Seurakunnan työn kehittäminenLaajuus (2 op)
Tunnus: SEU0202A15S
Laajuus
2 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä
Sisältö
- seurakunnan diakoniatyön, nuorisotyön ja varhaiskasvatuksen toiminta- ja taloussuunnitelmat
- kirkon virka ja kirkon työntekijän identiteetti ja ammatillinen kasvu
Lisätiedot
AHOT 122018
Aikaisemmat opinnot tai vahva työelämäkokemus, joissa on perehdytty erityisesti kirkon ja seurakunnan työelämän kehittämistoimintaan.
Ilmoittautumisaika
01.03.2022 - 18.03.2022
Ajoitus
21.11.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)
Kampus
Helsinki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 333
Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
Opettaja
- Mirva Heikkilä-Tyni
Ryhmät
-
A47shdA47shd
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä
Sisältö
- seurakunnan diakoniatyön, nuorisotyön ja varhaiskasvatuksen toiminta- ja taloussuunnitelmat
- kirkon virka ja kirkon työntekijän identiteetti ja ammatillinen kasvu
Opetusmenetelmät
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
• osaa kehittää kirkon työtä ymmärtäen yhteiskunnallisen ja hengellisen toimintaympäristön muutokset
• osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
• tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä.
Opintosuorituksen kuvaus:
Seurakunnan työn kehittäminen (2op) on osa Seurakuntatyön kehittäminen (5op) opintojaksoa. Kokonaisuus toteutuu parhaiten niin, että kaikki osasuoritukset ohjeistetaan opiskelijoille heti jakson alussa. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää osallistumista orientaatiopäivään, lähiopetukseen ja seminaareihin.
Opintojakson ja oppimistehtävän painopiste on tulevaisuuteen suuntautuvassa kehittämistoiminnassa. Opintojakson toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä kirkon eri toimijoiden kanssa (mm. hiippakunnat, DTL / KNT, kirkkohallitus, kirkolliskokouksen jäsenet jne.)
Oppimistehtävä 1 on kaksivaiheinen siten, että ensin opiskelija perehtyy yksin tai parin kanssa yhden (esim. harjoitteluseurakunta) seurakunnan tilanteeseen ja toimintaan haastatteluiden talous- ja toimintakertomuksen, tilastojen ja toimintastrategian ja tutkimusten avulla. Kerätyn tiedon perusteella tehdään toimintaympäristöanalyysi, joka julkaistaan Moodlessa esim.posterina. Seuraavassa vaiheessa opiskelijat tutustuvat toistensa tekemiin analyyseihin pienryhmissä ja jatkavat työskentelyä arvioimalla seurakunnan / seurakuntien toimintaa ja muutostarvetta saamansa tiedon avulla. Arviointinsa perusteella ryhmät tekevät ehdotuksia, jotka liittyvät seurakunnan toiminnan kehittämiseen vuoteen 2030. Toiminnan arviointi, työympäristöanalyysi ja kehittämisehdotukset / kehittämistyö voidaan tehdä myös yhteistyössä työelämän kanssa. Kehittämistehtävässä voidaan hyödyntää esimerkiksi palvelumuotoilua seurakunnan toimintaympäristössä. Tehtävän kakkosvaihe voidaan toteuttaa workshop-tyyppisesti ennen jakson päättävää seminaaria. Opintojakson päättää seminaari, joka toteutetaan kehittämisen työpajana ja jossa hyödynnetään työnohjauksellisia ja työelämän kehittämistoiminnan menetelmiä (esim. open space, akvaariokeskustelut tms.)
Oppimistehtävä 2 liittyy kirkon virkaan teologiaan siten, että tehtävässä pohditaan sekä opiskelijan omaa diakonian tai kasvatuksen teologiaa että kirkon virkaa. Tässä yhteydessä voidaan pohtia oman käyttöteologian merkitystä työn kehittämisessä ja työyhteisön toiminnassa. Tämä oppimistehtävä voidaan toteuttaa esim. järjestämällä lähiopetuksessa seminaaripäivä, jossa opiskelijat pohtivat omaa käyttöteologiaansa ja ammatillista identiteettiään erilaisten reflektoivien ja työnohjauksellisten menetelmien avulla. Vaihtoehtoisesti oman käyttöteologian ja kirkon viran pohdinta voidaan toteuttaa siten, että jokainen opiskelija kirjoittaa aiheesta yksilötehtävänä reflktoivan esseen. Kirjallisena yksilösuorituksena esseen pituus 4-5 tekstisivua ja siinä on hyödynnettävä aiheeseen soveltuvaa lähdemateriaalia.
Molempien oppimistehtävien tarkempi ohjeistus orientaatioluennoilla ja Moodlessa.
Opintojakso voidaan toteuttaa myös yhteistyössä työelämän kanssa ja oppimistehtäviä voidaan muokata perustellusta syystä johonkin ajankohtaiseen teemaan tai tarpeeseen liittyen.
Arvointi Hyväksytty - Hylätty - Täydennettävä.
Oppimateriaalit
Suoritettava oppimateriaali:
• Kirkon tulevaisuuskomitean mietintöä taustoittava aineisto: Mietinnön liiteosa. (2016) Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 48. Kirkko ja toiminta: Helsinki 2016. ss. 11 - 28 ja 167 - 194 ja 213 - 217.
Saatavana verkkoaineistona
• Kirkon tulevaisuuskomitea. (2016). Kirkon tulevaisuuskomitean mietintö. Helsinki: Kirkkohallitus. ss. 9 - 81. Saatavana verkkoaineistona
• Kaira, Terhi (2019). "Sitä kohti, mikä on edessä" Strategia-ajattelun ominaispiirteet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. ss. 56 - 59. Saatavana verkkoaineistona
Suositeltava lisämäteriaali ja oheiskirjallisuus:
• Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Helsinki: Kirkkohallitus.
• Kanerva, M. & Tanska, J. (toim.) 2015. Työ ja henki. Avaimia henkiseen ja hengelliseen työhyvinvointiin. Kirjapaja: Helsinki.
• Rantama, M. 2016. Taivaallinen työaika. Näkökulmia ajattomaan työhön. Edita: Helsinki.
• Hytönen, M., ketola, K., Salminen V-M., Sohlberg, J. & Sorsa, L. (toim).2016. Erilaisista yhteisöistä elävä kirkko. Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja 124. Kirkon tutkimuskeskus: Tampere.
• Toikko, T & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere university press: Tampere.
Muu ajankohtainen oppimistehtävien teemaan liittyvä lähdemateriaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun ja vastaavan opettajan kanssa käydyn keskustelun perusteella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä voidaan tehdä myös yhteistyössä työelämän kanssa, esim. olemalla mukana seurakunnan strategiatyöskentelyssä tai yhteisöpajan toiminnan kehittämisessä. Tehtävään liittyvä seminaari voidaan järjestää oske-pajassa, yhteisöpajassa tai seurakunnassa, jonka toimintaan kehittämistehtävä liittyy.
Lisätiedot
AHOT 122018
Aikaisemmat opinnot tai vahva työelämäkokemus, joissa on perehdytty erityisesti kirkon ja seurakunnan työelämän kehittämistoimintaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävän Hyväksytty - hylätty - täydennettävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty