Siirry suoraan sisältöön

TyöelämäosaaminenLaajuus (4 op)

Tunnus: ASP0104A15S

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa edistää ja mahdollistaa kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
- tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia lähiesimiehenä
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon

Sisältö

- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- keskeinen työlainsäädäntö
- lähiesimiestaidot
- kestävä kehityksen periaatteet sosiaalialan työssä
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- vaikuttamistyön keinot

Lisätiedot

AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 11.02.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Mika Alavaikko
  • Mari Nieminen
Ryhmät
  • A47sos
    A47sos

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa edistää ja mahdollistaa kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
- tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia lähiesimiehenä
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon

Sisältö

- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- keskeinen työlainsäädäntö
- lähiesimiestaidot
- kestävä kehityksen periaatteet sosiaalialan työssä
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- vaikuttamistyön keinot

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.

Aika ja paikka

toteutuksen vastaava opettaja täyttää

Oppimateriaalit

Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoita kehotetaan ottamaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

Sisällön jaksotus

Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintoihin palauttamalla tiimisopimuksen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsista seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 11.02.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Mika Alavaikko
  • Mari Nieminen
Ryhmät
  • A47sosd
    A47sosd
  • A47sosn
    A47sosn

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa edistää ja mahdollistaa kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
- tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia lähiesimiehenä
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon

Sisältö

- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- keskeinen työlainsäädäntö
- lähiesimiestaidot
- kestävä kehityksen periaatteet sosiaalialan työssä
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- vaikuttamistyön keinot

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta, 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.

Aika ja paikka

toteutuksen vastaava opettaja täyttää

Oppimateriaalit

Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoita kehotetaan ottamaan oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Diakin hankkeita ja työelämäkumppaneita on mahdollista löytää esim. OSKE -torilta ja muita kanavia pitikin. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.
Oppimistehtävään liittyvistä työelämäyhteyksistä tulee sopia toteutuksen vastuuopettajan kanssa.
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

Sisällön jaksotus

Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä.
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa opintoihin palauttamalla tiimisopimuksen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsista seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 11.02.2022

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)

Kampus

Pieksämäki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 200

Koulutus
  • Sosionomi (AMK)
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
  • Riitta-Liisa Rotinen
  • Vesa Vainiomäki
Ryhmät
  • E47sos
    E47sos
  • E47sosd
    E47sosd

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa edistää ja mahdollistaa kumppanuusperustaista yhteistyötä työyhteisöissä ja verkostoissa
- tuntee sosiaalipalvelujen laadun ja vaikuttavuuden perusteita
- tuntee keskeisen työlainsäädännön
- tuntee kestävän kehityksen merkityksen työyhteisöjen toiminnassa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- osaa toimia lähiesimiehenä
- osaa toimia monikulttuurisessa työyhteisössä
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän
- osaa vaikuttaa tavoitteellisesti yhteiskunnan päätöksentekoon

Sisältö

- sosiaalipalvelujen laatu ja vaikuttavuus
- keskeinen työlainsäädäntö
- lähiesimiestaidot
- kestävä kehityksen periaatteet sosiaalialan työssä
- julkishallinnollinen päätöksentekojärjestelmä
- vaikuttamistyön keinot

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opintojen tavoitteena on kehittyvän asiantuntijuuden ja työelämätaitojen syventäminen, sekä perehtyminen lähiesimiehen johtamistyöhön ja julkishallinnon päätöksentekojärjestelmään. Lisäksi opitaan keskeiset työelämälainsäädännön sisällöt.
Opintosuorituksen kuvaus.
Opinnot koostuvat 1) orientaatiosta ja opetuskeskusteluista 2) oppimistehtävän ohjauksista ja 3) loppuseminaarista.
Oppimistehtävät ovat lakitesti, luentotallenteiden kuunteleminen ja tiimitehtävä.
Opintojen alussa opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävää varten. Tiimit täyttävät ja palauttavat tiimisopimuksen ennen tiimityöskentelyn alkua.

Aika ja paikka

Pieksämäki ja verkko -opetus.

Oppimateriaalit

Keskeinen sisältö on sähköisellä alustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta on sovittava myös toteutuksen vastuuopettajan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoita voivat ottaa oppimistehtävää varten yhteyttä työelämäkumppaneihin niin että oppimistehtävä vastaisi työelämän tarpeita. Myös opiskelijoiden työ- ja harjoittelupaikat voivat toimia työelämäkumppaneina oppimistehtävssä.

Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa.

Sisällön jaksotus

Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
AHOT toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävistä tiimitehtävä arvioidaan arvosanalla 1-5 / täydennettävä. Arviointikriteerit julkaistaan oppimisalustalla. Lakitesti ja esimiestyön luentotallenteiden kuuntelu arvioidaan hyväksytty -merkinnällä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät MoodleRoomsista.
Opiskelijoiden aktiivisuutta MoodleRoomsista seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.