Siirry suoraan sisältöön

Kirkon kansainvälinen ja monikulttuurinen työLaajuus (2 op)

Tunnus: KIR0102A15S

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää kansainvälisen diakonian, lähetyksen sekä kirkon monikulttuurisuustyön lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä seurakuntatyössä
- osaa jäsentää ekumeenista keskustelua
- tuntee uskontoteologian perusmalleja ja osaa soveltaa uskontodialogin periaatteita

Sisältö

- kansainvälinen diakonia, lähetys ja kirkon monikulttuurisuustyö
- ekumenia
- uskontodialogi ja uskontoteologia

Esitietovaatimukset

Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus 5op

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Lähetysjärjestön oma lyhytkoulutus (Lähde liikkeelle, MiniMissio yms.)
Kirkon kansainvälisen työn koulutus: Maailmanlaaja kirkko 5op

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 23.09.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Helsinki

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 333

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
  • Heini Sajalin
Ryhmät
  • A47shd
    A47shd

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää kansainvälisen diakonian, lähetyksen sekä kirkon monikulttuurisuustyön lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä seurakuntatyössä
- osaa jäsentää ekumeenista keskustelua
- tuntee uskontoteologian perusmalleja ja osaa soveltaa uskontodialogin periaatteita

Sisältö

- kansainvälinen diakonia, lähetys ja kirkon monikulttuurisuustyö
- ekumenia
- uskontodialogi ja uskontoteologia

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää kirkon monikulttuurisen ja kansainvälisen työn ulottuvuudet ja yhteistyömahdollisuudet sekä paikallisseurakuntatasolla että maailmanlaajuisesti.
Opintosuorituksen kuvaus:
1. Ennakkotehtävänä opiskelija tutustuu https://evl.fi/maailmallaj -sivustoon ja pohtii omia lähtökohtiaan ja suhdettaan kirkon kansainväliseen ja monikulttuuriseen työhön ja palauttaa pohdintansa Moodlen keskustelualueelle.
2. Lähiopetusta ja mahdollisia opintokäyntejä.
3. Oppimistehtävä: opiskelijatiimi jalkautuu paikallisseurakuntaan suunnittelemaan, osallistumaan ja mahdollisesti toteuttamaan kirkon kv ja mk-työtä ja kokoaa toteutuksesta lähteistetyn tuotoksen. (1op)
4. Seminaari, jossa tuotokset esitellään.

Oppimateriaalit

Auvinen, Mari-Anna & Komulainen, Jyri 2020. Näkökulmia ekumeeniseen missiologiaan. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 133.
Hasu, Päivi (toim.). 2018. Kansalaisjärjestöt, uskonto ja kestävä kehitys. Helsinki: Fida International & Finnish Evangelical Lutheran Mission.
Missiologian tuntemus ja osaaminen kirkon työssä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijatiimit soveltavat työelämässä/yhteisöpajoissa lähijaksolla oppimaansa suunnitellen ja mahdollisesti myös toteuttaen esim.yhteisvastuutapahtuman, lähetysnäyttelyn, riparisafarin, tasaus-päivän, vastuuviikon tapahtumapäivän, maailmojen messun, kävele naiselle ammatti jne. tehtävänannon mukaan ja tekevät suunnitelmasta tai toteutuksesta tuotoksen (raportti, power point, prezi, blogi, video, videoblogi, peli, posteri yms.), joka voidaan julkistaa mahdollisesti myös Diakin ulkopuolelle.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
TKI-pisteet

Sisällön jaksotus

1. Lue ennakkotehtävänä Risto Saarisen artikkeli: Minä olin outo ja katso opiskelumateriaalissa oleva video. Kirjoita näiden herättämistä kysymyksistä, ajatuksista ja oivalluksista keskustelualueella.
2. Osallistu lähiopetukseen kampuksella tai collaboratessa sekä mahdollisiin opintokäynteihin.
3. Sovi keskustelualueella oppimistehtävän toteuttamisseurakunnasta, tiimistä, sen työnjaosta ja sisällöstä.
4. Palauta tiimisuunnitelma ja osallistu tarvittaessa tiimiohjaukseen.
5. Esittele tiimisi kanssa oppimistehtäväsi opintojakson loppuseminaarissa (pakollinen läsnäolo)

Esitietovaatimukset

Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus 5op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Lähetysjärjestön oma lyhytkoulutus (Lähde liikkeelle, MiniMissio yms.)
Kirkon kansainvälisen työn koulutus: Maailmanlaaja kirkko 5op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettu/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 04.03.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Oulu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 300

Koulutus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
  • Hanna Rautio
Ryhmät
  • I46shd
    I46shd
  • I46sosd
    I46sosd

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää kansainvälisen diakonian, lähetyksen sekä kirkon monikulttuurisuustyön lähtökohdat ja osaa soveltaa niitä seurakuntatyössä
- osaa jäsentää ekumeenista keskustelua
- tuntee uskontoteologian perusmalleja ja osaa soveltaa uskontodialogin periaatteita

Sisältö

- kansainvälinen diakonia, lähetys ja kirkon monikulttuurisuustyö
- ekumenia
- uskontodialogi ja uskontoteologia

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
Opiskelija ymmärtää kirkon monikulttuurisen ja kansainvälisen työn ulottuvuudet ja yhteistyömahdollisuudet sekä paikallisseurakuntatasolla että maailmanlaajuisesti.
Opintosuorituksen kuvaus:
1. Ennakkotehtävänä opiskelija lukee Risto Saarisen MINÄ OLIN OUTO -artikkelin (14s.) ja pohtii omia lähtökohtiaan ja suhdettaan kirkon kansainväliseen ja monikulttuuriseen työhön ja palauttaa pohdintansa Moodlen keskustelualueelle.
2. Lähiopetusta ja mahdollisia opintokäyntejä.
3. Oppimistehtävä: opiskelijatiimi jalkautuu paikallisseurakuntaan suunnittelemaan, osallistumaan ja mahdollisesti toteuttamaan kirkon kv ja mk-työtä ja kokoaa toteutuksesta lähteistetyn tuotoksen. (1op)
4. Seminaari, jossa tuotokset esitellään.

Oppimateriaalit

•Ahonen, R. A. (2014). Tulevaisuuden kirkko. Helsinki: Suomen Lähetysseura. s.69-123.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Komulainen, J., & Vähäkangas, M. (2009). Luterilaisen Suomen loppu?: Kirkko ja monet uskonnot. Helsinki: Edita.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Saarinen, Risto (2011) MINÄ OLIN OUTO. Muukalaisuus ja vieraanvaraisuus kristinuskossa. 14s. http://hdl.handle.net/10138/42424
•Vuola, E. (2015). Uskonto ja kehitys: Näkökulmia suomalaiseen kehitysyhteistyöhön ja -tutkimukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. s.29-218.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijatiimit soveltavat työelämässä/yhteisöpajoissa lähijaksolla oppimaansa suunnitellen ja mahdollisesti myös toteuttaen esim.yhteisvastuutapahtuman, lähetysnäyttelyn, riparisafarin, tasaus-päivän, vastuuviikon tapahtumapäivän, maailmojen messun, kävele naiselle ammatti jne. tehtävänannon mukaan ja tekevät suunnitelmasta tai toteutuksesta tuotoksen (raportti, power point, prezi, blogi, video, videoblogi, peli, posteri yms.), joka voidaan julkistaa mahdollisesti myös Diakin ulkopuolelle.
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
TKI-pisteet

Sisällön jaksotus

1. Lue ennakkotehtävänä Risto Saarisen artikkeli: Minä olin outo ja katso opiskelumateriaalissa oleva video. Kirjoita näiden herättämistä kysymyksistä, ajatuksista ja oivalluksista keskustelualueella.
2. Osallistu lähiopetukseen kampuksella tai collaboratessa sekä mahdollisiin opintokäynteihin.
3. Sovi keskustelualueella oppimistehtävän toteuttamisseurakunnasta, tiimistä, sen työnjaosta ja sisällöstä.
4. Palauta tiimisuunnitelma ja osallistu tarvittaessa tiimiohjaukseen.
5. Esittele tiimisi kanssa oppimistehtäväsi opintojakson loppuseminaarissa (pakollinen läsnäolo)

Esitietovaatimukset

Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet I (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen teologiset perusteet II (5op)
Diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatillisuus 5op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Lähetysjärjestön oma lyhytkoulutus (Lähde liikkeelle, MiniMissio yms.)
Kirkon kansainvälisen työn koulutus: Maailmanlaaja kirkko 5op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettu/ täydennettävä

Arviointiasteikko

0-5