EKO04VS25DIAK Sustainable management and leadership in diverse contexts (5cr)
Code: EKO0405Y23S-3002
General information
- Enrollment
- 03.03.2025 - 24.08.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2025 - 16.11.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Diak Master School and continuous learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Eco-social work and global competence
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 21 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Thu 04.09.2025 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
EKO04 / Orientaatio |
Zoom
|
|
Tue 09.09.2025 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
EKO04 / Luento |
Zoom
|
|
Mon 29.09.2025 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
EKO04 / Luento |
Zoom
|
|
Mon 06.10.2025 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
EKO04 / Ohjaus ja työskentely |
Zoom
|
|
Tue 04.11.2025 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
EKO04 / Webinaari |
Zoom
|
|
Tue 11.11.2025 time 15:00 - 18:00 (3 h 0 min) |
EKO04 / Webinaari |
Zoom
|
|
Thu 13.11.2025 time 16:00 - 19:00 (3 h 0 min) |
EKO04 / Webinaari |
Zoom
|
Evaluation scale
0-5
Objective
Opiskelija osaa
• opiskelija osaa soveltaa ekososiaalisuuteen liittyvää teoreettista käsitteistöä sekä työorientaatiota käytäntöön
• opiskelija osaa suunnitella, arvioida ja kehittää organisaation tai yhteisön kestävyyden eri ulottuvuuksia
• opiskelija osaa kehittää omaa ammattialaansa huomioiden kestävän kehityksen ulottuvuudet (hyvinvointi, ympäristö, talous)
• opiskelija osaa lisätä omalla ammattialallaan tietoisuutta ympäristöihin vaikuttavista ja kestämättömistä rakenteista sekä osallistuu paikalliseen ja globaaliin keskusteluun kestävän kehityksen teemoihin liittyen
Location and time
Opetus toteutuu verkossa.
Materials
Keskeistä kirjallisuutta (muu materiaali opetuksen yhteydessä):
Boetto, H. (2017). A Transformative Eco-Social Model: Challenging Modernist Assumptions in Social Work. The British Journal of Social Work, 47(1), 48–67. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcw149
Jäntti, A., & Peltomaa, J. (2024). Kestävyys kuntajohtamisessa: Analyysi Suomen 21 suurimman kaupungin kuntastrategioista. Focus Localis, 52(1). https://journal.fi/focuslocalis/article/view/136148
Mayer, M., Manu, S., Siltanen, K., Nurminen, M., Talvitie, J., Haanpää, S., & Smith, C. (2020). Ilmastonmuutos ja sosiaali- ja terveyssektori. PDF-dokumentti. Suomen Sosiaali ja terveys ry.
Helsinki. Saatavissa: https://www.soste.fi/wp-content/uploads/2020/06/SOSTE-julkaisu-2020-Ilmastonmuutos-ja-sosiaali-ja-terveyssektori.pdf [viitattu 14.3. 2022].
Nieminen, A. (toim.). (2023). Yritysten muutoskyvykkyys – kohti sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. http://www.theseus.fi/handle/10024/818198 -[> tässä useampi artikkeli, jotka voisivat sopia kurssiin sisällysluettelo: https://diak.finna.fi/Record/diana.122487?sid=4771336700#toc ]
Pulkki, J., Wulff, P., Iivonen, S., Alanko, L., Alhola, K., Frilander, O., Hiilamo, H., Meriläinen, P., NIssinen, A., Savolainen, H., Suomalainen, E., & Setälä, L. (2023). Ekologisesti kestävä sosiaali- ja terveydenhuolto: Selvitys kansallisesta tavoitteesta ja ohjausmekanismeista. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165113
Toikkanen, J., Paananen, R., & Ahosola, N. (10.4.2024). Kestävää työelämää hyvinvointia lisäämällä. Dialogi. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024040915587
Teaching methods
• Lehtoreiden ja asiantuntijoiden luennot / vuorovaikutteinen opetus
• Työpaja tai vastaavaa aihepiiriin monipuolisesti johdattavaa työskentelyä
• Oppimistehtävä ryhmissä ekososiaalisesta johtamisesta yhteiskunnan eri sektoreilla
• Oppimistehtävien opponointi yksilötehtävänä
• Webinaarit
Employer connections
Oppimistehtävään liittyy ekososiaalisen johtamisen tarkastelua eri sektoreilla. Tämän yhteydessä on mahdollista höydyntää tai kehittää työelämäyhteyksiä tai luoda niitä.
Completion alternatives
Opintojakso on suunniteltu toteutettavaksi yhteisten oppimistilanteiden yhteydessä. Voit kuitenkin tiedustella vastuuopettajalta mahdollisuutta suorittaa oppimistehtävän itsenäisesti.