Siirry suoraan sisältöön

Kasvatus- ja opetusalan työkielet ja viestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: TYV0205A19H

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- osaa viestiä ja käyttää kumpaakin työkieltään kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa
- osaa käyttää kasvatus- ja opetusalan sanastoa
- osaa seurata kasvatus- ja opetusalan sanaston ja termistön kehittymistä molemmilla työkielillä

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- kasvatus- ja opetusalan kielen rakenteet
- kasvatus- ja opetusalan sanasto

Esitietovaatimukset

Osallistuminen edellyttää edeltävien TYV-opintojaksojen suorittamista ja B2-kielitaitotasoa suomen ja toisen työkielen osalta.

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

24.02.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Jaana Puurunen
  • tuntiopettaja Tulkkaukset ja kielet
Ryhmät
  • HKI-S24astu
    HKI-S24astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- osaa viestiä ja käyttää kumpaakin työkieltään kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa
- osaa käyttää kasvatus- ja opetusalan sanastoa
- osaa seurata kasvatus- ja opetusalan sanaston ja termistön kehittymistä molemmilla työkielillä

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- kasvatus- ja opetusalan kielen rakenteet
- kasvatus- ja opetusalan sanasto

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 %:n läsnäolovaatimus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä.
Suurin osa työskentelystä on verkkopohjaista itsenäistä työskentelyä ja itsenäisten oppimistehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja ovat sanastotyö, kielitietoinen ja monikielinen koulumaailma sekä kielen rekisterit.

Esitietovaatimukset

Osallistuminen edellyttää edeltävien TYV-opintojaksojen suorittamista ja B2-kielitaitotasoa suomen ja toisen työkielen osalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat läsnäolo ja osallistuminen opetukseen sekä kurssin oppimistehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

26.02.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Katri Huovinen
Ryhmät
  • HKI-S23astu
    HKI-S23astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- osaa viestiä ja käyttää kumpaakin työkieltään kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa
- osaa käyttää kasvatus- ja opetusalan sanastoa
- osaa seurata kasvatus- ja opetusalan sanaston ja termistön kehittymistä molemmilla työkielillä

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- kasvatus- ja opetusalan kielen rakenteet
- kasvatus- ja opetusalan sanasto

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 %:n läsnäolovaatimus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä.
Suurin osa työskentelystä on verkkopohjaista itsenäistä työskentelyä ja itsenäisten oppimistehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käsiteltäviä teemoja ovat sanastotyö, kielitietoinen ja monikielinen koulumaailma sekä kielen rekisterit.

Esitietovaatimukset

Osallistuminen edellyttää edeltävien TYV-opintojaksojen suorittamista ja B2-kielitaitotasoa suomen ja toisen työkielen osalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat läsnäolo ja osallistuminen opetukseen sekä kurssin oppimistehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

27.02.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Jaana Puurunen
  • tuntiopettaja Tulkkaukset ja kielet
Ryhmät
  • A53astu
    A53astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- osaa viestiä ja käyttää kumpaakin työkieltään kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa
- osaa käyttää kasvatus- ja opetusalan sanastoa
- osaa seurata kasvatus- ja opetusalan sanaston ja termistön kehittymistä molemmilla työkielillä

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- kasvatus- ja opetusalan kielen rakenteet
- kasvatus- ja opetusalan sanasto

Esitietovaatimukset

Osallistuminen edellyttää edeltävien TYV-opintojaksojen suorittamista ja B2-kielitaitotasoa suomen ja toisen työkielen osalta.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

28.02.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), asioimistulkkaus
Opettaja
  • Jaana Puurunen
  • tuntiopettaja Tulkkaukset ja kielet
Ryhmät
  • A51astu
    A51astu

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- osaa viestiä ja käyttää kumpaakin työkieltään kasvatus- ja opetusalan tulkkaustilanteissa
- osaa käyttää kasvatus- ja opetusalan sanastoa
- osaa seurata kasvatus- ja opetusalan sanaston ja termistön kehittymistä molemmilla työkielillä

Sisältö

- kasvatus- ja opetusalan toimintaympäristölle tyypilliset viestintätilanteet ja tekstilajit
- kasvatus- ja opetusalan kielen rakenteet
- kasvatus- ja opetusalan sanasto

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu luentomuotoisesta kontaktiopetuksesta ja harjoituksista lähiopetusviikoilla sekä itsenäisestä työskentelystä etäviikoilla monikampustoteutuksen mukaisesti: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/opiskelumuodot/
Lähiopetusviikoilla olevassa kontaktiopetuksessa on 100 %:n läsnäolovaatimus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä eli noin 130 tuntia opiskelijan työtä.
Suurin osa työskentelystä on verkkopohjaista itsenäistä työskentelyä ja itsenäisten oppimistehtävien tekemistä.

Esitietovaatimukset

Osallistuminen edellyttää edeltävien TYV-opintojaksojen suorittamista ja B2-kielitaitotasoa suomen ja toisen työkielen osalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arvioinnissa noudatetaan Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijan osaamisen arvioinnin kriteerejä. Toteutuksella sovelletaan alkuvaiheen opintojen arviointikriteerejä: https://www.diak.fi/wp-content/uploads/2017/12/Diak_Osaamisen_arviointikriteerit_AMK.pdf

Arviointiin vaikuttavat läsnäolo ja osallistuminen opetukseen sekä kurssin oppimistehtävät.

Arviointiasteikko

0-5