Siirry suoraan sisältöön

Päihtyneen potilaan akuuttihoitotyön kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: MIP0305A20S

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Ilmoittautumisaika

23.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

27.01.2025 - 30.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Eeva Nykänen
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • A52sh
    A52sh
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M., Alho H., Kiianmaa K., Lindroos L (toim.). (2015). Alkoholiriippuvuus (3., uud. p.). Duodecim.
Aalto, M., Alho, H., & Niemelä, S. (toim.) (2018). Huume- ja lääkeriippuvuudet. Duodecim.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. (2015). Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino. (alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. (2013). Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M. (2020). Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Soveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P., Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C., & Warpenius K. (toim.) (2018). NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. (2019). Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: numeraalinen
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2024 - 18.03.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Eeva Nykänen
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • F51sh
    F51sh
  • A52sh-lh
    A52sh-lh
  • A51sha
    A51sha
  • A51sh
    A51sh
  • I51sh
    I51sh
  • E51sh
    E51sh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa. Oppimistehtävä 1 suorituskerta ja 2 uusintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

11.10.2023 - 29.10.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • A50sh
    A50sh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 19.03.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Susanna Kallakorpi
  • Johanna Pirttisalo
Ryhmät
  • A49sha
    A49sha
  • E49sh
    E49sh
  • A50sh-lh
    A50sh-lh
  • F49sh
    F49sh
  • I49sh
    I49sh
  • A49sh
    A49sh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

19.09.2022 - 09.10.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 17.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Koulutus

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sinikka Paukkunen
  • Susanna Kallakorpi
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen
  • A48sh
    A48sh

Tavoitteet

Opiskelijat
- tunnistaa omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita
- tunnistaa monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi
- kykenee integroimaan tietoa päihderiippuvuudesta ja/päihdesairauksista muihin sairauksiin
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä
- tunnistaa työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä

Sisältö

- omien asenteiden ja arvojen reflektointi
- potilaslähtöinen kohtaaminen
- hoito- ja kuntoutusmenetelmät
- hoitotyön laadun kehittäminen päihdehoitotyössä
- työturvallisuus

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa ja ymmärtää omia asenteitaan ja arvojaan kohdatessaan päihtyneen potilaan ja hänen läheisensä ja osaa analysoida eettisesti haastavia tilanteita huomioiden keskeisimmän lainsäädännön.
- arvioi omaa osaamistaan päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
- arvioi monipuolisesti päihtyneen potilaan tarpeita ja löytää keinoja niihin vastaamiseksi.
- analysoi ja yhdistää tietoa päihteiden riskikäyttäytymisestä, päihderiippuvuudesta ja päihdesairauksista muihin sairauksiin.
- osaa toimia oman ammattinsa edellyttämin valtuuksin ehkäisevässä, kuntouttavassa ja haittoja vähentävässä päihdetyössä yksilön, lähiyhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
- osaa käyttää ja kehittää potilaan kannalta tarkoituksenmukaisesti hoito- ja kuntoutusmenetelmiä sekä tukea päihteiden käyttäjän läheisiä.
- tunnistaa ja ymmärtää työturvallisuuteen liittyviä tekijöitä ja osaa kehittää hyviä käytänteitä.

Ydinsisällöt
Oman osaamisen, asenteiden ja arvojen reflektointi
Potilaslähtöinen kohtaaminen
Hoito- ja kuntoutusmenetelmät (mm. mini-interventio, motivoiva keskustelu)
Hoitotyön laadun kehittäminen päihtyneen potilaan akuuttihoitotyössä
Työturvallisuus

Itsenäinen verkkotyöskentely. Tarkempi kuvaus opetusmenetelmistä Diaklessa.

Oppimateriaalit

Aalto M, Alho H, Kiianmaa K, Lindroos L (toim.). 2015. Alkoholiriippuvuus. 3., uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim.
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. (toim.) 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Alkoholiongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018 (Lue alkoholinkäytön riskitasot)
Huumeongelmaisen hoito - Käypä hoito suositus 2018
Laaksonen, E. 2015. Alkoholiriippuvuuden hoitotulokseen vaikuttavat tekijät. Yliopistopaino , Helsinki (Lue alaluvut 2.4 ja 2.5)
Oinas-Kukkonen, H. 2013. Alkoholistin ja hänen läheisensä samanaikainen toipuminen vapauttavana oppimisprosessina Minnesota-hoidossa. (Lue luku 2 ja alaluku 7.1) http://urn.fi/urn:isbn:9789526202969
Ólafsdóttir, J. M., 2020. Addiction within Families. The impact of substance use disorder on the family system. Sooveltuvin osin. https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/64444 ;
Mäkelä, P. , Härkönen J., Lintonen, T., Tigerstedt, C. & Warpenius K. (toim.) 2018. NÄIN SUOMI JUO. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL. 2018 : http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-146-1
Rönkä S. 2019. Huumeiden käyttäjien kuolemat Suomessa: Monimenetelmäinen tutkimus lääkkeellistymisen, sosiaalisen huono-osaisuuden ja huumeiden käyttökontekstien näkökulmasta. Soveltuvin osin. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-3370-0

Muu oppimateriaali on nimetty Diaklessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö toteutuu mahdollisuuksien mukaan oppimistehtävää laadittaessa nykyisiä tai aikaisemmissa päihde- ja kriisityön opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita hyödyntäen.

Verkko-opinnot on kehitetty yhteistyössä Satasairaalan päivystyksen asiantuntijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan opintojakson toteutuksen alussa Diaklessa. Kaksi uusintatenttiä toteutuu Diaklessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 26,7 h

Esitietovaatimukset

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Lisätietoja opiskelijoille

Ammatilliset opinnot suoritettu.

Verkkototeutus lukukausittain.

Lisätiedot

AHOT 5/2021: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi sairaanhoitajan tutkinto tai vastaavilla sairaanhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla. 

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti: hyv/hyl
Oppimistehtävä: hyv/täydennettävä
Blogi: hyv/täydennettävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty