Kirkon kansainvälinen ja monikulttuurinen työLaajuus (2 op)
Tunnus: KIR0102A15S
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää kansainvälisen diakonian, lähetyksen sekä kirkon monikulttuurisuustyön lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä seurakuntatyössä
- osaa jäsentää ekumeenista keskustelua
- tuntee uskontoteologian perusmalleja ja osaa soveltaa uskontodialogin periaatteita
Sisältö
- kansainvälinen diakonia, lähetys ja kirkon monikulttuurisuustyö
- ekumenia
- uskontodialogi ja uskontoteologia
Esitietovaatimukset
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus 5op
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Lähetysjärjestön oma lyhytkoulutus (Lähde liikkeelle, MiniMissio yms.)
Kirkon kansainvälisen työn koulutus: Maailmanlaaja kirkko 5op
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 23.09.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
- Heini Sajalin
Ryhmät
-
A47shdA47shd
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää kansainvälisen diakonian, lähetyksen sekä kirkon monikulttuurisuustyön lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä seurakuntatyössä
- osaa jäsentää ekumeenista keskustelua
- tuntee uskontoteologian perusmalleja ja osaa soveltaa uskontodialogin periaatteita
Sisältö
- kansainvälinen diakonia, lähetys ja kirkon monikulttuurisuustyö
- ekumenia
- uskontodialogi ja uskontoteologia
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää kirkon monikulttuurisen ja kansainvälisen työn ulottuvuudet ja yhteistyömahdollisuudet sekä paikallisseurakuntatasolla että maailmanlaajuisesti.
Opintosuorituksen kuvaus:
1. Ennakkotehtävänä opiskelija tutustuu https://evl.fi/maailmallaj -sivustoon ja pohtii omia lähtökohtiaan ja suhdettaan kirkon kansainväliseen ja monikulttuuriseen työhön ja palauttaa pohdintansa Moodlen keskustelualueelle.
2. Lähiopetusta ja mahdollisia opintokäyntejä.
3. Oppimistehtävä: opiskelijatiimi jalkautuu paikallisseurakuntaan suunnittelemaan, osallistumaan ja mahdollisesti toteuttamaan kirkon kv ja mk-työtä ja kokoaa toteutuksesta lähteistetyn tuotoksen. (1op)
4. Seminaari, jossa tuotokset esitellään.
Oppimateriaalit
Auvinen, Mari-Anna & Komulainen, Jyri 2020. Näkökulmia ekumeeniseen missiologiaan. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 133.
Hasu, Päivi (toim.). 2018. Kansalaisjärjestöt, uskonto ja kestävä kehitys. Helsinki: Fida International & Finnish Evangelical Lutheran Mission.
Missiologian tuntemus ja osaaminen kirkon työssä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijatiimit soveltavat työelämässä/yhteisöpajoissa lähijaksolla oppimaansa suunnitellen ja mahdollisesti myös toteuttaen esim.yhteisvastuutapahtuman, lähetysnäyttelyn, riparisafarin, tasaus-päivän, vastuuviikon tapahtumapäivän, maailmojen messun, kävele naiselle ammatti jne. tehtävänannon mukaan ja tekevät suunnitelmasta tai toteutuksesta tuotoksen (raportti, power point, prezi, blogi, video, videoblogi, peli, posteri yms.), joka voidaan julkistaa mahdollisesti myös Diakin ulkopuolelle.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
TKI-pisteet
Sisällön jaksotus
1. Lue ennakkotehtävänä Risto Saarisen artikkeli: Minä olin outo ja katso opiskelumateriaalissa oleva video. Kirjoita näiden herättämistä kysymyksistä, ajatuksista ja oivalluksista keskustelualueella.
2. Osallistu lähiopetukseen kampuksella tai collaboratessa sekä mahdollisiin opintokäynteihin.
3. Sovi keskustelualueella oppimistehtävän toteuttamisseurakunnasta, tiimistä, sen työnjaosta ja sisällöstä.
4. Palauta tiimisuunnitelma ja osallistu tarvittaessa tiimiohjaukseen.
5. Esittele tiimisi kanssa oppimistehtäväsi opintojakson loppuseminaarissa (pakollinen läsnäolo)
Esitietovaatimukset
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus 5op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Lähetysjärjestön oma lyhytkoulutus (Lähde liikkeelle, MiniMissio yms.)
Kirkon kansainvälisen työn koulutus: Maailmanlaaja kirkko 5op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritettu/ täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.09.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 04.03.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Oulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 300
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
- Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
- Hanna Rautio
Ryhmät
-
I46shdI46shd
-
I46sosdI46sosd
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää kansainvälisen diakonian, lähetyksen sekä kirkon monikulttuurisuustyön lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä seurakuntatyössä
- osaa jäsentää ekumeenista keskustelua
- tuntee uskontoteologian perusmalleja ja osaa soveltaa uskontodialogin periaatteita
Sisältö
- kansainvälinen diakonia, lähetys ja kirkon monikulttuurisuustyö
- ekumenia
- uskontodialogi ja uskontoteologia
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää kirkon monikulttuurisen ja kansainvälisen työn ulottuvuudet ja yhteistyömahdollisuudet sekä paikallisseurakuntatasolla että maailmanlaajuisesti.
Opintosuorituksen kuvaus:
1. Ennakkotehtävänä opiskelija lukee Risto Saarisen MINÄ OLIN OUTO -artikkelin (14s.) ja pohtii omia lähtökohtiaan ja suhdettaan kirkon kansainväliseen ja monikulttuuriseen työhön ja palauttaa pohdintansa Moodlen keskustelualueelle.
2. Lähiopetusta ja mahdollisia opintokäyntejä.
3. Oppimistehtävä: opiskelijatiimi jalkautuu paikallisseurakuntaan suunnittelemaan, osallistumaan ja mahdollisesti toteuttamaan kirkon kv ja mk-työtä ja kokoaa toteutuksesta lähteistetyn tuotoksen. (1op)
4. Seminaari, jossa tuotokset esitellään.
Oppimateriaalit
•Ahonen, R. A. (2014). Tulevaisuuden kirkko. Helsinki: Suomen Lähetysseura. s.69-123.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Komulainen, J., & Vähäkangas, M. (2009). Luterilaisen Suomen loppu?: Kirkko ja monet uskonnot. Helsinki: Edita.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Saarinen, Risto (2011) MINÄ OLIN OUTO. Muukalaisuus ja vieraanvaraisuus kristinuskossa. 14s. http://hdl.handle.net/10138/42424
•Vuola, E. (2015). Uskonto ja kehitys: Näkökulmia suomalaiseen kehitysyhteistyöhön ja -tutkimukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. s.29-218.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijatiimit soveltavat työelämässä/yhteisöpajoissa lähijaksolla oppimaansa suunnitellen ja mahdollisesti myös toteuttaen esim.yhteisvastuutapahtuman, lähetysnäyttelyn, riparisafarin, tasaus-päivän, vastuuviikon tapahtumapäivän, maailmojen messun, kävele naiselle ammatti jne. tehtävänannon mukaan ja tekevät suunnitelmasta tai toteutuksesta tuotoksen (raportti, power point, prezi, blogi, video, videoblogi, peli, posteri yms.), joka voidaan julkistaa mahdollisesti myös Diakin ulkopuolelle.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
TKI-pisteet
Sisällön jaksotus
1. Lue ennakkotehtävänä Risto Saarisen artikkeli: Minä olin outo ja katso opiskelumateriaalissa oleva video. Kirjoita näiden herättämistä kysymyksistä, ajatuksista ja oivalluksista keskustelualueella.
2. Osallistu lähiopetukseen kampuksella tai collaboratessa sekä mahdollisiin opintokäynteihin.
3. Sovi keskustelualueella oppimistehtävän toteuttamisseurakunnasta, tiimistä, sen työnjaosta ja sisällöstä.
4. Palauta tiimisuunnitelma ja osallistu tarvittaessa tiimiohjaukseen.
5. Esittele tiimisi kanssa oppimistehtäväsi opintojakson loppuseminaarissa (pakollinen läsnäolo)
Esitietovaatimukset
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus 5op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Lisätiedot
AHOT 12/2018
Lähetysjärjestön oma lyhytkoulutus (Lähde liikkeelle, MiniMissio yms.)
Kirkon kansainvälisen työn koulutus: Maailmanlaaja kirkko 5op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritettu/ täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5