Siirry suoraan sisältöön

Suomen kirkon lähihistoriaLaajuus (2 op)

Tunnus: AJA0102A15S

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee Suomen kirkon lähihistoriaa ja moni-ilmeisyyttä
- osaa jäsentää herätysliikkeiden historiaa, teologisia korostuksia ja nykytilannetta

Sisältö

- Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
- herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian perusopinnot, joissa kirkkohistoria mukana

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

10.10.2022 - 18.11.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
Ryhmät
  • A47sosd
    A47sosd
  • A47sosn
    A47sosn
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E47sosd
    E47sosd

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee Suomen kirkon lähihistoriaa ja moni-ilmeisyyttä
- osaa jäsentää herätysliikkeiden historiaa, teologisia korostuksia ja nykytilannetta

Sisältö

- Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
- herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
•herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
•Tutustuminen ja orientaatio
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin

Luento-opetus Diaklessa olevien tallenteiden ja tehtävien avulla
Suomen kirkollisen elämän tärkeimmät virtaukset ja muutosprosessit erityisesti valistuksesta nykyaikaan
•Opiskelija saa yleiskuvan suomalaisen kirkollisen elämän muutosprosesseista
•Opiskelija tunnistaa muutosten vaikutukset nykykirkossa ja hänen omassa elämänpiirissään
•Opiskelija hahmottaa hengellisten liikkeiden ja yhteiskunnallisen muutoksen vaikutuksen kirkollisessa elämässä
Luento-opetuksen perusteella tehdään kokonaisuutta jäsentävä aikajanajulkaisu verkkokeskusteluun.

Oppimistehtävä: Ryhmätehtävä herätysliikkeistä, hiljaisuuden liikkeestä tai karismaattisesta liikkeestä.
Muodostetut 3-5 opiskelijan ryhmät tutustuvat eri herätysliikkeisiin ja luovat niiden taustasta ja nykyisyydestä yleiskuvan osallistumalla niiden tilaisuuksiin, haastatteluin ja kirjallisuuden avulla. Ryhmät esittelevät tutustumiskohteensa koko ryhmälle oppimisalustalle tallennetun työn avulla. Herätysliikkeistä käydään Erätauko-keskustelu, joista yhteen on pakollinen osallistuminen.

Tarkemmat ohjeet annetaan orientaatiossa ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

- Pakollinen lähde: Kakkuri, T. (2014) Suomalainen herätys. Kirjapaja.
- Lisäksi joko Kristinuskon historia 2000. Osa 3. (2000) Kristinusko Suomessa. W & G.
- Tai: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Edita. Myös vanhemmat painokset nimellä Suomen kirkkohistoria käyvät.

Kirjoista käytettävät sivut sekä lisämateriaali tarkentuvat tehtävän rajauksen mukaan.

Saatavuus Diakin kirjastossa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa voidaan toteuttaa opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta.

Kirjatetentti, jossa suoritetaan
• JOKO Murtorinne, E., Mäkinen, A., Hanka, H., Kallio, V., & Kallio, R. (2000). Kristinuskon historia 2000: [3], Kristinusko Suomessa. [Espoo]: Weilin+Göös. S. 98-263.
Saatavuus Diakin kirjastossa
• TAI: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhempi painos nimellä Suomen kirkkohistoria käy. S. 95-225.
Saatavuus Diakin kirjastossa
SEKÄ:
•Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys: Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Helsinki: Kirjapaja. S. 109-237.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian perusopinnot, joissa kirkkohistoria mukana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 18.03.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 23.09.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
  • Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
Ryhmät
  • A47sosd
    A47sosd
  • A47sosn
    A47sosn
  • Diak
    Diak yhteinen
  • E47sosd
    E47sosd

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee Suomen kirkon lähihistoriaa ja moni-ilmeisyyttä
- osaa jäsentää herätysliikkeiden historiaa, teologisia korostuksia ja nykytilannetta

Sisältö

- Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
- herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
•herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
•Tutustuminen ja orientaatio
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin

Luento-opetus Diaklessa olevien tallenteiden ja tehtävien avulla
Suomen kirkollisen elämän tärkeimmät virtaukset ja muutosprosessit erityisesti valistuksesta nykyaikaan
•Opiskelija saa yleiskuvan suomalaisen kirkollisen elämän muutosprosesseista
•Opiskelija tunnistaa muutosten vaikutukset nykykirkossa ja hänen omassa elämänpiirissään
•Opiskelija hahmottaa hengellisten liikkeiden ja yhteiskunnallisen muutoksen vaikutuksen kirkollisessa elämässä
Luento-opetuksen perusteella tehdään kokonaisuutta jäsentävä aikajanajulkaisu verkkokeskusteluun.

Oppimistehtävä: Ryhmätehtävä herätysliikkeistä, hiljaisuuden liikkeestä tai karismaattisesta liikkeestä.
Muodostetut 3-5 opiskelijan ryhmät tutustuvat eri herätysliikkeisiin ja luovat niiden taustasta ja nykyisyydestä yleiskuvan osallistumalla niiden tilaisuuksiin, haastatteluin ja kirjallisuuden avulla. Ryhmät esittelevät tutustumiskohteensa koko ryhmälle oppimisalustalle tallennetun työn avulla. Herätysliikkeistä käydään Erätauko-keskustelu, joista yhteen on pakollinen osallistuminen.

Tarkemmat ohjeet annetaan orientaatiossa ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

- Pakollinen lähde: Kakkuri, T. (2014) Suomalainen herätys. Kirjapaja.
- Lisäksi joko Kristinuskon historia 2000. Osa 3. (2000) Kristinusko Suomessa. W & G.
- Tai: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Edita. Myös vanhemmat painokset nimellä Suomen kirkkohistoria käyvät.

Kirjoista käytettävät sivut sekä lisämateriaali tarkentuvat tehtävän rajauksen mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa voidaan toteuttaa opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta.

Kirjatentti, jossa suoritetaan
• JOKO Murtorinne, E., Mäkinen, A., Hanka, H., Kallio, V., & Kallio, R. (2000). Kristinuskon historia 2000: [3], Kristinusko Suomessa. [Espoo]: Weilin+Göös. S. 98-263.
Saatavuus Diakin kirjastossa
• TAI: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhempi painos nimellä Suomen kirkkohistoria käy. S. 95-225.
Saatavuus Diakin kirjastossa
SEKÄ:
•Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys: Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Helsinki: Kirjapaja. S. 109-237.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian perusopinnot, joissa kirkkohistoria mukana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

07.02.2022 - 18.02.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee Suomen kirkon lähihistoriaa ja moni-ilmeisyyttä
- osaa jäsentää herätysliikkeiden historiaa, teologisia korostuksia ja nykytilannetta

Sisältö

- Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
- herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
•herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
•Tutustuminen ja orientaatio
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin

Luento-opetus Diaklessa olevien tallenteiden ja tehtävien avulla
Suomen kirkollisen elämän tärkeimmät virtaukset ja muutosprosessit erityisesti valistuksesta nykyaikaan
•Opiskelija saa yleiskuvan suomalaisen kirkollisen elämän muutosprosesseista
•Opiskelija tunnistaa muutosten vaikutukset nykykirkossa ja hänen omassa elämänpiirissään
•Opiskelija hahmottaa hengellisten liikkeiden ja yhteiskunnallisen muutoksen vaikutuksen kirkollisessa elämässä
Luento-opetuksen perusteella tehdään kokonaisuutta jäsentävä aikajanajulkaisu verkkokeskusteluun.

Oppimistehtävä: Ryhmätehtävä herätysliikkeistä, hiljaisuuden liikkeestä tai karismaattisesta liikkeestä.
Muodostetut 3-5 opiskelijan ryhmät tutustuvat eri herätysliikkeisiin ja luovat niiden taustasta ja nykyisyydestä yleiskuvan osallistumalla niiden tilaisuuksiin, haastatteluin ja kirjallisuuden avulla. Ryhmät esittelevät tutustumiskohteensa koko ryhmälle oppimisalustalle tallennetun työn avulla. Herätysliikkeistä käydään Erätauko-keskustelu, joista yhteen on pakollinen osallistuminen.

Tarkemmat ohjeet annetaan orientaatiossa ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

- Pakollinen lähde: Kakkuri, T. (2014) Suomalainen herätys. Kirjapaja.
- Lisäksi joko Kristinuskon historia 2000. Osa 3. (2000) Kristinusko Suomessa. W & G.
- Tai: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Edita. Myös vanhemmat painokset nimellä Suomen kirkkohistoria käyvät.

Kirjoista käytettävät sivut sekä lisämateriaali tarkentuvat tehtävän rajauksen mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa voidaan toteuttaa opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta.

Kirjatentti, jossa suoritetaan
• JOKO Murtorinne, E., Mäkinen, A., Hanka, H., Kallio, V., & Kallio, R. (2000). Kristinuskon historia 2000: [3], Kristinusko Suomessa. [Espoo]: Weilin+Göös. S. 98-263.
Saatavuus Diakin kirjastossa
• TAI: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhempi painos nimellä Suomen kirkkohistoria käy. S. 95-225.
Saatavuus Diakin kirjastossa
SEKÄ:
•Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys: Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Helsinki: Kirjapaja. S. 109-237.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian perusopinnot, joissa kirkkohistoria mukana

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

28.03.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kirkolliset tutkinnot

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
Ryhmät
  • Diak
    Diak yhteinen

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee Suomen kirkon lähihistoriaa ja moni-ilmeisyyttä
- osaa jäsentää herätysliikkeiden historiaa, teologisia korostuksia ja nykytilannetta

Sisältö

- Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
- herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
•herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
•Tutustuminen ja orientaatio
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin

Luento-opetus Diaklessa olevien tallenteiden ja tehtävien avulla
Suomen kirkollisen elämän tärkeimmät virtaukset ja muutosprosessit erityisesti valistuksesta nykyaikaan
•Opiskelija saa yleiskuvan suomalaisen kirkollisen elämän muutosprosesseista
•Opiskelija tunnistaa muutosten vaikutukset nykykirkossa ja hänen omassa elämänpiirissään
•Opiskelija hahmottaa hengellisten liikkeiden ja yhteiskunnallisen muutoksen vaikutuksen kirkollisessa elämässä
Luento-opetuksen perusteella tehdään kokonaisuutta jäsentävä aikajanajulkaisu verkkokeskusteluun.

Oppimistehtävä: Ryhmätehtävä herätysliikkeistä, hiljaisuuden liikkeestä tai karismaattisesta liikkeestä.
Muodostetut 3-5 opiskelijan ryhmät tutustuvat eri herätysliikkeisiin ja luovat niiden taustasta ja nykyisyydestä yleiskuvan osallistumalla niiden tilaisuuksiin, haastatteluin ja kirjallisuuden avulla. Ryhmät esittelevät tutustumiskohteensa koko ryhmälle oppimisalustalle tallennetun työn avulla. Herätysliikkeistä käydään Erätauko-keskustelu, joista yhteen on pakollinen osallistuminen.

Tarkemmat ohjeet annetaan orientaatiossa ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

- Pakollinen lähde: Kakkuri, T. (2014) Suomalainen herätys. Kirjapaja.
- Lisäksi joko Kristinuskon historia 2000. Osa 3. (2000) Kristinusko Suomessa. W & G.
- Tai: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Edita. Myös vanhemmat painokset nimellä Suomen kirkkohistoria käyvät.

Kirjoista käytettävät sivut sekä lisämateriaali tarkentuvat tehtävän rajauksen mukaan.

Saatavuus Diakin kirjastossa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa voidaan toteuttaa opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta.

Kirjatetentti, jossa suoritetaan
• JOKO Murtorinne, E., Mäkinen, A., Hanka, H., Kallio, V., & Kallio, R. (2000). Kristinuskon historia 2000: [3], Kristinusko Suomessa. [Espoo]: Weilin+Göös. S. 98-263.
Saatavuus Diakin kirjastossa
• TAI: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhempi painos nimellä Suomen kirkkohistoria käy. S. 95-225.
Saatavuus Diakin kirjastossa
SEKÄ:
•Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys: Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Helsinki: Kirjapaja. S. 109-237.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian perusopinnot, joissa kirkkohistoria mukana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

13.09.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

24.01.2022 - 04.03.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajatutkinnot (temkok 5-8)

Kampus

Diakin yhteinen toteutus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatus
  • Sairaanhoitaja (AMK), diakoninen hoitotyö
  • Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Opettaja
  • Sanna Jattu
Ryhmät
  • A46sosd
    A46sosd
  • I46shd
    I46shd
  • A45shd
    A45shd
  • Diak
    Diak yhteinen
  • F46sosd
    F46sosd
  • I46sosd
    I46sosd
  • A46sosn
    A46sosn
  • F45shd
    F45shd

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee Suomen kirkon lähihistoriaa ja moni-ilmeisyyttä
- osaa jäsentää herätysliikkeiden historiaa, teologisia korostuksia ja nykytilannetta

Sisältö

- Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
- herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opetusmenetelmät

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Suomen kirkon historia ja nykyinen moni-ilmeisyys
•herätysliikkeet ja niiden historia sekä teologiset korostukset

Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
•Tutustuminen ja orientaatio
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin

Luento-opetus Diaklessa olevien tallenteiden ja tehtävien avulla
Suomen kirkollisen elämän tärkeimmät virtaukset ja muutosprosessit erityisesti valistuksesta nykyaikaan
•Opiskelija saa yleiskuvan suomalaisen kirkollisen elämän muutosprosesseista
•Opiskelija tunnistaa muutosten vaikutukset nykykirkossa ja hänen omassa elämänpiirissään
•Opiskelija hahmottaa hengellisten liikkeiden ja yhteiskunnallisen muutoksen vaikutuksen kirkollisessa elämässä
Luento-opetuksen perusteella tehdään kokonaisuutta jäsentävä aikajanajulkaisu verkkokeskusteluun.

Oppimistehtävä: Ryhmätehtävä herätysliikkeistä, hiljaisuuden liikkeestä tai karismaattisesta liikkeestä.
Muodostetut 3-5 opiskelijan ryhmät tutustuvat eri herätysliikkeisiin ja luovat niiden taustasta ja nykyisyydestä yleiskuvan osallistumalla niiden tilaisuuksiin, haastatteluin ja kirjallisuuden avulla. Ryhmät esittelevät tutustumiskohteensa koko ryhmälle oppimisalustalle tallennetun työn avulla. Herätysliikkeistä käydään Erätauko-keskustelu, joista yhteen on pakollinen osallistuminen.

Tarkemmat ohjeet annetaan orientaatiossa ja oppimisalustalla.

Oppimateriaalit

- Pakollinen lähde: Kakkuri, T. (2014) Suomalainen herätys. Kirjapaja.
- Lisäksi joko Kristinuskon historia 2000. Osa 3. (2000) Kristinusko Suomessa. W & G.
- Tai: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Edita. Myös vanhemmat painokset nimellä Suomen kirkkohistoria käyvät.

Kirjoista käytettävät sivut sekä lisämateriaali tarkentuvat tehtävän rajauksen mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa voidaan toteuttaa opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun pohjalta.

Kirjatentti, jossa suoritetaan
• JOKO Murtorinne, E., Mäkinen, A., Hanka, H., Kallio, V., & Kallio, R. (2000). Kristinuskon historia 2000: [3], Kristinusko Suomessa. [Espoo]: Weilin+Göös. S. 98-263.
Saatavuus Diakin kirjastossa
• TAI: Heininen, S. & Heikkilä, M. 2017. Uusi Suomen kirkkohistoria. Helsinki: Edita. Myös vanhempi painos nimellä Suomen kirkkohistoria käy. S. 95-225.
Saatavuus Diakin kirjastossa
SEKÄ:
•Kakkuri, T. (2014). Suomalainen herätys: Herätyskristillisyyden historia nälkävuosista Nokia-missioon. Helsinki: Kirjapaja. S. 109-237.

Lisätiedot

AHOT 12/2018
Yliopistolliset teologian perusopinnot, joissa kirkkohistoria mukana

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi 1-5

Arviointiasteikko

0-5