Siirry suoraan sisältöön

Viittomakielisen ilmaisun variointiLaajuus (5 op)

Tunnus: KIK1005A19H

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää viittomistoja
- ymmärtää viittomakielen ei-manuaalisia keinoja ja osaa käyttää niitä rakenteellisesti oikein
-osaa kommunikoida erilaisissa viittomakielisissä vuorovaikutus- ja asioimistilanteissa
- osaa muunnella viittomistaan vastaanottajan kielitaidon mukaan
- osaa argumentoida viittomakielellä

Sisältö

- verkkosanakirjat ja -aineistot
- huulio, katse, eleet, ilmeet, kehon liikkeet
- viittomien ja lauseiden kontekstuaaliset merkitykset
- viittomakielisten ilmaisujen muuntelu
- viittomakieliset mielipidetekstit ja väittely

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

26.02.2024 - 12.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
  • Tiina Saarijärvi-Kivelä
  • Nina Sivunen
Ajoitusryhmät
  • A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • G53vip
    G53vip
Pienryhmät
  • A
  • B

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää viittomistoja
- ymmärtää viittomakielen ei-manuaalisia keinoja ja osaa käyttää niitä rakenteellisesti oikein
-osaa kommunikoida erilaisissa viittomakielisissä vuorovaikutus- ja asioimistilanteissa
- osaa muunnella viittomistaan vastaanottajan kielitaidon mukaan
- osaa argumentoida viittomakielellä

Sisältö

- verkkosanakirjat ja -aineistot
- huulio, katse, eleet, ilmeet, kehon liikkeet
- viittomien ja lauseiden kontekstuaaliset merkitykset
- viittomakielisten ilmaisujen muuntelu
- viittomakieliset mielipidetekstit ja väittely

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, oppimistehtävät

Oppimateriaalit

Lisää linkki:
Suvi-verkkosanakirja sovituin osin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan luennoilla ja harjoituksilla. Opintojakson päätteeksi arvioidaan opiskelijan osaamista opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.

Opintojaksolla opiskelija harjoittelee erilaisia viittomakielisiä ilmaisuja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Lisäksi opiskelija tekee havainnointitehtävän eri-ikäisten asiakkaiden vuorovaikutuksesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään keskivaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

06.03.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Turku

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
  • Tiina Saarijärvi-Kivelä
  • Nina Sivunen
Ajoitusryhmät
  • A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • G51vip
    G51vip
Pienryhmät
  • A
  • B

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää viittomistoja
- ymmärtää viittomakielen ei-manuaalisia keinoja ja osaa käyttää niitä rakenteellisesti oikein
-osaa kommunikoida erilaisissa viittomakielisissä vuorovaikutus- ja asioimistilanteissa
- osaa muunnella viittomistaan vastaanottajan kielitaidon mukaan
- osaa argumentoida viittomakielellä

Sisältö

- verkkosanakirjat ja -aineistot
- huulio, katse, eleet, ilmeet, kehon liikkeet
- viittomien ja lauseiden kontekstuaaliset merkitykset
- viittomakielisten ilmaisujen muuntelu
- viittomakieliset mielipidetekstit ja väittely

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, oppimistehtävät

Oppimateriaalit

Lisää linkki:
Suvi-verkkosanakirja sovituin osin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan luennoilla ja harjoituksilla. Opintojakson päätteeksi arvioidaan opiskelijan osaamista opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.

Opintojaksolla opiskelija harjoittelee erilaisia viittomakielisiä ilmaisuja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Lisäksi opiskelija tekee havainnointitehtävän eri-ikäisten asiakkaiden vuorovaikutuksesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään keskivaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

31.01.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tulkkaustutkinnot ja kielet

Kampus

Turku

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Tulkki (AMK), viittomakielen ja puhevammaisten tulkkaus
Opettaja
  • Mari Virtanen
  • Tiia Oldenburg
  • Tiina Saarijärvi-Kivelä
Ajoitusryhmät
  • A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • G49vip
    G49vip
Pienryhmät
  • A
  • B

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää viittomistoja
- ymmärtää viittomakielen ei-manuaalisia keinoja ja osaa käyttää niitä rakenteellisesti oikein
-osaa kommunikoida erilaisissa viittomakielisissä vuorovaikutus- ja asioimistilanteissa
- osaa muunnella viittomistaan vastaanottajan kielitaidon mukaan
- osaa argumentoida viittomakielellä

Sisältö

- verkkosanakirjat ja -aineistot
- huulio, katse, eleet, ilmeet, kehon liikkeet
- viittomien ja lauseiden kontekstuaaliset merkitykset
- viittomakielisten ilmaisujen muuntelu
- viittomakieliset mielipidetekstit ja väittely

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset, oppimistehtävät

Oppimateriaalit

Lisää linkki:
Suvi-verkkosanakirja sovituin osin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on 27 tuntia / opintopiste

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan luennoilla ja harjoituksilla. Opintojakson päätteeksi arvioidaan opiskelijan osaamista opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.

Opintojaksolla opiskelija harjoittelee erilaisia viittomakielisiä ilmaisuja erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Lisäksi opiskelija tekee havainnointitehtävän eri-ikäisten asiakkaiden vuorovaikutuksesta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään keskivaiheen arviointikriteerejä.
Linkki: https://www.diak.fi/opiskelu/opiskelijan-polku/opintojen-suorittaminen/arviointi/).

Arviointiasteikko

0-5