Hanke- projekti- ja yrittäjyysosaaminenLaajuus (4 op)
Tunnus: HAN0004A15S
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
- tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta ja arviointikäytäntöjä
- osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
- osaa käyttää palvelumuotoilua
- tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
- tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Sisältö
- monituottajamallit, laatu ja valvonta
- projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
- projekti- ja hankehakemusten laadinta
- palvelumuotoilu
- yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
- sosiaalinen yrittäjyys
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempien opintojaksojen suorituksia.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 18.11.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 70
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Vesa Vainiomäki
- Elina Johansson
- Hannu Piiroinen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
- tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta ja arviointikäytäntöjä
- osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
- osaa käyttää palvelumuotoilua
- tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
- tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Sisältö
- monituottajamallit, laatu ja valvonta
- projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
- projekti- ja hankehakemusten laadinta
- palvelumuotoilu
- yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
- sosiaalinen yrittäjyys
Opetusmenetelmät
*itseopiskelu verkossa
*yksilötehtävät
*verkkotentti
Aika ja paikka
verkkototeutus, joka suoritetaan itsenäisesti opiskelijan omien aikataulujen mukaan välillä 3.10. - 18.11. 2022
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali löytyy Diaklesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei mahdollisuutta harjoittelu- tai työelämäyhteistyöhön
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
verkkotentti, jonka ajankohdan opiskelija voi itse päättää
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opintojakson kokonaistuntimäärä on 4 x 27 = 108 tuntia, joka koostuu seuraavista osiosta:
*materiaalien itseopiskelu
*tehtävien tekeminen
*tentin tekeminen
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää tehtäviä, joiden sisältö koostuu seuraavista aiheista:
• monituottajamallit, laatu ja valvonta
• projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
• projekti- ja hankehakemusten laadinta
• viestintäsuunnitelman laadinta
• palvelumuotoilu
• yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
• sosiaalinen yrittäjyys
Tehtävien jälkeen, sisällöistä on verkkotentti.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempien opintojaksojen suorituksia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on ns. suurryhmätoteutus HAN -opintojakson osalta. Tämä tarkoittaa opiskelijan kannalta seuraavia asioita:
*kurssilla ei ole luentoja tai ohjausta opettajien kanssa
*kurssin tehtävät suoritetaan itsenäisesti omalla aikataululla opppimisalustalla
*kurssiin sisältyy orientaatio 3.10. klo 10.00-11.30; orientaatioon osallistuminen ei ole pakollista ja orientaatiosta tehdään tallenne
Toteutustavasta johtuen opiskelu vaatii opiskelijoilta vielä normaaliakin enemmän itseohjautuvuutta ja omien aikataulujen hallintaa.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hylätty - 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa kurssille tiimisopimuksella.
Opiskelijan aktiivisuutta Diaklessa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 30.09.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 62
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Atte Kollanus
- Hannu Piiroinen
Ryhmät
-
A47sosdA47sosd
-
A47sosnA47sosn
-
E47sosE47sos
-
DiakDiak yhteinen
-
A47sosA47sos
-
E47sosdE47sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
- tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta ja arviointikäytäntöjä
- osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
- osaa käyttää palvelumuotoilua
- tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
- tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Sisältö
- monituottajamallit, laatu ja valvonta
- projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
- projekti- ja hankehakemusten laadinta
- palvelumuotoilu
- yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
- sosiaalinen yrittäjyys
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
• tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta-, arviointi- ja viestintäkäytäntöjä
• osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
• osaa käyttää palvelumuotoilua
• tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
• tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Ydinsisältönä
• monituottajamallit, laatu ja valvonta
• projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
• projekti- ja hankehakemusten laadinta
• viestintäsuunnitelman laadinta
• palvelumuotoilu
• yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
• sosiaalinen yrittäjyys
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aluksi opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävän suorittamista varten. Ennen työskentelyn aloittamista tiimit laativat ja palauttavat tiimisopimuksen.
Toteutus tapahtuu Diaklessa. Opetus koostuu 1) Orientaatiosta; 2) Oppimistehtävän ohjauksista ja 3) Loppuseminaarista.
Opiskelijat laativat tiimeissä hanke- tai liiketoimintasuunnitelman viestintäsuunnitelmineen. Opiskelu perustuu opiskelijoiden ja opiskelijatiimien aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn.
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali löytyy Diaklesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.
Vaihtoehtoinen suoritustapa meneillään olevan projektin/hankkeen/oman yrityksen kehittäminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa
Opiskelijoita kehotetaan osallistumaan toimipaikan OSKE-torille tai tutustumaan muuten Diakin ja yhteistyökumppaneiden hankkeisiin. Osallistuminen hanketyön tai yritystoiminnan eri vaiheisiin voi muodostaa HAN -opintojakson vaihtoehtoisen suoritustavan. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee aina sopia erikseen (ks. kohta vaihtoehtoiset suoritustavat).
Opintojakso voi myös toimia HAR3 toteutuksen suunnitelman valmisteluna.
Tammikuussa 2022 alkavissa HAN-toteutuksissa opiskelijoille tarjotaan mahdollisuutta osallistua Diakin hankevalmisteluun. Tämä tarkoittaa opintojakson suorittamista vaihtoehtoisella suoritustavalla joko kokonaan tai osittain.
Opiskelijoiden vaihtoehtoisen suoritustavan ohjaajana toimii Diakin hanketyön asiantuntija. Vaihtoehtoisen suoritustavan sisällöstä, laajuudesta ja korvaavuudesta sovitaan erillisessä alkupalaverissa. Vaihtoehtoisen suoritustavan arvosanasta sovitaan erillisessä loppupalaverissa.
Tarkemmat tiedot ja tehtäväksiannot, ks. Diakle.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempien opintojaksojen suorituksia.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: täydennettävä - 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa kurssille tiimisopimuksella.
Opiskelijan aktiivisuutta Diaklessa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.
Ilmoittautumisaika
07.02.2022 - 18.02.2022
Ajoitus
23.05.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Koulutus
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Jaana Puurunen
- Mika Alavaikko
- Hannu Piiroinen
Ryhmät
-
DiakDiak yhteinen
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
- tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta ja arviointikäytäntöjä
- osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
- osaa käyttää palvelumuotoilua
- tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
- tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Sisältö
- monituottajamallit, laatu ja valvonta
- projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
- projekti- ja hankehakemusten laadinta
- palvelumuotoilu
- yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
- sosiaalinen yrittäjyys
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
• tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta-, arviointi- ja viestintäkäytäntöjä
• osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
• osaa käyttää palvelumuotoilua
• tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
• tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Ydinsisältönä
• monituottajamallit, laatu ja valvonta
• projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
• projekti- ja hankehakemusten laadinta
• viestintäsuunnitelman laadinta
• palvelumuotoilu
• yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
• sosiaalinen yrittäjyys
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aluksi opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävän suorittamista varten. Ennen työskentelyn aloittamista tiimit laativat ja palauttavat tiimisopimuksen.
Toteutus tapahtuu Diaklessa. Opetus koostuu 1) Orientaatiosta; 2) Oppimistehtävän ohjauksista ja 3) Loppuseminaarista.
Opiskelijat laativat tiimeissä hanke- tai liiketoimintasuunnitelman viestintäsuunnitelmineen. Opiskelu perustuu opiskelijoiden ja opiskelijatiimien aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn.
Aika ja paikka
toteutuksen vastuuopettajat täyttävät
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali löytyy Diaklesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.
Vaihtoehtoinen suoritustapa meneillään olevan projektin/hankkeen/oman yrityksen kehittäminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa
Opiskelijoita kehotetaan osallistumaan toimipaikan OSKE-torille tai tutustumaan muuten Diakin ja yhteistyökumppaneiden hankkeisiin. Osallistuminen hanketyön tai yritystoiminnan eri vaiheisiin voi muodostaa HAN -opintojakson vaihtoehtoisen suoritustavan. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee aina sopia erikseen (ks. kohta vaihtoehtoiset suoritustavat).
Opintojakso voi myös toimia HAR3 toteutuksen suunnitelman valmisteluna.
Tammikuussa 2022 alkavissa HAN-toteutuksissa opiskelijoille tarjotaan mahdollisuutta osallistua Diakin hankevalmisteluun. Tämä tarkoittaa opintojakson suorittamista vaihtoehtoisella suoritustavalla joko kokonaan tai osittain.
Opiskelijoiden vaihtoehtoisen suoritustavan ohjaajana toimii Diakin hanketyön asiantuntija. Vaihtoehtoisen suoritustavan sisällöstä, laajuudesta ja korvaavuudesta sovitaan erillisessä alkupalaverissa. Vaihtoehtoisen suoritustavan arvosanasta sovitaan erillisessä loppupalaverissa.
Tarkemmat tiedot ja tehtäväksiannot, ks. Diakle.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempien opintojaksojen suorituksia.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: täydennettävä - 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa kurssille tiimisopimuksella.
Opiskelijan aktiivisuutta Diaklessa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Elina Johansson
- Mika Alavaikko
Ryhmät
-
A46sosA46sos
-
A46sosdA46sosd
-
DiakDiak yhteinen
-
F46sosF46sos
-
F46sosdF46sosd
-
A46sosnA46sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
- tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta ja arviointikäytäntöjä
- osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
- osaa käyttää palvelumuotoilua
- tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
- tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Sisältö
- monituottajamallit, laatu ja valvonta
- projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
- projekti- ja hankehakemusten laadinta
- palvelumuotoilu
- yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
- sosiaalinen yrittäjyys
Opetusmenetelmät
*itseopiskelu verkossa
*yksilötehtävät
*verkkotentti
Aika ja paikka
verkkototeutus, joka suoritetaan itsenäisesti opiskelijan omien aikataulujen mukaan välillä 14.3.-29.4.
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali löytyy Diaklesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vaihtoehtoisia suoritustapoja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei mahdollisuutta harjoittelu- tai työelämäyhteistyöhön
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
verkkotentti, jonka ajankohdan opiskelija voi itse päättää
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opintojakson kokonaistuntimäärä on 4 x 27 = 108 tuntia, joka koostuu seuraavista osiosta:
*materiaalien itseopiskelu
*tehtävien tekeminen
*tentin tekeminen
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää tehtäviä, joiden sisältö koostuu seuraavista aiheista:
• monituottajamallit, laatu ja valvonta
• projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
• projekti- ja hankehakemusten laadinta
• viestintäsuunnitelman laadinta
• palvelumuotoilu
• yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
• sosiaalinen yrittäjyys
Tehtävien jälkeen, sisällöistä on verkkotentti.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempien opintojaksojen suorituksia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä toteutus on ensimmäinen Diakissa toteutettava ns. suurryhmätoteutus HAN -opintojakson osalta. Tämä tarkoittaa opiskelijan kannalta seuraavia asioita:
*kurssilla ei ole luentoja tai ohjausta opettajien kanssa
*kurssin tehtävät suoritetaan itsenäisesti omalla aikataululla opppimisalustalla
*kurssi toteutuu 14.3.-29.4.2022
*kurssiin sisältyy orientaatio 15.3. klo 14.00-15.30; orientaatioon osallistuminen ei ole pakollista ja orientaatiosta tehdään tallenne
Toteutustavasta johtuen opiskelu vaatii opiskelijoilta vielä normaaliakin enemmän itseohjautuvuutta ja omien aikataulujen hallintaa.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hylätty - 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa kurssille tiimisopimuksella.
Opiskelijan aktiivisuutta Diaklessa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 04.03.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Atte Kollanus
- Mika Alavaikko
Ryhmät
-
A46sosA46sos
-
A46sosdA46sosd
-
F46sosF46sos
-
DiakDiak yhteinen
-
F46sosdF46sosd
-
A46sosnA46sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
- tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta ja arviointikäytäntöjä
- osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
- osaa käyttää palvelumuotoilua
- tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
- tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Sisältö
- monituottajamallit, laatu ja valvonta
- projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
- projekti- ja hankehakemusten laadinta
- palvelumuotoilu
- yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
- sosiaalinen yrittäjyys
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
• tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta-, arviointi- ja viestintäkäytäntöjä
• osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
• osaa käyttää palvelumuotoilua
• tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
• tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Ydinsisältönä
• monituottajamallit, laatu ja valvonta
• projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
• projekti- ja hankehakemusten laadinta
• viestintäsuunnitelman laadinta
• palvelumuotoilu
• yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
• sosiaalinen yrittäjyys
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aluksi opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävän suorittamista varten. Ennen työskentelyn aloittamista tiimit laativat ja palauttavat tiimisopimuksen.
Toteutus tapahtuu Diaklessa. Opetus koostuu 1) Orientaatiosta; 2) Oppimistehtävän ohjauksista ja 3) Loppuseminaarista.
Opiskelijat laativat tiimeissä hanke- tai liiketoimintasuunnitelman viestintäsuunnitelmineen. Opiskelu perustuu opiskelijoiden ja opiskelijatiimien aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn.
Aika ja paikka
toteutuksen vastuuopettajat täyttävät
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali löytyy Diaklesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.
Vaihtoehtoinen suoritustapa meneillään olevan projektin/hankkeen/oman yrityksen kehittäminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa
Opiskelijoita kehotetaan osallistumaan toimipaikan OSKE-torille tai tutustumaan muuten Diakin ja yhteistyökumppaneiden hankkeisiin. Osallistuminen hanketyön tai yritystoiminnan eri vaiheisiin voi muodostaa HAN -opintojakson vaihtoehtoisen suoritustavan. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee aina sopia erikseen (ks. kohta vaihtoehtoiset suoritustavat).
Opintojakso voi myös toimia HAR3 toteutuksen suunnitelman valmisteluna.
Tammikuussa 2022 alkavissa HAN-toteutuksissa opiskelijoille tarjotaan mahdollisuutta osallistua Diakin hankevalmisteluun. Tämä tarkoittaa opintojakson suorittamista vaihtoehtoisella suoritustavalla joko kokonaan tai osittain.
Opiskelijoiden vaihtoehtoisen suoritustavan ohjaajana toimii Diakin hanketyön asiantuntija. Vaihtoehtoisen suoritustavan sisällöstä, laajuudesta ja korvaavuudesta sovitaan erillisessä alkupalaverissa. Vaihtoehtoisen suoritustavan arvosanasta sovitaan erillisessä loppupalaverissa.
Tarkemmat tiedot ja tehtäväksiannot, ks. Diakle.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempien opintojaksojen suorituksia.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: täydennettävä - 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa kurssille tiimisopimuksella.
Opiskelijan aktiivisuutta Diaklessa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 04.03.2022
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomitutkinnot (temkok 1-3)
Kampus
Diakin yhteinen toteutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
- Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
- Atte Kollanus
- Mika Alavaikko
Ryhmät
-
A46sosA46sos
-
A46sosdA46sosd
-
F46sosF46sos
-
DiakDiak yhteinen
-
F46sosdF46sosd
-
A46sosnA46sosn
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
- tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta ja arviointikäytäntöjä
- osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
- osaa käyttää palvelumuotoilua
- tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
- tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Sisältö
- monituottajamallit, laatu ja valvonta
- projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
- projekti- ja hankehakemusten laadinta
- palvelumuotoilu
- yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
- sosiaalinen yrittäjyys
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• tuntee monituottajamalleja ja tietää niiden laadun ja valvonnan perusteita
• tuntee projekti- ja hanketoiminnan rahoitusta-, arviointi- ja viestintäkäytäntöjä
• osaa tehdä oman alan projekti- ja hankehakemuksia
• osaa käyttää palvelumuotoilua
• tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyviä menettelytapoja
• tuntee sosiaalisen yrittäjyyden perusteet
Ydinsisältönä
• monituottajamallit, laatu ja valvonta
• projekti- ja hanketoiminnan rahoitus ja arviointi
• projekti- ja hankehakemusten laadinta
• viestintäsuunnitelman laadinta
• palvelumuotoilu
• yrittäjyys ja yrityksen perustamisen perusteet
• sosiaalinen yrittäjyys
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aluksi opiskelijat muodostavat tiimit oppimistehtävän suorittamista varten. Ennen työskentelyn aloittamista tiimit laativat ja palauttavat tiimisopimuksen.
Toteutus tapahtuu Diaklessa. Opetus koostuu 1) Orientaatiosta; 2) Oppimistehtävän ohjauksista ja 3) Loppuseminaarista.
Opiskelijat laativat tiimeissä hanke- tai liiketoimintasuunnitelman viestintäsuunnitelmineen. Opiskelu perustuu opiskelijoiden ja opiskelijatiimien aktiiviseen ja itseohjautuvaan työskentelyyn.
Aika ja paikka
toteutuksen vastuuopettajat täyttävät
Oppimateriaalit
Opetusmateriaali löytyy Diaklesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan hops-keskustelussa opon kanssa.
Jo meneillään olevan projektin/hankkeen/oman yrityksen kehittäminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetus on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistoimintaa
Opiskelijoita kehotetaan osallistumaan toimipaikan OSKE-torille tai tutustumaan muuten Diakin ja yhteistyökumppaneiden hankkeisiin. Osallistuminen hanketyön tai yritystoiminnan eri vaiheisiin voi muodostaa HAN -opintojakson vaihtoehtoisen suoritustavan. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee aina sopia erikseen (ks. kohta vaihtoehtoiset suoritustavat).
Opintojakso voi toimia HAR3 toteutuksen suunnitelman valmisteluna.
Tammikuussa 2022 alkavissa HAN-toteutuksissa opiskelijoille tarjotaan mahdollisuutta osallistua Diakin hankevalmisteluun. Tämä tarkoittaa opintojakson suorittamista vaihtoehtoisella suoritustavalla joko kokonaan tai osittain.
Opiskelijoiden vaihtoehtoisen suoritustavan ohjaajana toimii Diakin hanketyön asiantuntija. Vaihtoehtoisen suoritustavan sisällöstä, laajuudesta ja korvaavuudesta sovitaan erillisessä alkupalaverissa. Vaihtoehtoisen suoritustavan arvosanasta sovitaan erillisessä loppupalaverissa.
Tarkemmat tiedot ja tehtäväksiannot, ks. Diakle.
Esitietovaatimukset
Ei edellytä aikaisempien opintojaksojen suorituksia.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
toteutetaan DIAKin yhteisten ohjeistusten mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: täydennettävä - 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija vahvistaa osallistumisensa kurssille tiimisopimuksella.
Opiskelijan aktiivisuutta Diaklessa seurataan ja se vaikuttaa opintojakson arviointiin.
Oppimistehtävän arviointikriteerit löytyvät Diaklesta.