EKO04VS25DIAK Kestävä johtaminen moniarvoisessa kontekstissa (5op)
Toteutuksen tunnus: EKO0405Y23S-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.03.2025 - 24.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 16.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Diak Master School ja jatkuva oppiminen
- Kampus
- Diakin yhteinen toteutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Koulutus
- Ekososiaalinen työ ja globaaliosaaminen
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 21 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 16:00 - 19:00 (3 t 0 min) |
EKO04 / Orientaatio |
Zoom
|
Ti 09.09.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
EKO04 / Luento |
Zoom
|
Ma 29.09.2025 klo 16:00 - 19:00 (3 t 0 min) |
EKO04 / Luento |
Zoom
|
Ma 06.10.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
EKO04 / Ohjaus ja työskentely |
Zoom
|
Ti 04.11.2025 klo 16:00 - 19:00 (3 t 0 min) |
EKO04 / Webinaari |
Zoom
|
Ti 11.11.2025 klo 15:00 - 18:00 (3 t 0 min) |
EKO04 / Webinaari |
Zoom
|
To 13.11.2025 klo 16:00 - 19:00 (3 t 0 min) |
EKO04 / Webinaari |
Zoom
|
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• opiskelija osaa soveltaa ekososiaalisuuteen liittyvää teoreettista käsitteistöä sekä työorientaatiota käytäntöön
• opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation tai yhteisön kestävyyden eri ulottuvuuksia
• opiskelija osaa kehittää omaa ammattialaansa huomioiden kestävän kehityksen ulottuvuudet (hyvinvointi, ympäristö, talous)
• opiskelija osaa lisätä omalla ammattialallaan tietoisuutta ympäristöihin vaikuttavista ja kestämättömistä rakenteista sekä osallistuu paikalliseen ja globaaliin keskusteluun kestävän kehityksen teemoihin liittyen
Aika ja paikka
Opetus toteutuu verkossa.
Oppimateriaalit
Keskeistä kirjallisuutta (muu materiaali opetuksen yhteydessä):
Boetto, H. (2017). A Transformative Eco-Social Model: Challenging Modernist Assumptions in Social Work. The British Journal of Social Work, 47(1), 48–67. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcw149
Jäntti, A., & Peltomaa, J. (2024). Kestävyys kuntajohtamisessa: Analyysi Suomen 21 suurimman kaupungin kuntastrategioista. Focus Localis, 52(1). https://journal.fi/focuslocalis/article/view/136148
Mayer, M., Manu, S., Siltanen, K., Nurminen, M., Talvitie, J., Haanpää, S., & Smith, C. (2020). Ilmastonmuutos ja sosiaali- ja terveyssektori. PDF-dokumentti. Suomen Sosiaali ja terveys ry.
Helsinki. Saatavissa: https://www.soste.fi/wp-content/uploads/2020/06/SOSTE-julkaisu-2020-Ilmastonmuutos-ja-sosiaali-ja-terveyssektori.pdf [viitattu 14.3. 2022].
Nieminen, A. (toim.). (2023). Yritysten muutoskyvykkyys – kohti sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.theseus.fi/handle/10024/818198 -[> tässä useampi artikkeli, jotka voisivat sopia kurssiin sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.122487?sid=4771336700#toc ]
Pulkki, J., Wulff, P., Iivonen, S., Alanko, L., Alhola, K., Frilander, O., Hiilamo, H., Meriläinen, P., NIssinen, A., Savolainen, H., Suomalainen, E., & Setälä, L. (2023). Ekologisesti kestävä sosiaali- ja terveydenhuolto: Selvitys kansallisesta tavoitteesta ja ohjausmekanismeista. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165113
Toikkanen, J., Paananen, R., & Ahosola, N. (10.4.2024). Kestävää työelämää hyvinvointia lisäämällä. Dialogi. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040915587
Opetusmenetelmät
• Lehtoreiden ja asiantuntijoiden luennot / vuorovaikutteinen opetus
• Työpaja tai vastaavaa aihepiiriin monipuolisesti johdattavaa työskentelyä
• Oppimistehtävä ryhmissä ekososiaalisesta johtamisesta yhteiskunnan eri sektoreilla
• Oppimistehtävien opponointi yksilötehtävänä
• Webinaarit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävään liittyy ekososiaalisen johtamisen tarkastelua eri sektoreilla. Tämän yhteydessä on mahdollista höydyntää tai kehittää työelämäyhteyksiä tai luoda niitä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi yhteisten oppimistilanteiden yhteydessä. Voit kuitenkin tiedustella vastuuopettajalta mahdollisuutta suorittaa oppimistehtävän itsenäisesti.