Kohti ekohyvinvointivaltiota. Alue ja Ympäristö, 50(2), 1–7. https://doi.org/10.30663/ay.112817
Päivänsalo, V. (2023). 27.2.2023 Vuoropuhelusta toteuttamiseen – oikeudenmukaisen kehityksen malli. Dialogi: Diak. https://dialogi.diak.fi/2023/02/27/vuoropuhelusta-toteuttamiseen-oikeudenmukaisen-kehityksen-malli/
Salonen, A. (2014). Ekososiaalinen hyvinvointiparadigma – Yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan uusi suunta täyttyvällä maapallolla. Sosiaalipedagogiikka, 15, 31–62. https://doi.org/10.30675/sa.122634
Salonen, A. O., Laininen, E., Hämäläinen, J., & Sterling, S. (2023). A theory of planetary social pedagogy. Educational Theory, 73(4), 615–637. https://doi.org/10.1111/edth.12588
Teaching methods
Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä yksilö-, ryhmä-, työpaja sekä webinaarityöskentelyä.
Employer connections
Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä, webinaareissa ja työpajatyöskentelyssä.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttejä
Completion alternatives
Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot
1: Yksilötehtävä: "Kimppakyytitehtävän" yksilöversio. Mieti mistä opintojakson sisältöihin liittyen keskustella, mikä resonoi sinussa eniten. Mistä haluaisit keskustella, vaihtaa ajatuksia ja näkökulmia? Rakenna keskustelua varten käsikirjoitus ja perustele mistä haluat puhua, miten keskustelu etenee. Kutsu asiantuntija mukaan "kimppakyydille", esimerkiksi ulkoilmakävelylle, kuten Diaklessa tarkemmin kuvataan. Kirjoita keskustelustanne raportti, jossa kuvaat myös keskustelun kontekstia ja kontekstin antamia mahdollisuuksia.
2. Yksilötehtävä: Kirjallinen raportti webinaarien sisällöistä oppimismateriaalien pohjalta.
3. Yksilötehtävä: Kirjallinen yksilötyö: Oppimispäiväkirjan tiivistelmä opintojakson keskeisistä sisällöistä. Tiivistelmällä tarkoitetaan tässä yhteydessä lyhyttä kirjoitusta opintojakson keskeisimmistä sisällöistä opiskelijan oman oppimisen näkökulmasta. Voit hyödyntää muistiinpanojasi joita olet tehnyt oppimispäiväkirjaan. Hyödynnä ainakin 2-4 opintojakson kirjallisuusluetteloon liitettyä teosta/artikkelia."
Student workload
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=135 tuntia); 1 op=27h opiskelijan työtä