Skip to main content

EKO02VK26DIAK Changing well-being and eco-social justice (5cr)

Code: EKO0205Y23S-3003

General information


Enrollment
10.11.2025 - 30.11.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.01.2026 - 15.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Diak Master School and continuous learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 333
Degree programmes
Eco-social work and global competence
Teachers
Jaana Tilli
Ville Päivänsalo
Eeva-Liisa Pastinen
Course
EKO0205Y23S

Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 21 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 12.01.2026 time 16:00 - 19:00
(3 h 0 min)
EKO02 / Aloitusseminaari
Zoom
Wed 28.01.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
EKO02 / Luento 1
Zoom
Tue 03.02.2026 time 16:00 - 19:00
(3 h 0 min)
EKO02 / Luento 2
Zoom
Tue 10.02.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
EKO02 / Työpaja
Zoom
Thu 26.02.2026 time 16:00 - 19:00
(3 h 0 min)
EKO02 / Webinaari
Zoom
Thu 05.03.2026 time 15:00 - 18:00
(3 h 0 min)
EKO02 / Webinaari
Zoom
Mon 09.03.2026 time 16:00 - 19:00
(3 h 0 min)
EKO02 / Webinaari
Zoom
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakso sijoittuu 1.1.-31.7.2026 väliselle ajalle.

Objective

Opiskelija osaa
• opiskelija osaa jäsentää kansallista hyvinvointipolitiikkaa ja palvelujärjestelmiä ekososiaalisessa viitekehyksessä
• opiskelija ymmärtää sosiaaliset oikeudet ja sosiaaliturvan merkityksen ihmisoikeutena ja inhimillisenä toimintamahdollisuutena
• opiskelija ymmärtää ekologisen ja ilmastokriisin yhteyden eriarvoistumiseen ja haavoittuvuuteen globaalissa mittakaavassa

Location and time

Opintojakson aikaan sidottu opetus-, ohjaus ja webinaarityöskentely toteutuvat opintojakson omalla zoom alustalla.

Materials

Oppimateriaali ja muu kirjallisuus on ilmoitettu Diakle-alustalla.
Halonen, T., Korhonen-Kurki, K., Niemelä, J., & Pietikäinen, J. (2022). Kestävyyden avaimet Kestävyystieteen keinoin ihmisen ja luonnon yhteiseloon. Gaudeamus. https://www.ellibslibrary.com/diak/9789523457829 (kirjaudu Diakin tunnuksilla ja lataa lukuohjelmaan). Painettuna hae: https://finna.fi

Helne, T. (2023). Edelläkävijä Erik Allardt. Miksi Allardtin hyvinvointiajattelu sopii nimenomaan kestävän hyvinvoinnin tutkimukseen? Yhteiskuntapolitiikka 88 (2), 159–167.

Hirvilammi, T., Peltomaa, J., & Mervaala, E. (2021). Kohti ekohyvinvointivaltiota. Alue ja Ympäristö, 50(2), 1–7. https://doi.org/10.30663/ay.112817

Päivänsalo, V. (2023). 27.2.2023 Vuoropuhelusta toteuttamiseen – oikeudenmukaisen kehityksen malli. Dialogi: Diak. https://dialogi.diak.fi/2023/02/27/vuoropuhelusta-toteuttamiseen-oikeudenmukaisen-kehityksen-malli/

Salonen, A. (2014). Ekososiaalinen hyvinvointiparadigma – Yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan uusi suunta täyttyvällä maapallolla. Sosiaalipedagogiikka, 15, 31–62. https://doi.org/10.30675/sa.122634

Salonen, A. O., Laininen, E., Hämäläinen, J., & Sterling, S. (2023). A theory of planetary social pedagogy. Educational Theory, 73(4), 615–637. https://doi.org/10.1111/edth.12588

Teaching methods

Opintojakso on verkkototeutus, johon sisältyy aikaan sidottua opetusta ja ohjausta.
Opintojakso sisältää asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä yksilö-, ryhmä-, työpaja sekä webinaarityöskentelyä.

Employer connections

Työelämäyhteistyö toteutuu oppimistehtävissä, webinaareissa ja työpajatyöskentelyssä.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttejä

Completion alternatives

Opintojakson vaihtoehtoinen suoritustapa - osiot

1: Yksilötehtävä: "Kimppakyytitehtävän" yksilöversio. Mieti mistä opintojakson sisältöihin liittyen keskustella, mikä resonoi sinussa eniten. Mistä haluaisit keskustella, vaihtaa ajatuksia ja näkökulmia? Rakenna keskustelua varten käsikirjoitus ja perustele mistä haluat puhua, miten keskustelu etenee. Kutsu asiantuntija mukaan "kimppakyydille", esimerkiksi ulkoilmakävelylle, kuten Diaklessa tarkemmin kuvataan. Kirjoita keskustelustanne raportti, jossa kuvaat myös keskustelun kontekstia ja kontekstin antamia mahdollisuuksia.

2. Yksilötehtävä: Kirjallinen raportti webinaarien sisällöistä oppimismateriaalien pohjalta.

3. Yksilötehtävä: Kirjallinen yksilötyö: Oppimispäiväkirjan tiivistelmä opintojakson keskeisistä sisällöistä. Tiivistelmällä tarkoitetaan tässä yhteydessä lyhyttä kirjoitusta opintojakson keskeisimmistä sisällöistä opiskelijan oman oppimisen näkökulmasta. Voit hyödyntää muistiinpanojasi joita olet tehnyt oppimispäiväkirjaan. Hyödynnä ainakin 2-4 opintojakson kirjallisuusluetteloon liitettyä teosta/artikkelia."

Student workload

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op (=135 tuntia); 1 op=27h opiskelijan työtä

Go back to top of page