Asiakas- ja kumppanuuslähtöinen kehittäminen muuttuvissa toimintaympäristöissä (4op)
Opintojakson tunnus: ASK0204A25S
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija 
•	osaa analysoida sosiaali-, terveys- ja kirkonalan alueellisia ja kansallisia palveluiden tuottamisen tapoja 
•	ymmärtää toimintaympäristön muutosanalyysin keskeisiä käsitteitä, lähteitä ja käytänteitä asiakkaiden muuttuvien palvelutarpeiden ennakoinnissa 
•	osaa soveltaa sosiaali-, terveys- ja kirkonalan erilaisten toimijoiden ohjelmia ja strategioita toimintaympäristön muutoksen analyysissa ja asiakastyön kehittämisessä 
•	osaa käyttää erilaisia asiakas- ja kumppanuuslähtöisiä kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä palveluiden ja työn tekemisen tapojen kehittämisessä  
•	ymmärtää saumattomien palveluketjujen, joustavuuden ja palveluintegraation merkityksen sosiaali-, terveys- ja kirkonalan palveluiden kehittämisessä
                    
Sisältö
•	alueelliset ja kansalliset palveluiden tuottamisen tavat 
•	toimintaympäristön muutosanalyysi 
•	sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ohjelmat ja strategiat 
•	asiakas- ja kumppanuuslähtöiset kehittämis- ja innovaatiomenetelmät 
•	saumattomat palveluketjut, joustavuus ja palveluintegraatio