TyöelämäosaaminenLaajuus (4 op)
Tunnus: ASP0104A15S
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa edistää ja mahdollistaa kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
- tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia lähiesimiehenä
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- keskeinen työlainsäädäntö
- lähiesimiestaidot
- kestävä kehityksen periaatteet sosiaalialan työssä
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- vaikuttamistyön keinot
Lisätiedot
AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 11.02.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Mika Alavaikko
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A47sosA47sos
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa edistää ja mahdollistaa kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
- tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia lähiesimiehenä
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- keskeinen työlainsäädäntö
- lähiesimiestaidot
- kestävä kehityksen periaatteet sosiaalialan työssä
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- vaikuttamistyön keinot
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Aika ja paikka
toteutuksen vastaava opettaja täyttää
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoita kehotetaan ottamaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Sisällön jaksotus
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintoihin palauttamalla tiimisopimuksen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsista seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 11.02.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Mika Alavaikko
- Mari Nieminen
Ryhmät
-
A47sosdA47sosd
-
A47sosnA47sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa edistää ja mahdollistaa kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
- tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia lähiesimiehenä
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- keskeinen työlainsäädäntö
- lähiesimiestaidot
- kestävä kehityksen periaatteet sosiaalialan työssä
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- vaikuttamistyön keinot
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Aika ja paikka
toteutuksen vastaava opettaja täyttää
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoita kehotetaan ottamaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Sisällön jaksotus
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintoihin palauttamalla tiimisopimuksen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsista seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 11.02.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Pieksämäki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 200
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Riitta-Liisa Rotinen
- Vesa Vainiomäki
Ryhmät
-
E47sosE47sos
-
E47sosdE47sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa edistää ja mahdollistaa kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
- tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia lähiesimiehenä
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon
Sisältö
- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- keskeinen työlainsäädäntö
- lähiesimiestaidot
- kestävä kehityksen periaatteet sosiaalialan työssä
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- vaikuttamistyön keinot
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.
Aika ja paikka
Pieksämäki ja verkko -opetus.
Oppimateriaalit
Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoita voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.
Sisällön jaksotus
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävistä tiimitehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä. Arviointikriteerit julkaistaan oppimisalustalla. Lakitesti ja esimiestyön luentotallenteiden kuuntelu arvioidaan hyväksytty -merkinnällä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsista seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.